Endometriose..

RaMona78

Forelsket i forumet
Eg venter på tilbakemelding og utreding om eg kan ha Endometriose..Dette lyser ofte for dei fleste " kan ikkje få barn ", men det stemmer ikkje alltid..

Er det noken som har fått påvist dette og som har fått barn etterpå uten hjelpemidler?

Eg har jo ei fra før, men fekk då pergotime pga av cyster på eggstokkene..no vart eg operert for svangerskap utenfor livmor, og der fant dei samenvoksinger osv..og fjernet eine eggleder ( jada fortalt det mangen ganger no..) så lurer på om eg kan ha hatt dette lenge, sida det er ein vanskelig diagnose å stille, og oftest finnes ut ved ein kikkhullsoperasjon der ein ser det, dette vises ikkje på ultralyd osv..

Men spørsmålet var altså ang Endometriose...noken erfaringer å dele ??[:)]

Ingen ? [8|]
Dette er jo ein ganske vanlig kvinnesykdom..trenger litt erfaringer ang tema..er så redd for å ikkje kunne få fleire barn..

Takk smurfen [;)]

Mener på det finnes et egent forum for de med endo. Prøv å søk frem det du, endometriose.no eller noe kanskje? [:)]

Jeg har endo, og har hatt det siden jeg var 18.
Fikk mensen som 12-åring, og hadde aldri noen problemer.
Plutselig da jeg var 18år, fikk jeg sinnsyke blødninger, og kraftige smerter. Spydde og besvimte...
Innlagt på sykehuset for smertelindring maaaange ganger!

Måtte ha hjelp til første barnet, men etter det har jeg fått 3 stk ganske tett...
Så det er mulig!

Noe spes du lurer på?

jeg fikk påvist endometriose i desember 2005. Under en kikkhullsoperasjon. Og jeg ble gravid uten hjelp litt over et år seinere[:D]

ORIGINAL: paparazzi_mamma

jeg fikk påvist endometriose i desember 2005. Under en kikkhullsoperasjon. Og jeg ble gravid uten hjelp litt over et år seinere[:D]

Akkurat det samme skjedde her[:)]

ORIGINAL: vinterkyss

Plutselig da jeg var 18år, fikk jeg sinnsyke blødninger, og kraftige smerter. Spydde og besvimte...

Måtte ha hjelp til første barnet, men etter det har jeg fått 3 stk ganske tett...
Så det er mulig!

Noe spes du lurer på?

dette gir håp [:D] takk.
Mangen spørsmål egentlig...eg har fått besjed om at eg har colitt og..noke eg egentlig har tvilt litt på..og leste at endo også gir tarmproblemer, og kan gje blod i avføring..eg trur sjølv at det er endo eg har, og ikkje colitt..for eg er ikkje i nærheten så hardt rammet som mangen med colitt, eg har nok ein iritabel tarm, det ligg i familien...
Men leste og at endo kan gje blæreproblemer, noke eg har hatt lenge og det er ikkje noke galt med blæra mi..
menssmerter er opp og ned, noke eg har trudd var heilt normalt..
Eg sliter med energinivå..alltid trøtt...mykje vondt i magen..vondt i sidene ( eggstokker )

ORIGINAL: RaMona78

ORIGINAL: vinterkyss

Så det er mulig!

Noe spes du lurer på?

dette gir håp [:D] takk.
Mangen spørsmål egentlig...eg har fått besjed om at eg har colitt og..noke eg egentlig har tvilt litt på..og leste at endo også gir tarmproblemer, og kan gje blod i avføring..eg trur sjølv at det er endo eg har, og ikkje colitt..for eg er ikkje i nærheten så hardt rammet som mangen med colitt, eg har nok ein iritabel tarm, det ligg i familien...
Men leste og at endo kan gje blæreproblemer, noke eg har hatt lenge og det er ikkje noke galt med blæra mi..
menssmerter er opp og ned, noke eg har trudd var heilt normalt..
Eg sliter med energinivå..alltid trøtt...mykje vondt i magen..vondt i sidene ( eggstokker )

Jeg har heldigvis aldri slitt med mage og tarm.
Kun el og mens.
Buken min er spes utsatt...
Du må bare få tatt en lap og sjekket det ut!
Mange behandlingstilbud!

foresten, noken av dere som har svart som også mangler ein eggleder..kirurgen meiner at høgre egglederen min er ok..

dytter litt..[:)]

Jeg har hatt sterk endometriose hele mitt voksne liv, men har likevel blitt gravid 6 ganger! Riktignok fordelt på 18 år, men likevel! Viser ihvertfall at det er fullt mulig! [:)]

jøss skal sei du står på[:D][;)] det gir håp, takk[:D]

har lese ein del om dette i dag, og funnet ein del kosthold og vitamintilskudd som seies å kunne hjelpe..men ein plass stod det unngå fett, ein annen plass stod det lavkarbo funker..Eg har gått på lavkarbo før, og då var magen ganske bra, så trur det må vere ein god ide for meg å gå tilbake til.
Men står alle plasser eg leser at dei med Endo reagere på melkeprodukter, og det gjere eg..

Så no blir det vitaminer, lavkarbo og trening framover, og med positive tanker så skal det sitte ein spire igjen snart!
[:D]

Tusen takk for at dere gir meg håp[:)]

Jeg har det. Hatt det i 5 år nå. Fikk etter jeg begynte på p-sprøyte.
Jeg skulle inn til sjekk, fordi det var oppdaget en voksende cyste. De sa til meg at jeg ikke måtte ønske meg barn for sterkt, i og med at det var veeldig vanskelig å bli gravid i min tilstand. På innvendig UL fikk jeg se ett foster på 9 uker. [:)] Fødte en sunn og frisk baby i januar! [:)]
Var inn til sjekk igjen i går, og fikk påvist nye, store cyster på venstre eggstokk, men den høyre er helt frisk, så det er fult mulig å få barn, alikevel. :)

endometriose.no er ei nettside for oss som har endo. jeg tok en operasjon og ble gravid samme mnd. uten hjelpemiddel.

Takk for gode historier :) og tips :)

ORIGINAL: *Smurfen*

Vet dessverre ikke, men dytter for deg..

[:)]

Jeg skal muligens til utredning for det, så har ikke personlige erfaringer. Men en venninne har endometriose og har fått tre barn uten hjelp på 9 år.

Søstra mi har det, og pcos i tillegg. Har ikke kunnet få barn uten hjelp nei. De har vært inne og brent vekk sammengroninger i buk og rundt eggledere hos henne tre ganger tror eg. Men pga pcos har hun jo ikke eggløsning så derfor måtte mer hjelp til. Prøvde 5 UVI uten hell, men ble så gravid på Femar og har akkurat blitt mamma[:D]

Back
Topp