Endometriose (samme som HPL)

fruit

Gift med forumet
Noen som har fått påvist dette? Erfaringer?

Frykter jeg får påvist dette etter laparoskopien i januar..

Jeg fikk påvist endometriose da jeg var til lap i april 2007. Min erfaring er vel at det for meg har medført ekstremt sterke menssmerter. Måtte bruke minimum 3 egenmeldingsdager hver mnd pga dette. Lå bare på sofaen eller i senga helt neddopa på sterke smertestillende. Ble kjempesvimmel og kvalm hver gang jeg reiste meg opp (pga tablettene). Ellers hadde jeg sjeldne eggløsninger, men dette bedra seg ved hjelp av pergotime. Under lap brant de bort litt av endometriosevevet, så de første menstruasjonene etter det var mindre vonde. Dessverre kunne de ikke fjerne alt.

Ble ikke gravid tross laparoskopi og pergotime, men det viste seg at mannen hadde svært få svømmere så vi ble henvist til prøverør istedet. Ble full klaff på første forsøk, og jeg tror at både lap og pergokurer har bidratt til det. De "rydda opp" i systemet mitt på en måte. Tok en pause fra alt etter siste pergokur i oktober 2007 og frem til oppstart av prøverør mai 2008, og i den perioden hadde jeg regelmessig EL.

Ønsker deg lykke til med lap. Å ha endometriose kan være vondt, men det betyr ikke at alt håp er ute. Det finnes mye hjelp å få [:)]

ORIGINAL: babyT

Jeg fikk påvist endometriose da jeg var til lap i april 2007. Min erfaring er vel at det for meg har medført ekstremt sterke menssmerter. Måtte bruke minimum 3 egenmeldingsdager hver mnd pga dette. Lå bare på sofaen eller i senga helt neddopa på sterke smertestillende. Ble kjempesvimmel og kvalm hver gang jeg reiste meg opp (pga tablettene). Ellers hadde jeg sjeldne eggløsninger, men dette bedra seg ved hjelp av pergotime. Under lap brant de bort litt av endometriosevevet, så de første menstruasjonene etter det var mindre vonde. Dessverre kunne de ikke fjerne alt.

Ble ikke gravid tross laparoskopi og pergotime, men det viste seg at mannen hadde svært få svømmere så vi ble henvist til prøverør istedet. Ble full klaff på første forsøk, og jeg tror at både lap og pergokurer har bidratt til det. De "rydda opp" i systemet mitt på en måte. Tok en pause fra alt etter siste pergokur i oktober 2007 og frem til oppstart av prøverør mai 2008, og i den perioden hadde jeg regelmessig EL.

Ønsker deg lykke til med lap. Å ha endometriose kan være vondt, men det betyr ikke at alt håp er ute. Det finnes mye hjelp å få [:)]

Takk for svar, kjekt å høre det har ordnet seg på tross av endometriose. [:)]

Er først og fremst infertilitet, sterke menssmerter, smerter ved eggløsning og andre smerter knytt til perioden under mensen jeg kjenner godt til. [&o]
Men har ellers også flere generelle symptom som smerter i korsryggen og hyppige urinveisinfeskjoner osv..[&o]

Men krysser alt jeg har for at det ikke er det, eller i alle fall at det ikke er så mye galt.. [8|]

Jeg fikk også påvist endometriose etter lap i nov/des 2007, rundtomkring tarmer/livmor osv.. Fikk brent bort det meste og var visst ganske "hardt angrepet" Har bestandig slitt m sterke menssmerter, sengeliggende hver mnd, og siste halvåret før lap var helt forferdelig.. (pga sluttet m p-piller og endoen fikk utvikle seg skikkelig).

Ble på kontroll i feb 08 fortalt at vi kunne nok bli gravide på egenhånd, men ble anbefalt å søke IVF i tilfelle det tok tid. så fikk vi heller ta stilling til det når søknaden var behandlet.. Det gikk så fort!! Fikk Pergo i februar og mars  - og i Mai startet vi opp med IVF- innsetting av gullegget i Juni og woops så satt spiren (som viste seg å være to etter deling).. [:D]

Det er så absolutt håp!!! Jeg ble veldig lettet da de fant ut hva som feilte meg, men fikk en skikkelig nedtur da jeg skjønte omfanget av endometriose og at jeg kunne slite med (eller ikke klare i det hele tatt) å bli gravid..  Heldigvis fungerte IVF for oss, og jeg har inntrykk av at det er MANGE IVF'ere med denne diagnosen som har lykkes!!!

Lykke til med LAP'en på nyåret!!![:)]

jeg fikk påvist endometriose i venstre eggstokk ved laparaskopi i 2005. Dette betyr tett eggstokk. Jeg hadde også veldig sterke smerter som førte til forferdelig mye fravær på jobben. Rett etter påvist endo gikk jeg på hormon behandlinger i ca 1 år før vi begynte å prøve å bli gravide. Jeg sluttet med p piller da jeg fikk påvist endo i 2005 da de sa at det var vanskelig å bli gravid. og det ble jeg jo ikke.....Å bli var sterkt anbefalt av legen min siden en graviditet kunne stoppe endo for en stund eller alltid. Etter å ha gått på de behandlingene man skal gå på før prøverør var vi klar. Tok en stund fra samtalen på sykehuset til vi kunne fysisk begynne. Mai 2007 satt de enn superegget (ingen på frys) og det ble full klaff på 1. forsøket!!!!!!!!!!!!!!!!![:D]
Nå har vi ei tulla på 10 mnd som betyr alt for oss! Verdens herligste jente.
Vi har startet søsken forsøk da vi ikke ville ha for stor aldersforskjell siden vi ikke visste hvor lang tid det kunne ta før vi fikk full klaff med forsøket, og pga menstruasjonssmertene kom tilbake for fullt. Denne gangen på høyre siden også så jeg har mistanke om endo på høyre eggstokken også. Men jammen ble det klaff denne gangen også. Kun et superegg denne gangen også (litt trist da vi da ikke får flere søsken siden vi ikke fikk egg på frys) men herregud, vi fikk det til igjen på 1. forsøket. Skal på 7 ukers kontroll på mandag og gleder oss uendelig masse til å se den superjulepresangen!!!!!! Håper alt er ok og at vi får høre hjertelyd.

Lykke til og husk at det er gode sjanser for å bli gravid selv med endo.Har du mulighet så gå til haugesund for der er de superflinke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!![:D]

Takk for positive svar og lykkeønsker jenter [:)]

ORIGINAL: Ivara

Har ingen personlig erfaring med endometriose, men skjønner atdu tenker på det.
Må ikke la sykepleieren i deg ta helt overhånd da vennen.

Lykke til med lap, håper den kan gi noen svar og føre dere ett skritt (eller 15) nærmere spiren [:)]

Helt sant, yrket har virkelig sine minussider også.. [8D]

Satser på 15 skritt nærmere spiren vi [;)][8D] 
Er så glad på dine vegne i dag vennen!! [:)]

Back
Topp