Endelig svar på spørsmålet om nesespray

Novo

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
☀️Påskeliljene 2026☀️
♡ Babymais2026 ♡
Ja dette har vært diskutert "heftig" før men hva endte vi på: Kan vi bruke små mengder nesespray (som otrivin comp- er den eneste som hjalp meg før)?
Jeg trodde svaret var nei, til jeg nå ble snørrete opp til bihulene og leste på Apotek1 sine nettsider at nesespray er trygt?! Også otrivin. Mannen gikk på apoteket og spurte for sikkerhets skyld og de sa at de ikke anbefaler otrivin for gravide og solgte han rhinox. Så hva tenker dere jenter?

Jeg har brukt det i mine svangerskap. Vanlig otrivin. Ikke så langt i dette, men det er bare fordi jeg ikke har hatt behov.
Jeg mener jeg har fått dette "godkjent" hos fastlegen.

Fastlegen min sa også at det OK om man bruker normale mengder. Altså ikke 1 nesespray om dagen sånn som noen gjør :o
Heldigvis, for jeg hater å være tett i nesen.

Har brukt:) men bruker otrivin for barn, det holder. Den er ikke så sterk heller, for min sensitive gravide kropp:-p

Jeg har hørt at det er fy fy, så når jeg nå nettopp var forkjølet brukte jeg bare lukteolje. Ikke det at den funker like bra, men bedre enn ingen ting.

Send spørsmål til tryggmammamedisin, da får du er kvalifisert svar.

Jeg bruker om jeg har influensa som nå, otrivin er det eneste som funker for min del. Da saltvann og anadre sprayer bare gjør vondt verre. Men bruker aldri over anbefalt dagsdose eller lengre enn ti dager. Legen min anbefaler det ikke, men sa at han kunne ikke nekte meg siden det ikke var gjort noen forskning på det heller.

Da har jeg endelig svar. Moren min er lege - riktignok barnelege så hun sjekket dette grundig opp. Generelt frarådet hun meg otrivin mm de nesesprayer med stoffet ox- et eller annet :p det har vært studier på at det kan være skadelig men ikke ved lite bruk. Otrivin comp (som jeg var gla i) har i tillegg et annet stoff og i felleskatalogen fraråder de gravide bruk av den. Firmaet som lager otrivin har uttalt til leger at advarselen for gravide er der fordi de mangler nok forskning på området til å si at det er trygt og fordi stoffsammensetningen teoretisk kan være skadelig for fosteret. Mao nesespray skal være trygt så lenge du bruker lite av det (som anbefalt på pakken). Men sprayer som rhinox og saltvann skal være enda tryggere enn de som inneholder dette ox-et eller annet-stoffet x)
Moren min anbefalte meg å kjøpe rhinox og saltvann for å være på den sikre siden så da gjorde jeg det

Som hun over skriver: på. Tryggmammamedisin.no er det otrivin og zymmelin som kommer opp som trygg. Slik var det da jeg sjekket ved forrige svangerskap også. Brukte otrivin og hun tok ikke noe skade av det :)

Rhinox er i alle fall trygt, men husk at det maks skal brukes 10 dager i strekk. Bruker man nesespray for lenge så kan det føre til kronisk tetthet.

Så hvis man sliter med at man er tett i svangerskapet så bør man bare bruke nesespray periodevis og ha pauser hvor man kun bruker saltvannsspray i stedet, for saltvannsspray gir ikke problemer med tetthet senere.

Rhinox er i alle fall trygt, men husk at det maks skal brukes 10 dager i strekk. Bruker man nesespray for lenge så kan det føre til kronisk tetthet.

Så hvis man sliter med at man er tett i svangerskapet så bør man bare bruke nesespray periodevis og ha pauser hvor man kun bruker saltvannsspray i stedet, for saltvannsspray gir ikke problemer med tetthet senere.

Back
Topp