Endelig Ramadan igjen

*Meya*

Elsker forumet

Jupp, det er den tiden av året igjen.

Ha en flott Ramadan, de av dere her inne som skal faste! Ramadan Mubarek.

I kveld er første gangen man ber den spesielle bønnen i Ramadan, så i morgen er første faste-dagen. 

*Meya* skrev:
I kveld er første gangen man ber den spesielle bønnen i Ramadan, så i morgen er første faste-dagen. 

oki.. får besøk av ei venninne på lørdag, så greit å vite at jeg ikke trenger å bake liksom :P

Happy hunger! 

Dollface skrev:

*Meya* skrev:

oki.. får besøk av ei venninne på lørdag, så greit å vite at jeg ikke trenger å bake liksom :P

Haha! 

Her sliter jeg med å holde meg bevisst, blir mye besvimelser så er egentlig avhengig av vann. Men har veldig lyst til faste, men blir å droppe det.

Forresten Meya, hvor har dere kjøpt den fine grillen? 
Ramadan mubarik til deg og dine.

Takk. Ramadan mubarek :)

Vi kjøpte den på Jernia, er Webber elektrisk grill, men kjøpte sånn bord med hjul til å ha den på, sånn at vi slipper sitte på huk og grille ute :P 

Et nysgjerrighetsspørsmål: Hvorfor faster dere?:)

*ella skrev:

Fordi det er en av de fem søylene i Islam. Fordi vi skal vise Gud at vi kan gi opp ting for Hans skyld, fordi Han har sagt det. Det er en renselsesprosess, både kroppslig og mentalt, vi skal bli sterkere, bedre mennesker og snillere. 

Fasten betyr ikke bare å avstå fra mat og drikke. Man kan heller ikke røyke for de som gjør det, eller for eksempel ha sex imellom soloppgang og solnedgang. Man skal snakke fint, snakke sant, ikke hisse seg opp... 

*Meya* skrev:

*ella skrev:

Fordi det er en av de fem søylene i Islam. Fordi vi skal vise Gud at vi kan gi opp ting for Hans skyld, fordi Han har sagt det. Det er en renselsesprosess, både kroppslig og mentalt, vi skal bli sterkere, bedre mennesker og snillere. 

Fasten betyr ikke bare å avstå fra mat og drikke. Man kan heller ikke røyke for de som gjør det, eller for eksempel ha sex imellom soloppgang og solnedgang. Man skal snakke fint, snakke sant, ikke hisse seg opp... 

Sånn var det ja, jobba en gang me ei som fasta, syns så synd på henne en dag med 32 grader og stress på jobb, vi drakk jo litervis med vann, mens hun kunne ikke ha en dråpe. Er det ikke vanskelig å holde alle "budene" når det er snakk om såpass mange dager?

*ella skrev:

*Meya* skrev:

*ella skrev:

Sånn var det ja, jobba en gang me ei som fasta, syns så synd på henne en dag med 32 grader og stress på jobb, vi drakk jo litervis med vann, mens hun kunne ikke ha en dråpe. Er det ikke vanskelig å holde alle "budene" når det er snakk om såpass mange dager?

Nei, jeg tror Gud hjelper oss gjennom det på beste måte. Klart det er tøft, men det er lettere med lengre dager her hvor det ikke er uvettig varmt, enn det er å faste kortere dager i varmen, tror jeg da.

Beundrer dere som klarer å faste! Vi leier ut i kjelleren til noen fra somalia.
De faster også! Hører de roper no hallamalla balla ord av og til, da ligger de på ett teppe og ber:)
Så har de en stor fest med mye god mat, da er det kjekt å være på besøk :)
Er glad eg slipper å faste, da hadde eg komt til å ta livet av noen eller noe :P
Blir super hissig om eg må gå mer enn 4 timer uten mat!
Og sjokolade!!! No no no, hadde eg aldri offret vekk for noen ;)

God Ramadan:)

Har virkelig respekt for dere som faster. Hadde aldri klart meg uten vann, spesielt ikke når det er på det varmeste.

Vet ikke hva en egentlig skal si/kalle det, men god høytid til dere i alle fall! :-) Etter hva jeg har forstått så er det mye sosialt og kjekt som skjer etter solnedgang.

Menneh, er det noen unntak for "nordboere" der sola står opp kl 4 og går ned kl 23? Det er jo maaange flere timer med faste enn i mer sydlige land...

Ramadan Mubarek!

Jeg fastet under ramadan da jeg bodde i Indonesia. Jeg er ikke muslim, men bodde sammen med og studerte sammen med muslimer som alle fastet, så det ble en slags solidaritetshandling, samtidig som en disiplinøvelse for meg selv. Det var faktisk veldig spesielt, og en virkelig god følelse av samhold og fellesskap som var helt unik. Og hver kveld ble liksom en fest da alle brøt fasten sammen, og det var en fin ting å oppleve å være en del av!

Lykke til :) Tror det er veldig lett i Norge, i forhold til andre land med ekstremt varme!
Vet at endel snur døgnet også, og spiser hele natten , og sover mesteparten av dagen...
Det er vel litt juks? hehe...
Bodde i Nord-Afrika i fjor under Ramadan, og jeg er ikke muslim.
Men, jeg viste hensyn i varmen for og si det slik. Drakk ikke offentlig, spiste tyggis, mat ol. Det er ikke riktig syntes jeg :) :)
 Det er jo en veldig god ting! Men, er det ikke også litt for de fattige?
At man skal kjenne på hvordan det er og ikke ha penger til mat og drikke til enhver tid?
Eller har jeg misforstått litt? .... :D

Tweak skrev:
Vet ikke hva en egentlig skal si/kalle det, men god høytid til dere i alle fall! :-) Etter hva jeg har forstått så er det mye sosialt og kjekt som skjer etter solnedgang.

Menneh, er det noen unntak for "nordboere" der sola står opp kl 4 og går ned kl 23? Det er jo maaange flere timer med faste enn i mer sydlige land...

De har laget en fatwah i år som gjelder de som bor der det er mer enn 20 timer faste, da skal de faste etter tidene i Mekka pluss tidsforskjellen eller noe sånt, dette er eksepsjonelt at de endelig har fått EN metode for alle muslimene i nord. Fantastisk arbeid faktisk.

lennypenny skrev:
Lykke til :) Tror det er veldig lett i Norge, i forhold til andre land med ekstremt varme!
Vet at endel snur døgnet også, og spiser hele natten , og sover mesteparten av dagen...
Det er vel litt juks? hehe...
Bodde i Nord-Afrika i fjor under Ramadan, og jeg er ikke muslim.
Men, jeg viste hensyn i varmen for og si det slik. Drakk ikke offentlig, spiste tyggis, mat ol. Det er ikke riktig syntes jeg :) :)
 Det er jo en veldig god ting! Men, er det ikke også litt for de fattige?
At man skal kjenne på hvordan det er og ikke ha penger til mat og drikke til enhver tid?
Eller har jeg misforstått litt? .... :D

Jeg liker ikke ideen med å snu døgnet, men det blir jo lett for det når det er fri og sommer :P Men prøver alltid å stå opp tidlig fordet, og heller ta en liten lur på ettermiddagen. 

Det er en av bivirkningene, men vi kan jo spise etter klokken 22.19 liksom, og det kan jo ikke alltid de fattige, men ja, vi får jo kjent på den også selvsagt. 

her jeg bor har vi ca 45 grader på dagen ... har sett mange slitne mennesker i dag for å sii det sånn !

Back
Topp