Enda mer permisjon...

Vakle

Elsker forumet
Jeg skal sende papirene avgårde i morgen og lurer på om jeg trenger noe mer enn:
Lønn- og trekkoppgave fra 2009 fra mor og far
Siste lønnslipp
Attest fra legen
Signerte søknadspapirer

Planen vår ser slik ut:
02.06.2010 11.08.2010 (10 uker) mor (permisjon)
11.08.2010 08.09.2010 (4 uker) mor (ferie)
08.09.2010 18.05.2011 (36 uker) mor (permisjon)
18.05.2011 29.06.2011 (6 uker) far (permisjon)
29.06.2011 20.07.2011 (3 uker) far (ferie)
20.07.2011 17.08.2011 (4 uker) far (permisjon)

Hvis jeg fyller inn alt dette nå, kan vi da endre det siden om det skulle være behov for det? Feks at jeg tar 2 uker ferie etter permisjonen min og før hans permisjon starter? Er litt usikker på dette punktet.

Det kan endres på, etter sånn jeg forstod hun jeg pratet med på NAV, men at man då måtte sende inn søknad ang. dette...

må man sende med lønn- og trekkoppgave?holder det ikke med siste lønnslipp?

OK, jeg bør kanskje ta en telefon... men jeg skal forskyve permisjonen med ferie.... Jeg får jo vanligvis feriepengene i juni. Vil jeg da bare få vanlig lønn i de fire ukene jeg tar ferie?

ORIGINAL: caroA

må man sende med lønn- og trekkoppgave?holder det ikke med siste lønnslipp?

Det holder sikkert, men jeg sender det bare med uansett så er jeg heeelt sikker på å slippe noe krøll senere.

ORIGINAL: Vakle

Jeg skal sende papirene avgårde i morgen og lurer på om jeg trenger noe mer enn:
Lønn- og trekkoppgave fra 2009 fra mor og far
Siste lønnslipp
Attest fra legen
Signerte søknadspapirer

Planen vår ser slik ut:
02.06.2010 11.08.2010 (10 uker) mor (permisjon)
11.08.2010 08.09.2010 (4 uker) mor (ferie)
08.09.2010 18.05.2011 (36 uker) mor (permisjon)
18.05.2011 29.06.2011 (6 uker) far (permisjon)
29.06.2011 20.07.2011 (3 uker) far (ferie)
20.07.2011 17.08.2011 (4 uker) far (permisjon)

Hvis jeg fyller inn alt dette nå, kan vi da endre det siden om det skulle være behov for det? Feks at jeg tar 2 uker ferie etter permisjonen min og før hans permisjon starter? Er litt usikker på dette punktet.

Sender du inn nå så kan du endre senere, det viktigste er at du bekrefter at far skal ha pappakvoten. Noen venter med å fylle inn denne til de skal ta den og da er det for sent. MEN dere kan ikke bygge inn mer enn 4 uker ferie totalt, så 7 uker blir nok litt mye(hender de ser imellom fingrene om du fyller inn litt mer enn 4).[:)]

Trenger dem bare sisteønnslipp?? Ikke de 6 siste?

ORIGINAL: janem86

Trenger dem bare sisteønnslipp?? Ikke de 6 siste?

Sendte ikke inn lønnsslipp, står ikke noen steder at de skal ha den. Og de får jo alt av lønnsopplysninger fra arb.taker.

ORIGINAL: Ljiljana

Hvorfor kan man ikke spe på med ferie da?????

Man kan spe på med ferie, men ikke mer enn 4 uker og 1 dag inni permtiden, resten må man legge etter endt permisjon.

ORIGINAL: ventelykke

Hvorfor kan man ikke bygge inn mer enn 4 uker ferie? Står det på navs sider?

Lovbestemt ferie er 4 uker og 1 dag, jeg fikk beskjed om dette på tlf med nav, da jeg tilsammen i år og neste år har 11 uker ferie og gjerne ville ha dette bakt inn i permtiden[&:][&:][&:]
Man kan legge resten av ferien etter endt permtid om arbeidsgiver samtykker til dette.
fant dette:
Ferieloven § 9 (2) annet ledd slår videre fast at arbeidstaker kan kreve å avvikle lovbestemt ferie i løpet av permisjonstid hvor det ytes foreldrepenger. Denne bestemmelsen må ses i sammenheng med folketrygdlovens bestemmelser som legger opp til at stønadsperioden regnes sammenhengende fra det tidspunkt perioden begynner å løpe. Den gjenværende del av stønadsperioden kan likevel utsettes når den som mottar foreldrepenger tar lovbestemt ferie. Når ferien er avviklet, må den gjenværende del av stønadsperioden tas umiddelbart etterpå. Det følger av folketrygdloven at det er ved avvikling av ”lovbestemt ferie” at stønadsperioden kan utsettes. Det betyr at hvis arbeidstaker tar avtalefestet ferie i en periode der det ytes foreldrepenger, vil stønadsperioden fortsette å løpe under ferien. Arbeidstaker vil på denne bakgrunn bare kunne oppnå å få utsatt stønadsperioden i fire uker og en dag som er den lovfestede ferien.
link:
http://www.hsh-org.no/eway/library/forms/showMessage.aspx?oid=321458&fid=57&dp=/eway/custom/design/hsh-org.no

Men man kan ta ulønnet permisjon i mellom min og hans permisjon... det er jo helt ulogisk?? Jeg vil jo ha 5 uker ferie i 2011 uansett, det har jeg jo krav på... MEN jeg må ta dem i august når far er ferdig med permisjon? Det er både svææært upraktisk for arbeidsgiver og svææært upraktisk for meg.

nei du kan ta ferie når du er ferdig med perm og far har begynt sin perm så lenge hans perm er fedrekvote, men han kan ikke bake inn ferie ettersom du allerede har bakt inn 4 uker i din del......
Dere kan med andre ord ha fri samtidig han ferdrekvote og du ferie, men du får ikke forlenget den totale permtiden med mer en fire uker og en dag....
Inviklede greier dette her[&:][&:][&:] Men som nevnt tidligere noen NAVkontorer er rundere ikantene enn andre så det skader ikke å spørre[:D][:D][:D]
Jeg har gjort sånn:
For min del har både jeg og samboer 6 uker ferie i år og 5 uker ferie neste år totalt 11 uker ferie.
Vi skal ha 46 uker perm(+5 uker da vi venter tvillinger)
perm starter 21 mai.
21 mai til og med 25 juli = 9 uker (min perm)
26 juli til og med 8 August = 2 uker ferie (ferie begge to, men kun min som er bakt inn i perm)
9 August til og med med 26 des = 20 uker (min perm)
Ferie 27 des til og med 2 Januar = 1 uke ferie ( begge to, men kun min som er bakt inn i perm)
perm 3 januar til og med 27 mars = 12 uker (min perm)

Samboer:
28 mars til og med 17 April = 3 uker( sambo perm)
18 april til 24 April = 1uke ferie (begge to, men kun hans som er bakt inn i perm)
25 April til og med 12 juni= 7 uker ( sambo perm)

Da har vi brukt våre 51 uker perm + 4 uker ferie og kommet til 12 juni
tar felles ferie 4 uker+ 3 dager fra 13 juni til 15 juli.
Vi fordeler de siste ukene slik at twinsa starter i barnehage 1 august.
Vi har da bakt inn 4 uker i permtiden slik at denne perioden fra dag 1 til slutt blir på 55 uker. [:D][:D]

Ja det har de virkelig, har snakket med flere som har fått godkjent litt ekstra, men er de firkanta og følger reglene så er det altså 4 uker og en dag som gjelder.

Det som er litt kjedelig er jo at vi nå ender opp med to ferieperioder rundt permtiden og de fleste ønsker jo da å forlenge den totale tiden barnet kan være hjemme lengst mulig, det gjør ihvertfall jeg[:)][:)]
Det er ikke så mange arbeidplasser derimot som godtar at man tar mer enn 4 uker ferie sammenhengende etter at man har begynt å jobbe[&:][&:]
Irriterende når man har så mye ferie tilgode. kan liksom ikke ta 2 uker ferie ei uke på jobb 3 uker ferie osv, ikke det letteste å få barnevakt i de ukene en da må jobbe... Jeg krysser selv fingrene for at min arbeidsplass skal godta laaaang ferie på meg etter at far har hatt sin fedrekvote, men de ønsker helst at jeg skal ta resten av ferien etter min permisjon. Da har jeg jo ikke vært tilbake i jobb og det er enklere for dem. Da blir jeg hjemme samtidig med far , kos det, men det forlenger jo ikke tiden barna kan være hjemme- ikke lett å få barnehage plass fra Juni.......irriterende system dette[&:][&:][&:]

ORIGINAL: Zephyre

ORIGINAL: Tønna

ORIGINAL: Ljiljana

Hvorfor kan man ikke spe på med ferie da?????

Man kan spe på med ferie, men ikke mer enn 4 uker og 1 dag inni permtiden, resten må man legge etter endt permisjon.

Uff da. Dette var nytt for meg. Trodde jeg hadde stålkontroll på dette, men neida.

Da må jeg fylle ut, og regne ut permisjonen på nytt. Da rekker permisjon + 4 uker ferie akkurat til 1 aug (hvis jeg føder på, eller etter termin). Tilgjengjeld så vil jeg da ha 6 uker ferie til neste år (overfører en uke)

Snakk med ditt nærmeste NAV kontor, det kan være de er greiere enn mitt, det er ikke alle so følger disse reglene slavisk......[:D]

Ja, det er litt av en kabal som skal gå opp!

Jeg har heldigvis en fleksibel arbeidsgiver, som nikker og smiler. Så vi får det akkurat til å gå opp med ferie, permisjon og avspasering til barnehagestart i august 2011, selv med 46 uker perm.[:D]

Men jeg syns det var nyttig å bare reise til nav å snakke med de. Fikk svar på det jeg ikke fant ut på nett selv - anbefales[:)]

Heldiggris, det er akkurat det vi og vil, vi har jo ukene, men ikke like fleksibel arbeidsgiver desverre[&:]De har jo loven på sin side, har vel ikke krav på mer enn 3 uker sammmenhengende ferie..... er jo koselig å ha litt ferie sammen også da.....
Ja veldig greit å ha en samtale med de slik at man får svar på alt man lurer på, litt irriterende at de ikke gir de samme rettningslinjene til alle da[&:][&:]
Dette gjelder jo både hva du må ha med av papirer og hvor mye ferie man kan ha, til og med endringer har de forskjellig rutine på...blir matt jeg[&:][&:]
Det som er greit er jo å vite hva man kar krav på, slik at om man får avslag på noe man vet er rett, så kan man vise til loven i klagen....[;)][;)]

ORIGINAL: Zephyre

Nettopp vært på NAV, der fikk jeg bekreftet at det helt fint gikk an å bake inn 5 uker ferie sammenhengende. Så det har jeg gjort. Men det er mulig at de har forskjellige rutiner fra sted til sted.[:)]

Jeg ringte til NAV for noe timer siden, da fikk jeg beskjed om at 4+1 var maks ferie jeg kunne bake inn i stødnadsperioden...

Du har like vennlig kontor som meg skjønner jeg[&:][&:][&:]

Kan det være forskjell på hvor man er ansatt kanskje? Jeg er ansatt i kommunen, og har her lovbestemt 5 uker ferie. Hmmm... ikke lett å forholde seg til så mange ulike nav kontorer nei!

Reglene kunne vært enkle, men for å gjøre hverdagen til nav-ansatte spennende og variert så lager de litt tullball kanskje [:D]

Ønsker alle lykke til med papirarbeidet!

Jeg har også 5 uker ferie så jeg går for alt nr to, vi er til for å lage spenning i de NAV ansattes arbeidsdag, det står nok i prosedyrene deres:
vennligst tolk alle regler etter dagsform, er du i godt humør del ut ekstra så mye du kan, er du i dårlig humør prøv å stikk flest mulig kjepper i julene for alle søkere[:D]

...men hvis jeg tar permisjonen jeg må ha (9 uker) og så 4+1 ferie og så de siste gjenværende 27 ukene av permisjonen min så burde jeg i prinsippet kunne ta ferien min for neste år når jeg er ferdig med permisjonen. Pappa'n trenger jo ikke å ta sin permisjon med en gang, men før barnet fyller 3 år. Hvis man skal tolke reglene som blir nevnt sort/hvitt betyr jo det at jeg ikke har krav på ferie i det hele tatt før barnet er nesten 3 år om pappaen venter til siste slutt før han tar sine 10 uker. Snodig?!

Reglene sier at man ikke kan bake inn mer, men som du sier når du har hatt dine 27 uker er du ferdig og da kan du ta så mye ferie du bare vil[:D][:D][:D]
Men det jeg så var at du hadde bakt inn totalt 7 uker 4 på deg og 3 på far i den totale permtiden, og det kan bli vanskelig tatt loven i betraktning....
Men jeg sier det igjen, det er mulig ditt kontor godkjenner det[:D][:D][:D]
Viktigste av alt er vel å bekrefte de 10 ukene til far, uansett når man velger å ta dem, vil ikke miste de ihvertfall[:)][:)]

Back
Topp