Enda mer bekymret

lillesolstrålen

Blir kjent med forumet
Jeg venter nummer 2 om ca 6 uker. Jeg har lavt blodtrykk (som sist), kraftig bekkenløsning (ikke som sist), ingen vann i kroppen (som sist), ved forrige kontroll (uke 32) var alt fint.

Jeg veide 67,3 kg (170cm høy) når jeg ble gravid, altså litt ekstra. Jeg veide 73 kg for 1,5 uke siden, nå veier jeg 72. Jeg går ned i vekt!...Jeg spiser helt normalt, egentlig usunt, så det er ikke derfor jeg ikke går opp. Forrige svangerskap gikk jeg opp 12 kg.

Nå har jeg ekstremt vondt pga bekkenet og er 100% sykemeldt. I dag føler jeg meg kjempeuvel og jeg blir svimmel/kvalm bare av å sitte.

Det er vel ikke normalt å gå ned i vekt vel?? At den stagnerer en periode, er normalt. Men ikke ned? Hjelpe meg, hvem hadde trodd at man ble mer bekymret med nummer to!?

Tja, skal ikke si verken ja eller nei for jeg er usikker, men tenker litt på hva du legger i "usunt" kosthold. Behøver jo ikke legge på seg bare fordi man spiser usunt, om maten mangler næring kan det jo hende du stopper opp i vekta fra det?

Ellers har jeg lest mange steder at vekta alene ikke er noe man skal henge seg så mye opp i. Det er jo så individuelt fra person til person, og selv med samme person fra graviditet til graviditet. Babyen tar som regel det den skal ha uansett, uavhengig av hvordan vekta beveger seg. Men jeg ville nok hørt med jordmor/lege for å være på den sikre siden :)

Jeg ville nok forhørt meg med lege eller jordmor om dette. I utgangspunktet skal man jo legge på seg, Hvertfall når man er normalvektig. Men kroppen har behov for mer mat nå i siste trimester, så kanskje du ikke klarer å spise nok? Jeg merker selv at magen ikke har plass, så jeg spiser mindre porsjoner enn vanlig.

Når jeg sier "usunt", så mener jeg at jeg spiser sjokolade med god samvittighet. Jeg spiser frokost (2 brødskiver), lunsj (samme som til frokost), yoghurt/banan rundt klokken 14 og middag med gjengen rundt klokken 17. Etter dette koser jeg meg som regel med snop, enda mer frukt eller flere brødskiver. Så usunt er det vel ikke, men kunne ha vært litt flinkere.

Men jeg personlig liker ikke at vekten går ned.

Jeg har gått ned jeg også. Kroppen bruker mye energi på en bebis som krever mye næring :) også kommer det litt an på mengden vann i kroppen. Noe som kan svinge veldig. Men er du bekymret hadde jeg tatt kontakt med lege eller JM :)

I utgangspunktet skal en ikke gå ned i vekt, så hvis det vedvarer ville eg bedt om en ekstra sjekk :) Vekten kan svinge litt fra dag til dag :)

Leste også på en av gravid appene at det ikke var unormalt å gå litt ned i vekt på slutten :)

Jeg gikk også ned i litt i vekt på et tidspunkt, men siden jeg hadde gått opp 7 kg totalt da så har ingen vært bekymret for det :)

Vekten kan også svinge fra dag til dag, og 1 kg er vel ikke uvanlig svingning.
Ville ikke bekymret meg for det, men heller nevne det for lege/jordmor ved neste kontroll :)

Når jeg sier "usunt", så mener jeg at jeg spiser sjokolade med god samvittighet. Jeg spiser frokost (2 brødskiver), lunsj (samme som til frokost), yoghurt/banan rundt klokken 14 og middag med gjengen rundt klokken 17. Etter dette koser jeg meg som regel med snop, enda mer frukt eller flere brødskiver. Så usunt er det vel ikke, men kunne ha vært litt flinkere.

Men jeg personlig liker ikke at vekten går ned.
Du spiser ikke akkurat mye mat i løpet av en dag ville jeg sagt da. Tror nok ikke du har vondt av å spise litt mer :)

- 17 kg her. Men jeg spiser jo som en kjøtt etende kanin da. Å ingen sukker el. Har også litt å gå på.

Back
Topp