Enda lenger pappapermisjon...

Marihøna1986

Forelsket i forumet
Novemberskattene 2014 <3
Det er foreløpig bare et forslag.... men dette gjelder jo desverre ikke oss... Vi gikk glipp av permisjonen når det gikk fra 10-12 da vi fikk babyen 2 mnd før det satte igang,.. Så litt kjipt å gå glipp av økning enda en gang...

Er det bare jeg som syns det er litt spesielt at mannen har fått lovfestet flere uker permisjon lenger enn oss??

De eneste ukene kvinner har KRAV på er 3 uker før fødsel og 6 uker etter.. Mennene har per dags dato krav på 12, som blir utvidet til 14 neste år.. Resten av ukene er opp til hver familie å dele mellom seg..

*Belle* skrev:
Er det bare jeg som syns det er litt spesielt at mannen har fått lovfestet flere uker permisjon lenger enn oss??

De eneste ukene kvinner har KRAV på er 3 uker før fødsel og 6 uker etter.. Mennene har per dags dato krav på 12, som blir utvidet til 14 neste år.. Resten av ukene er opp til hver familie å dele mellom seg..

Nei, du er ikke alene om å synes dette. Selvfølgelig er det viktig med likestilling, men nå synes jeg nesten det går litt for langt andre veien. Har det ikke lenger noen verdi at mammaen er hjemme med barnet? Som kjent er det jo vi som går gravide og ammer. Synes dette er vanskelig... 

Jeg synes det er teit at mennene er øremerket flere uker enn oss, men vanligvis får jo vi mest uansett så det er kanskje ikke så farlig.. Tar gjerne imot ekstra uker, men synes familien selv skal få bestemme fordelingen. Leste utspill fra H og FrP i vg at de mener det er feil å bruke permisjonen til å kjempe for likestilling og må si jeg er enig. Det er jo mange flere menn som er gründere og har egne bedrifter, feks. Min mann er en av de og selv om han ønsker å være hjemme med tassen vår ser han at det blir vanskelig for han har ingen til å dekke arbeidet han gjør så om han er borte lenge mister han kundene sine. Så vi må dele opp hans uker så det ikke blir en stor bolk. Hadde vært eder for oss at han hadde fått feks 8 uker og jeg resten. Han kan jo som selvstendig jobbe hjemmefra en del også, så da er vi på en måte hjemme begge to i perioder.. Så er imot at så mange uker skal merkes far selv om det er veldig fint med flere uker da.. Ja takk, begge deler?! :)

Jeg syns det er rart at vi ikke kan velge selv ang ukene. 

*Belle* skrev:

Men du...er det ikke slik at kun de 6 første ukene er forbeholdt moren?? Ikke 3 uker før fødsel og 6 uker etter...det er vel bare 6 uker til sammen er det ikke?

Lillu skrev:

*Belle* skrev:

Men du...er det ikke slik at kun de 6 første ukene er forbeholdt moren?? Ikke 3 uker før fødsel og 6 uker etter...det er vel bare 6 uker til sammen er det ikke?

Godt mulig du har rett der altså, husker ikke helt hvordan det er :) Men mener det var 6 uker etter også..

Jeg syns også det er helt tåpelig at far har mer lovfestet permisjon enn mor... Familier er jo ulike, og da burde vi få lov til å velge ulike løsninger og bestemme hvordan permisjonen skal fordeles selv...
syns jeg da

Supert med to ekstra uker permisjon altså, men håper egentlig at dette forslaget ikke går igjennom, og at det heller kommer et forslag som gir rom for mer valgfrihet....

Helt enig! Mannen min er skikkelig sur på dette med permisjonen. Han syns det er helt latterlig at noen andre enn oss selv skal bestemme hvordan vi skal bruke permisjonen vår! 

Er for mange barnefamilier ikke mulig for den ene parten å ta ut permisjon. Da er det veldig kjedelig å miste 12-14 uker som man har krav på.

Syns det hadde vært bedre at familiene selv kunne valgt hvordan de ville fordele permisjonen mellom seg (det som passer beste for hver enkelt familie), latt være å utvide permisjonen med to uker og heller bruke de pengene til å ansette flere i barnehagen så det blir flere plasser for barn. For DET er det behov for! 

*Belle* skrev:

Lillu skrev:

*Belle* skrev:

Godt mulig du har rett der altså, husker ikke helt hvordan det er :) Men mener det var 6 uker etter også..

Ja det stemmer det. Sjekket på nav og du hadde rett!! :) Det er tre uker før og 6 uker etter fødselen som er forbeholdt mor. Det blir likevel bare 9 uker tilsammen! Litt sykt at far skal ha krav på mer! Det burde være likt syns jeg...

Her driver vi vårt eget firma og siden vi jobber der begge to har ikke pappa noen permisjon, vi bare bytte hvem som får lønn når det skifter i permisjonen...han har heller hjemmekontor når han ønsker... Så for meg har det ikke så mye å si, men hadde vi ikke kunnet gjøre dette hadde jeg vært ganske forbanna! jeg vil jo være hjemme med babyen! Skjønner at dette er et frivillig tilbud, men hvorfor i helvete kande ikke finnes en måte en kan søke om at mammaen får noe av pappapermisjonen.... Hvis pappaen ikke har lyst på eller kan ta pga viktig jobb... Da må jo mammaen kunne ta over!

det her temaet gjør meg så inni helvettes varm!!!!
syns de 12 ukene far allerede ar er ALT for mye!!!
hvorfor i helvette kan ikke vi bestemme selv???
mannen min kommer ikke til å ta 12 uker!
han ta en uke når babyen er født! thats it!
så her er det da 3 mnd som bare forsvinner!! som ikke jeg kan ta over!
HYYYYYYL!!!!!!!!!

Back
Topp