Enda et liste spm til vinterbaby.

Luxx

Glad i forumet
Har flere i familien som mener det er unødvendig dyrt å kjøpe inn masse klær i ull og har derfor tenkt å kjøpe inn et par bodyer og strømpebukser i ull men jeg lurer på om det blir nokk? Vi har bilstolpose og voksipose som er vindtett, i tillegg har vi et teppe i marinoull. Min mann er nylig ferdig som lærling og vi har derfor ikke så veldig masse å rutte med og har valgt å gå for foreldrepenger da det egner seg best på sikt. I november skal vi kjøpe inn det meste og her er listen vår så langt. Kom gjerne med innspill på ting vi mangler/Kan vente med eller må ha mer av.

Ut på tur:

1. Vogn m stelleveske.

2. Regntrekk
3. Insekts nett.

4. Vognpose.

5. Bilsete.

6. Sol beskytter til bil

7. Bilstolpose til vinter.

8. Baksetespeil

9. Bære sele. (Ergobaby 360 – Skal vente med denne.)

Annet:

1. Brystpumpe.

2. 6 Tåteflasker/Philips startsett.

3. Flaske sterilisator.

4. 2-4 smekker

5. Gazbleie til gulp

6. Ammeinnlegg ull

7. Brystskjell

Sove/Kose.

1. 2-3 helsetepper.

2. 1 Ullteppe.

3. Seng.

4. Sengekant.

5. Madrass.

6. 2 Tisselaken.

7. 2-3 Laken.

8. Dyne (80x100) (skal kjøpe en litt dyrere termodyne)

9. 2-3 Dynetrekk

Stell og bad.

1. Badebalje/stol

2. Stellebord/Kommode

3. Stellematte

4. Bleiebøtte + refill (gratis)

5. 20 Vaskekluter.

6. 3 Badehåndklær (Gjerne med hette)

7. 8 Frottehåndklær

8. Badeolje (fuktighetskrem, Bepanthen eller Inotyol.)

9. Febertermometer (øre)

10. Neglesaks.

Bekledning 50-56.

1. 5-7 Body i bomull – ull/langermet. (2-3 i ull.)

2. 2-3 strømpebukser. (Ull/et par i bomull)

3. 4-6 Pysjamaser

4. 3-4 Sparkebukser. (1 i ull)

5. 2-3 Bukse/Genser sett

6. 1 Ulljakke/dress (venter med denne da vi har voksipose og bilstolpose)

7. Ull lue og votter.

8. Ull sokker.

9. 2 hentesett (Heklet/strikket i ull)

PS har streket under det vi allerede har/eller har fikset men mangler å hente.

(Vi tenkte også at vi skulle være litt smart og være litt fargebevist, er ikke nater på det men lar det seg gjøre velger vi nøytrale natur farger slik at det er mulig å bruke det til flere barn:) Men nå liker jo vi naturfarger bedre enn alt i rosa/Lilla :D - Kanskje litt rart av meg men.)

Last edited:
Ull er da ikke dyrt i dag. På nameit koster de nesten det samme som vanlige klær. Vi skal kjøpe masse ull til lillegutt. Ull er noe annet nå enn det var før og vi blir mobbet av de eldre som mener vi bruker for mye ull og lager jobb til oss selv. Min svigermor derimot elsker dagens ull og synes det er bra den kjøre i maskinen. Så her blir det en skikkelig runde med ull handling før ham blir født. Storesøster ble født i juli så vi har ikke ull i de minste str.

Det koster ca 179 kr for en tykk merinoull bukse fra nameit i str 92. Så er nok ikke dyrere i de mindre str. Min datter bruker 92 nå så er så lett å huske. Men cubus er dyrt når det gjelder ull og dårligere kvalitet.

Men ser ut som du har fått med deg det meste. Bare litt mye klær i bomull hvis dere kjøper ull. De bruker str 50 ganske kort. Min datter som ble 2705 gram brukte str 50 i 4 uker.

Ull er ikke så dyrt lenger nei, pluss at det vokser med ungen:) men jeg ville ikke kjøpt inn altfor mye av det med en gang. Har du 2-3 sett med body/strømpebukse klarer du deg lenge. Dessuten er butikkene åpne etter ungen er født også:p
Jeg kjøpte inn en haug med ull til vesla og hun fikk atopisk eksem og kunne derfor ikke bruke ull de to første årene. Da bleull dyrt:p
Knerten får derfor arve av storesøster (selvom det er rosa og lilla noe av det), og av fetteren sin.
Ellers ser det vel ut som du har kontroll på det meste:) mye mer enn meg hvertfall:p

Ull er da ikke dyrt i dag. På nameit koster de nesten det samme som vanlige klær. Vi skal kjøpe masse ull til lillegutt. Ull er noe annet nå enn det var før og vi blir mobbet av de eldre som mener vi bruker for mye ull og lager jobb til oss selv. Min svigermor derimot elsker dagens ull og synes det er bra den kjøre i maskinen. Så her blir det en skikkelig runde med ull handling før ham blir født. Storesøster ble født i juli så vi har ikke ull i de minste str.

Det koster ca 179 kr for en tykk merinoull bukse fra nameit i str 92. Så er nok ikke dyrere i de mindre str. Min datter bruker 92 nå så er så lett å huske. Men cubus er dyrt når det gjelder ull og dårligere kvalitet.

Men ser ut som du har fått med deg det meste. Bare litt mye klær i bomull hvis dere kjøper ull. De bruker str 50 ganske kort. Min datter som ble 2705 gram brukte str 50 i 4 uker.

Takker for svar fra dere begge:) Ja vi var ikke tenkt å kjøpe dobbelt opp av klær, vi satser på det meste i 56 og en body/strømpebukse i 50. Trenger vi mer skal min man stikke innom noen butikker før vi reiser hjem fra sykehuset. Har også noen bekjente som lovet at vi skulle få en eske med klær i 56-62 så det kan være vi ender opp med bare å kjøpe ull. Ellers er jeg litt usikker på hvilken nettsider som egner seg best til innkjøp av babytøy og da spesielt ull. Vanlig tøy blir vi vel å stikke innom H&M Kappahl og cubus da det er veldig begrenset utvalg av butikker her vi bor men synes de har masse tøy i bomull. Ull derimot er vanskeligere å finne, ser de fleste sider er utsolgt i str 56 men skal sjekke nameit.

Ull holder seg lengre enn bomullstøy og synes jeg:) På Cubus får man billig og bra body og bukser i ull. Så kan de bruke det natt som dag, sommer som vinter :) Men alt må jo selvsagt ikke være ull for å være godt nok heller!

Min erfaring er at man ser behovene litt etter hvert. Har i grunn ikke kjøpt inn noe annet enn vognbag, babycall og bilstol til nå. Arver litt klær og kjøper inn litt stelleprodukter etter hvert nå. Heldig som bor nære by, og kan få i tak i det som trengs etter hvert:)

Fin liste du har da:) Oversiktelig og greit! Lykke til!!

Ull holder seg lengre enn bomullstøy og synes jeg:) På Cubus får man billig og bra body og bukser i ull. Så kan de bruke det natt som dag, sommer som vinter :) Men alt må jo selvsagt ikke være ull for å være godt nok heller!

Min erfaring er at man ser behovene litt etter hvert. Har i grunn ikke kjøpt inn noe annet enn vognbag, babycall og bilstol til nå. Arver litt klær og kjøper inn litt stelleprodukter etter hvert nå. Heldig som bor nære by, og kan få i tak i det som trengs etter hvert:)

Fin liste du har da:) Oversiktelig og greit! Lykke til!!

takktakk og ja vi er nokk litt ekstra redd for å ikke finne det vi trenger av tøy om vi venter med til etter fødsel og er også derfor vi valgte å forhøre og, iallefall forsikre oss om at vi har så vi greier oss:) Gikk derfor også til innkjøp av voksipose og bilstolpose med litt bedre kvalitet:) Leste oss opp på de som var bedre i test, siden vi bor på et lite sted hvor det ofte blåser opp til full storm :p

Dropp heller ørten flasker, med mindre du er sikker på at du ikke skal amme, kjøp mindre bodyer i bomull og flere i ull enn motsatt

Dropp heller ørten flasker, med mindre du er sikker på at du ikke skal amme, kjøp mindre bodyer i bomull og flere i ull enn motsatt

Vi vurderte å ønske oss blandt annet flasker til jul, og starter med å kjøpe et startsett. Av medisinske grunner blir jeg å pumpe en del og velger derfor fler flasker. Men kanskje vi skal revurdere antallet til etter fødsel og evt ammingen kommer på plass, takktakk:)

Ok, om du vet du må pumpe så er det jo en annen sak, jeg har mer enn nok med de flaskene jeg har fått i gratispakkene (var vel to i den apotekpakken?) for jeg fullammer mine, og de to første har ikke tatt flaske, egentlig. Men det er jo individuelt hvordan dette blir da.

Angående ull: sjekk om det er noe på coop obs, om du har det i nærheten. Ofte mye billigere enn i andre butikker og ikke nødvendigvis dårligere av den grunn. Men husk at du fort kan angre på den type bodyer som må dras over hodet den første tiden! Det gjorde iallfall vi.. :p Ellers kan det være lurt å følge med på når cubus har 30% avslag på hele butikken, det har de jo stadig oftere virker det som! :D

Ellers kan jeg tipse om at man kan alltids farge noe av tøyet å bruke til neste baby om man ønsker det :)

Om du veit at du trenger flasker er det bare å kjøre på! Det er ikke gøy å stå å koke flasker annenhver gang babyen må ha mat ;) Men er kanskje lurt å teste ut i starten hvilken type h*n foretrekker?

Det er som de fleste sier: butikkene er der etter fødselen, MEN det er ikke sikkert det er bare-bare å dra å handle. Kanskje du ikke orker. Kanskje det blir ordentlig møkkavær og du vil ikke gå ut. Kanskje du får en baby som er så fin å rolig at det er null problem, eller så kan du få en som byr på litt mer problemer. Jentungen min var utrolig snill og grei, men var ALLTID våken når jeg trilla tur, og gråt og hylte så fort vi satte foten innenfor kjøpesenteret. I tillegg fikk hun pluttselig for seg at hun skulle ha mat en gang i timen. Så vær forberedt på alle scenarioer ;)

Jeg ville hatt flere strømpebukser i str 56 da det ofte kan gå litt utenfor bleien. Ellers ville jeg sett på facebook kjøp og salg i nærheten av deg, det selges jo mengder av klær brukt for omtrent ingenting! Mannen er akkurat nå avgårde for å hente over to søppelsekker med klær fra 56-86 for 600 kr. Jeg elsker gjenbruk, har kjøpt en del nytt også, men siden vi ikke har noenting fra de to eldste må det litt mer til og da kjøper jeg gjerne brukt. Bilstolpose er jo strengt tatt ikke nødvendig, den koster jo også en del. Vi har to født i slutten av oktober og hadde aldri pose til de (fantes ikke heller), hadde et tykt ullteppe over de istedet.

Jeg ville hatt flere strømpebukser i str 56 da det ofte kan gå litt utenfor bleien. Ellers ville jeg sett på facebook kjøp og salg i nærheten av deg, det selges jo mengder av klær brukt for omtrent ingenting! Mannen er akkurat nå avgårde for å hente over to søppelsekker med klær fra 56-86 for 600 kr. Jeg elsker gjenbruk, har kjøpt en del nytt også, men siden vi ikke har noenting fra de to eldste må det litt mer til og da kjøper jeg gjerne brukt. Bilstolpose er jo strengt tatt ikke nødvendig, den koster jo også en del. Vi har to født i slutten av oktober og hadde aldri pose til de (fantes ikke heller), hadde et tykt ullteppe over de istedet.

Følger stadig med på kjøp salg, er uheldigvis veldig minimalt i mitt område men tenker å spørre litt nermere juletider når vi ser hva vi faktisk mangler og vi er også kjempefan av gjenbruk. Har allerede spart flere tusen på det (fikk blandt annet nesten ubrukt bilstolpose og voksipose :p )

Ville valgt vanlig termometer(rektalt) og ikkje øre, mykje meir nøyaktig og enklare å bruka.

Zinksalven ville eg ha bytta med Bepanthen eller Inotyol, zink gjere ofta vondt verre for da puste ikkje.

Ville og som nevnt over, ha venta med så mange flasker.

Ull ville eg og ha starta litt rolig med, for veldig kjipt å bruka ei formua på ull, å så vise da seg at bittelille ikkje tåle da.

Bilstolpose e gull vert i mine auge, lite kle på og rett i posen. Sikkert og deilig for den lille :) Har hatt t begge mine ;)

Ville valgt vanlig termometer(rektalt) og ikkje øre, mykje meir nøyaktig og enklare å bruka.

Zinksalven ville eg ha bytta med Bepanthen eller Inotyol, zink gjere ofta vondt verre for da puste ikkje.

Ville og som nevnt over, ha venta med så mange flasker.

Ull ville eg og ha starta litt rolig med, for veldig kjipt å bruka ei formua på ull, å så vise da seg at bittelille ikkje tåle da.

Bilstolpose e gull vert i mine auge, lite kle på og rett i posen. Sikkert og deilig for den lille :) Har hatt t begge mine ;)

Da tror jeg vi velger et par bodyer og strømpebukser, evt en sparkebukse i ull og venter med resten. I værste fall har vi bilstolpose og voksipose, i tillegg til ullteppe så skulle det bli lite midlertidig trenger hun ikke fryse. Anng Zinksalve, det viste jeg ikke så det skal definitivt noterest, takktakk :)

Har hatt veldig lite ull til mine når de var babyer. Så å si ingenting faktisk:) etter Bhg start har de superundertøy i ull, men thats it nesten. Begge har hatt tørr hud(atopisk eksem) som de vokste a seg det første året:)

Har hatt veldig lite ull til mine når de var babyer. Så å si ingenting faktisk:) etter Bhg start har de superundertøy i ull, men thats it nesten. Begge har hatt tørr hud(atopisk eksem) som de vokste a seg det første året:)

Så du brukte bomullsklær hele vinteren og det var null problem?

Man overlever fint i bomull også.

Men mange av oss elsker ull, an flere grunner. Jeg elsker det jo selv også.

Greit å vite alternativene, vil jo selvfølgelig kjøpe inn litt ull men ikke vits å gå helt bananas heller :) Og som flere sier kan allergi oppstå og da er det litt kjipt å ha kjøpt inn en hel haug.

I tillegg skal vi få alt av klær i str 56-62 av ei venninne så vi vil vente lengst mulig med innkjøp av tøy. Er bare litt skeptisk når vi ender med å vente med å bestille ulltøy til nerme termin :)

Last edited:
Jeg er en ull elsker. Men har også hatt ei datter med atopisk eksem og da ble ulla et problem. Bomull og bambus er fine alternativ. Styrer unna kunstfibre. Av erfaring kjøper jeg det meste i str 62 og da spesielt ulla. Str 50 er det ikke sikkert di passer engang.. 56 blir fort for smått. 62 eller 60 (som feks Joha) er smått nok.

Gjør som oioioi sier- kjøp vanlig termometer! Øretermometer er ikke nøyaktig, spesielt ikke til baby.

Back
Topp