En vekker: Kunsten å gjøre ingenting

1+1

....
En liten tankevekker. Forrige uke mistet jeg telefonen i asfalten. Hele skjermen ble knust i biter, og jeg ble uten telefon i ett døgn. Klart det var utfordrende å ikke kunne få tak i eller bli fått tak i. Spesielt når hverdagen med baby er uforutsigbar og planer fort kan endre seg. Det fikk jeg kjenne på. Jeg var så fortvilet. Ikke visste jeg da at det skulle bli en opptur for tilværelsen.

Jeg gikk trilletur til byen og så på naturen. På menneskene. På livet. Jeg var på café uten å snappe. Uten å sjekke. Og jeg snakket med venninnen min uten kontakt med andre som ikke var til stede. Jeg lå langstrakt i sola og leste en bok. Jeg bladde bort sider og tilbakela kapitler. Jeg spiste kveldsmat med jenta mi. Vi diskuterte barne-TV som vi så på sammen. Jeg lå i armkroken til mannen og førte en samtale. Uten hodet nedgravet i sosiale medier. Vi forstod sammen og vi lo sammen.

Poenget mitt med dette er den indre uro. Den uro telefonen tilfører tilværelsen. Jeg lå med boka i fanget, og følte en uro. Jeg følte meg stresset og følelsen av å "måtte gjøre noe" lå hele tiden i bakhold. Jeg skjønte etterhvert at dette "måtte" var telefonen. Jeg måtte sjekke. Flere ganger om dagen ble tanken fremtredende og gjerne i et ledig øyeblikk. Mens venninnen bestilte kaffe. Mens barista lagde kaffen. Mens store så barne-TV. Mens lille sov. Små verdifulle øyeblikk, ødelagt av trangen til å sjekke. Jeg begynte å undre meg over spørsmålet: "Når gjør jeg egentlig ingenting?" Aldri. Jeg fyller de små hullene med uro.

Et døgn uten iPhone. Døgnet som skulle være et mareritt viste seg å være en befrielse. Telefonen er tilbake og ser ut som sitt vanlige selv. Uendret. Jeg derimot har fått en vekker. En vekker om å være her og nå. Se barne-TV selv om jeg har sett det tusen ganger. Lese bok og faktisk lese. Sitte i armkroken med fokus på samtalen. Men viktigst av alt, ikke distraheres. Ha roen til å sitte. Å ikke gjøre noe verdens ting.

Ja, det er viktig å kunne ta vare på øyeblikket, plutselig er det borte igjen. Takk som deler. <3

• Liker
Reactions: 1+1
Dette tenker jeg på endel.
Jeg hadde lagt igjen telefonen i bilen og gadd ikke ens ærend ut for å hente den. Den beste ettermiddagen på lenge... Å sjekke telefonen er nesten blitt en tvangstanke.

• Liker
Nettopp derfor har jeg konsekvent lyden av på tlf, og legger den alltid oppned, men med vibrering på i tilfelle bhg feks ringer, om jeg er på café eller lignende.

Det er uhyre lett å bli oppslukt..

• Liker
Bra skrevet. Føler veldig på det selv. Blir faktisk mer stress i hverdagen pga mobilen og Internett noen ganger:(

• Liker
Veldig viktig det du skriver om. Jeg har sletta Facebook fra mobilen. Og savner det ikke.

• Liker
Kjenner meg igjen! Glemte min på besøk og hadde ikke anledning til å hente før dagen etter. Spurte om jeg kunne få komme å levere den på den glemte plassen etter arbeidsdagen - det var jo deilig, og fikk strikket mye uten at noe murret i bakhodet!

• Liker
Helt enig med deg! :) Jeg føler meg ganske flink, men den tanken om å skjekke er der dessverre litt for mye enda.

• Liker
Fint innlegg! Eg har irritert meg veldig over at andre sitter med mobilen "heile tida", spesielt i besøk og sånn, men har innsett at eg ikkje er særlig bedre sjølv. Men no har eg vore ute og kjøpt klokke med alarm til soverommet - og klokke til å ha på armen, og har lagt mobilen utanfor rekkevidde. Har lyd på så eg høyrer om nokon ringer. Og så kan eg hente den viss eg bestemmer meg for at no vil eg bruke tid på den. Men blir ikkje frista til å sjekke kvart ledige sekund.

Veldig avslappande!

• Liker
Veldig sant ! :) jeg har prøvd å bli bedre selv, når jeg er ute å finner på ting ligger som regel mobil i veska (med mindre jeg MÅ sjekke klokka :p ) er ikke enkelt :p

• Liker
Back
Topp