En uke

bakemamma

Elsker forumet
Og den uka har gått fort!

Elsebet er en utrolig rolig og stille baby. Lager ikke mye lyd, men nok til at man skjønner hva hu vil :-)
Hu er et skikkelig lite matvrak, noe jeg er veldig glad for. For her er det overflod av melk :-D
Har desverre ikke kjøpt inn så jeg får fryst ned melka, så her går det en del i "vasken". Jenta vår klarer nemlig ikke holde følge med min produksjon :-p Hu tømmer begge bryst ved hver foring, men en times tid etterpå er det fullt igjen. Så her holder det ikke med innlegg.. Her brukes håndklær og kluter ;-)

Dagene går da med til masse kos selvfølgelig. Og aller best er det visst å ligge på armen/brystkassa til pappa. Her er det pappajente for alle penga :-D Kan si jeg sitter ofte med tårer i øya. Barselhormoner i fullt monn!

På dagtid kan Elsebet sove 3 - 4 timer uten problemer. Og da helst i vogna. Den er visst god å ligge i, og hu elsker turer ut. Om natta kan det gå mellom 2 - 3 timer mellom hver gang hu våkner. Helt passe synes jeg :-)

Til tross for at jeg enda ikke klarer å sove hver gang hu gjør det, så føler jeg meg helt topp! Er ikke utslitt, men får faktisk gjort ting i huset. Sånn var det ikke sist gang, så dette er jo bare gøy :-D

Nå er jeg spent på høre hvordan andre har hatt det den første tiden! Noen som vil fortelle? :-)

Så godt å høre at alt er bra med dere:) Og at du ikke er sliten er jo bare helt utrolig!! Hehe.. Her må jeg innrømme at overgangen var litt mer enn det jeg kanskje hadde forestilt meg, selv om jeg også var forberedt på det siden dette er førstemann og jeg egentlig ikke visste helt hva jeg skulle se frem til! 

Dagene på sykehuset startet med litt ammetrøbbel, for lillemann hadde drukket litt fostervann og var mye kvalm.. så sugekapasiteten var ikke helt på topp de første dagene! Dette har heldigvis gått seg til etter at jeg fikk god hjelp på sykehuset, men kjente ganske fort på det at det var tungt å ikke få det til med en gang! selv om det ikke er uvanlig såklart:P Men med masse hormoner og usikker på det meste ble alt vanskelig for min del! Gråt stort sett hver dag de første ti dagene, og følte meg bare helt forferdelig utslitt!! Følte at alt var snudd opp ned, og i tillegg begynte jeg å bekymre meg for min skolegang videre og hvordan jeg i det hele tatt skulle få til noe utenom å være mamma!! Tankene gikk også så klart ut på om jeg kom til å klare dette og at jeg følte jeg sleit med selve mammarollen! Også samboeren var mye usikker og redd, så for oss har dette vært en stor prøvelse, og vi må bruke litt tid på å komme ordentlig inn i rutinene!

Dagene har gått, og dagene går heldigvis bedre og bedre:) 
Vi har en fantastisk snill gutt som det heter;) Han spiser og sover bra! Har samme "problem" som deg ved at jeg har mye melk, så går en del i ammeinnlegg og klesvask her;) Har fått fryst ned en god del melk da, men her må jeg også få kjøpt mer å lagre melka i! 
Gutten vår er i dag 3 uker alt!! veide han i går og han har gått opp en hel kilo siden vi dro fra sykehuset:O Så at han ikke får nok mat skal ingen bekymre seg over;) 
Han er veldig mammadalt, men pappa er helt grei til tider han også! hehe. 
Vi koser oss så godt vi kan og tar en dag av gangen! I morgen reiser samboer inn på jobb igjen (ukependler), så nå blir jeg helt aleinemed lillegutt i ukene! Det blir en ny overgang for oss, og jeg må innrømme at jeg gruer meg en del, men samtidig så tror jeg nok at det skal gå bra:) Har heldigvis mye familie rundt meg i nærheten som kan hjelpe og avlaste litt innimellom:) Bare det å lage seg en brødskive kan jo være en prøvelse her siden han er så mammadalt! Men i dag har jeg bestilt en bæresele så da satser jeg på at hverdagen kan bli litt enklere for min egen del! Mye en skal gjennom og det tar tid å la seg kjenne, men vi gjør så godt vi kan! 
Vi synger og duller masse og elsker gutten vår over alt på jord <3

Høres ut som om dere koser dere masse, og jeg synes det også høres ut som om dere klarer dere kjempebra :-D

3 uker, og gått opp en kilo allerede! Kjenner jeg gleder meg til å veie snuppa vår igjen :-p Synes jo nesten at jeg kan det se fra dag til dag at hu blir lengre og legger på seg ;-)

Sikker på at du kommer til å klare rollen som "alenemor" kjempebra! Og tenk så ekstra stas det blir for sambo'n din når han er hjemme igjen. Ekstra masse kos på dem i helgene da ;-)

Her har Edvin blir to og en halv uke gammel. Ting begynner å gå seg til, men fortsatt mye opp og ned. Slet med amminga i starten og fikk ikke noe særlig hjelp på sjukehuset så har blitt pumping og flaske her etterhvert. Det går mye tid til pumping og koking, men prøver litt amming innimellom. Ellers reiste pappa på en ukes tur etter fire dager. Så den uka gikk mest til å komme seg igjennom dagene og nettene med hode over vannet, og det gikk overraskende bra. Fikk masse hjelp fra familien:)
Var stor lykke når han kom hjem igjen, men på fredag kom han hjem med vond nakke og på lørdag ble det bare verre så spent på dagen i dag. Må ligge helt stille hele tiden. Så nå må jeg gjøre alt igjen, i tillegg til at jeg har begynt å få noen tette melkeganger i begge bryst så må pumpe mye oftere. 
Er veldig glad for at Edvin har kommet til verden, men føler jeg mangler litt overskudd til å glede meg over de små tinga i det daglige. Venter på at det skal bli bedre.

Jeg fryser melka i vanlige plastposer/brødposer. Legger de i en liten boks til de er fryst i tilfelle det skulle lekke, men ikke gjort det enda. Har nok et par liter i fryseren nå. 

bakemamma skrev:
Og den uka har gått fort!

Elsebet er en utrolig rolig og stille baby. Lager ikke mye lyd, men nok til at man skjønner hva hu vil :-)
Hu er et skikkelig lite matvrak, noe jeg er veldig glad for. For her er det overflod av melk :-D
Har desverre ikke kjøpt inn så jeg får fryst ned melka, så her går det en del i "vasken". Jenta vår klarer nemlig ikke holde følge med min produksjon :-p Hu tømmer begge bryst ved hver foring, men en times tid etterpå er det fullt igjen. Så her holder det ikke med innlegg.. Her brukes håndklær og kluter ;-)

Dagene går da med til masse kos selvfølgelig. Og aller best er det visst å ligge på armen/brystkassa til pappa. Her er det pappajente for alle penga :-D Kan si jeg sitter ofte med tårer i øya. Barselhormoner i fullt monn!

På dagtid kan Elsebet sove 3 - 4 timer uten problemer. Og da helst i vogna. Den er visst god å ligge i, og hu elsker turer ut. Om natta kan det gå mellom 2 - 3 timer mellom hver gang hu våkner. Helt passe synes jeg :-)

Til tross for at jeg enda ikke klarer å sove hver gang hu gjør det, så føler jeg meg helt topp! Er ikke utslitt, men får faktisk gjort ting i huset. Sånn var det ikke sist gang, så dette er jo bare gøy :-D

Nå er jeg spent på høre hvordan andre har hatt det den første tiden! Noen som vil fortelle? :-)

sniker fra mai.. høres utrolig koselig ut og hyggelig at alt går bra :) begynte å glede meg litt ektra etter å ha lest dette :)

Back
Topp