En snarsint pappa!

Bkno0452372

Andre møte med forumet
Hei! Har lenge tenkt på å få et lite barn. Blir 18 i 2015. Noen som kanskje selv er ungmor? Jeg vet de fleste kanskje har sine meninger om unge mødre, men dette er noe jeg ønsker, klarer og vil over alt av mitt hjerte. Men så har jeg en far som jeg ikke kommer så veldig godt overens med, er derfor ganske så usikker på hvordan han ville ha reagert om han ble flortalt av meg at han skal bli bestefar. Greia er at han ikke vet hva han har før det faktisk skjer. Jeg vet at all suring kommer til å forandres når han faktisk sitter der på sykehuset og holder barnebarnet sitt..jeg vet bare ikke hvordan jeg skal håndtere det? Burde jeg bry meg noe særlig om hva min far sier og mener? Han er en person som blir veldig fort snarsint og kommer til å bli sur fordi jeg er gravid pga utdanning. Jeg går vg2, barne- og ungdomsarbeider.

Noen som har erfaringer å dele eller tips?

Ville hørt på pappaen din:) hilsen ei som vet hvor hardt det er å fullføre videregående med små barn! Det som fungerer i teorien er gjerne mye hardere i praksis!:)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Jeg hadde ikke lagt opp til å få barn før grunnutdanningen er ferdig. Husk at man skal ha råd til det og, det er ikke gratis å ha baby.
Etter et års pause fra skolen er det også kanskje vanskeligere å komme i gang igjen og.

Ble gravid som 18åring, ble akkurat 19 før barnet kom. Skulle akkurat begynt på lærlingtiden min. Var absolutt ikke planlagt her da. Jeg måtte slutte lærlingtiden der jeg var pga det ble for langt borte, så jeg er enda ikke ferdig med min utdannelse. Og nå jobber jeg en plass hvor jeg ikke får fullføre min utdannelse helt pga det har ingenting med det jeg gjorde før. Men penger må man ha. Tenker jeg prøver når unga er større og OM det blir noe ledig igjen her inne. Liten plass, lite plasser å få lærlingplass da...

Mine foreldre tok det jo fint da, men min farmor kjefta og smelte helt til barnet var født. Når hu fikk holde hu var alt glemt.

Men kunne jeg valgt, hadde jeg villet vente til jeg var mer voksen, hadde fått opplevd mer. Jeg angrer ikke, elsker begge mine barn veldig høyt. Men, jeg hadde villet gjort ferdig utdannelsen helt, kjøpt hus, reist mer, mer alenetid med mannen.

Når det kommer til penger så går det veldig fint. Både jeg og typen har godt til å forsørge ett barn :) og om det skulle oppstå en liten knipe i ny og ne er vi så heldige å ha så mange gode i familien som vil hjelpe! Jeg skjønner at det kan være tøft med utdanningen.. Men en ting veg jeg sikkert, å det er at jeg kommer ikke til å fullføre utdanningen til jeg får den jobben jeg vil ha, og SÅ få barn. Så ett sted på utdanningen stoppe opp litt. Men spørsmålet er om jeg evt skal vente til jeg er ferdig med mine 3 år på videregåande...

Når det kommer til penger så går det veldig fint. Både jeg og typen har godt til å forsørge ett barn :) og om det skulle oppstå en liten knipe i ny og ne er vi så heldige å ha så mange gode i familien som vil hjelpe! Jeg skjønner at det kan være tøft med utdanningen.. Men en ting veg jeg sikkert, å det er at jeg kommer ikke til å fullføre utdanningen til jeg får den jobben jeg vil ha, og SÅ få barn. Så ett sted på utdanningen stoppe opp litt. Men spørsmålet er om jeg evt skal vente til jeg er ferdig med mine 3 år på videregåande...

Det ville jeg ha gjort. Rett og slett fordi det er tøft å gå tilbake til videregående utdanning når du er eldre, og du har ikke rett på skoleplass etter en viss alder heller.

Jeg hadde aldri planlagt å få et barn før du er ferdig med vgs.. Ingenting med alder å gjøre, unge mødre er like gode mødre:) Men det handler om å tenke langsiktig og tenke på penger til barnet og til fremtiden.. Når dere skal kjøpe bil, hus, søke på jobb osv. Spesielt søke på jobb, uten fullført vgs er det ikke så lett å få jobb. Og hvis dere skal ta på dere et så stort ansvar å få barn så hadde jeg ikke tenkt at dere har familie i bakhånd hvis det skulle skje noe. Da er det dere to som er foreldre og dere må kunne klare dere selv.
Beklager altså, men det at du vil avbryte utdanningen vitner ikke om at du er ansvarsfull nok til å ta det av et barn nå. Joda, med kjærlighet kommer man langt, men det er er liv du er ansvarlig for resten av livet og det er ikke gratis :)

Jeg hadde aldri planlagt å få et barn før du er ferdig med vgs.. Ingenting med alder å gjøre, unge mødre er like gode mødre:) Men det handler om å tenke langsiktig og tenke på penger til barnet og til fremtiden.. Når dere skal kjøpe bil, hus, søke på jobb osv. Spesielt søke på jobb, uten fullført vgs er det ikke så lett å få jobb. Og hvis dere skal ta på dere et så stort ansvar å få barn så hadde jeg ikke tenkt at dere har familie i bakhånd hvis det skulle skje noe. Da er det dere to som er foreldre og dere må kunne klare dere selv.
Beklager altså, men det at du vil avbryte utdanningen vitner ikke om at du er ansvarsfull nok til å ta det av et barn nå. Joda, med kjærlighet kommer man langt, men det er er liv du er ansvarlig for resten av livet og det er ikke gratis :)
Enig

♡Overgangen feb/mars♡

Ansvarsfull nok? Hva i all verden skal det komme inn i bildet? Hele greia med dette var at jeg spurte om evt erfaringer og tips fra andre som kanskje ville dele med meg. Er jeg plutselig ikke ansvarsfull ovenfor et barn fordi jeg vil pause utdanningen og få ett barn? Jeg vet ikke med deg, men jeg er ikke den typen som vil ha mitt første barn i 30 års alderen.. :) dette sier vell mer hvordan du dømmer andre. Du kan ikke sitte å si at en person ikke er ansvarsfull nok oven for et barn pga en pause i utdanningen, for... Hva vet vell du? :-) Det finnes så utrolig mange som stopper opp utdanningen en stund pga ett barn kommer til verden, planlagt eller ei.

Er ikke det ganske viktig å være det når man skal få barn? Du spurte om erfaringer ja og du fikk svar.
Jeg har ikke planlagt å få barn i 30 årsalderen heller, vi begynte når vi var 20 år, ferdig utdannet begge to, men her er vi 7 år senere og ingen barn. Ikke alle som kan få barn så lett skjønner du og som sliter med det.
Flere ovenfor her sier at det er vanskelig å starte igjen etter avbrutt utdanning, så der fikk du jo svaret ditt.
Men for all del, mange får det også til.

Jeg tror og unge mødre kan være like gode mødre! Blir det selv snart, er 20. Men ville faktisk ventet til etter minimum vgs utdanning, mye lettere å ta utdanning først, komme igang med jobb også få barn. Om jeg skulle planlagt ville jeg helt klart ha ventet, har ikke fått barn ennå engang og merker allerede at det er tøft! Skaffe seg leilighet som gravid, ta videre utdanning og ha en jobb som absolutt ikke passer for gravide.

Sent from my iPhone using BV Forum

Last edited:
Jeg fikk nr 1 , 3 mnd Før 19 årsdagen min.. jeg fullførte 2 år på VGs, men jeg vil nok anbefale å bli ferdig med hele utdanningen Før du får barn.. er fryktelig tøft å kombinere små barn med utdanning da det kreves en god del fra begge disse kantene. Selvfølgelig klarer man det men det er lettest å Være ferdig md utdanning først :) man vet jo aldri, jeg fikk et barn som var ofte syk å det endte opp med mye fravær på lærlingplassen og forlengelse av lærlingetiden... tenk godt igjennom det først ihvertfall :)

Jeg skjønner det med å ville få barn tidlig! Var gifteklar og rede til å stifte familie i en alder av 16 ;)

Jeg anbefaler deg likevel å fullføre videregående og kanskje få deg jobb rett etterpå før du går inn for å få barn. For å få permisjonspenger må du ha jobbet seks av de ti siste månedene før permisjonen tiltrer. ;)

Fikk selv første barnet da jeg var 21. Er 23 nå og venter nummer 2.

Lykke til!

Sent from my iPhone using BV Forum

Last edited:
Ansvarsfull nok? Hva i all verden skal det komme inn i bildet? Hele greia med dette var at jeg spurte om evt erfaringer og tips fra andre som kanskje ville dele med meg. Er jeg plutselig ikke ansvarsfull ovenfor et barn fordi jeg vil pause utdanningen og få ett barn? Jeg vet ikke med deg, men jeg er ikke den typen som vil ha mitt første barn i 30 års alderen.. :) dette sier vell mer hvordan du dømmer andre. Du kan ikke sitte å si at en person ikke er ansvarsfull nok oven for et barn pga en pause i utdanningen, for... Hva vet vell du? :) Det finnes så utrolig mange som stopper opp utdanningen en stund pga ett barn kommer til verden, planlagt eller ei.
hei, hvorfor ber du om tilbakemelding når du ikke takler ærlige svar? De fleste her inne som har svart deg synes at det er ufornuftig å begynne å planlegge barn når du ikke engang har fullført videregående.

Dessuten - sannsynligheten for at 'kjærligheten' idag er den samme som om 10-12 år er faktisk ikke så høy. Finnes mange som fortsatt er sammen med ungdomskjærligheten sin, men det finnes mange flere som ikke er det. Man endrer seg gjennom årene.

hei, hvorfor ber du om tilbakemelding når du ikke takler ærlige svar? De fleste her inne som har svart deg synes at det er ufornuftig å begynne å planlegge barn når du ikke engang har fullført videregående.

Dessuten - sannsynligheten for at 'kjærligheten' idag er den samme som om 10-12 år er faktisk ikke så høy. Finnes mange som fortsatt er sammen med ungdomskjærligheten sin, men det finnes mange flere som ikke er det. Man endrer seg gjennom årene.

Akkurat det med kjærligheten har da ikke så mye å si. Alle kan vel ikke vente 10-12 år før man får barn. Dessuten, etter 20 år kan det fortsatt skjære seg.

Eller er jeg enige med alle her, og lurer på om innlegget er bare tull egentlig.

Begynne å planlegge barn når du kun er 17 år og langtfra voksen, synes jeg er drøyt! Tjen dine egne penger og lei/kjøp din egen leilighet, forsørger deg selv først... DA kan du begynne å planlegge :D

Og nei, ikke vondt ment mot dere som har hatt "uhell" og fått barn tidlig. Men å planlegge å bli gravid så ung er litt merkelig...

Ansvarsfull nok? Hva i all verden skal det komme inn i bildet? Hele greia med dette var at jeg spurte om evt erfaringer og tips fra andre som kanskje ville dele med meg. Er jeg plutselig ikke ansvarsfull ovenfor et barn fordi jeg vil pause utdanningen og få ett barn? Jeg vet ikke med deg, men jeg er ikke den typen som vil ha mitt første barn i 30 års alderen.. :) dette sier vell mer hvordan du dømmer andre. Du kan ikke sitte å si at en person ikke er ansvarsfull nok oven for et barn pga en pause i utdanningen, for... Hva vet vell du? :-) Det finnes så utrolig mange som stopper opp utdanningen en stund pga ett barn kommer til verden, planlagt eller ei.
Vgs er vel strengt tatt ikke utdanning. Gjør det ferdig med vgs og se hva du vil gjøre etterpå.
Hva sier kjæresten? Vil han også ha barn?

Back
Topp