En litt vanskelig problemstilling....

Rekekreke

Gift med forumet
VIP
Si du passer ett barn, du kjenner dette barnet veldig godt. Under leggingen sitter dere og tuller og plutselig er barnet lei og skriker "hold kjeft!"'til deg..... Du spørr barnet hvor han har hørt dette hen, og du får svaret "pappa og mamma pleier å skrike det til lillebror".... Hva gjør du videre??

Vanskelig å sette seg inn i men det er bestandig ett ømt tema å skal blande seg inn i sånt med foreldre.
Ville hvertfall sagt til barnet at sånt får h*n ikke si til meg.

Kanskje du burde ta det opp med foreldrene, å si hva som skjedde. Tror nok de blir litt flau da, å vil tenke seg om hva de sier til barna etter det. Så kan du jo gjerne høre med barnet igjen ved en senere anledning om mamma og pappa enda skriker.. Mye frustrasjon kan jo komme av slitne foreldre som gjerne aldri får sove om natten pga skrikende lillebror, men selvfølgelig skal de ikke skrike hold kjeft eller andre ting til barnet (synes jeg)uansett.

Først hadde jeg sagt til barnet at det var et fy-ord og man ikke skulle bruke sånne ord, ikke voksne heller. Jeg hadde nok tatt det opp med foreldrene og sagt hva barnet sa. Så kanskje de tenker seg om før de skriker til lillebror neste gang. 

Altså først og fremst så kan det være mange grunner til de har sagt det. De kan ha sagt det på en spøkefull tone, eller de har sagt det over hodet osv. Men jeg ville sagt til barnet at det sier man ikke til noen.

Når det gjelder foreldrene ville jeg tatt det opp på en spøkefull tone, som foreksempel:
"Jeg ble virkelig satt på plass av barnet deres i går! Han ba meg holde kjeft, for det hadde han lært av foreldrene sine sa han. Så nå tror jeg dere må passe på hva dere sier?;)"

10mnd

Rekekreke skrev:
10mnd

Huff da. De må jo være helt utslitt. Synes du skal ta det opp med de og spørre hvordan de har det og om det er noe du kan hjelpe med!! De er kanskje så slitne og frustert at de ikke helt hva de gjør?? Synes du skal gjøre noe i hvert fall. 

synes ikke det var noe vanskelig problemstilling jeg. hadde fortalt foreldrene det og spurt om det stemte. stemmer det hadde jeg bedt de skjerpe seg! (og hvorfor om de ikke hadde nok i topplokket til å skjønne det selv). har også vært sinnsykt sliten som mamma, men man må allikevel kunne oppføre seg!

Xeralt skrev:

MammaKarri82 skrev:
Altså først og fremst så kan det være mange grunner til de har sagt det. De kan ha sagt det på en spøkefull tone, eller de har sagt det over hodet osv. Men jeg ville sagt til barnet at det sier man ikke til noen.

Når det gjelder foreldrene ville jeg tatt det opp på en spøkefull tone, som foreksempel:
"Jeg ble virkelig satt på plass av barnet deres i går! Han ba meg holde kjeft, for det hadde han lært av foreldrene sine sa han. Så nå tror jeg dere må passe på hva dere sier?;)"

Noe sånt noe tenkte jeg også- men synes det er ille å si noe sånt til en baby! I mine øyne er man baby når man er 10 mnd!

Ja men nå må du tenke på at det er et barn har sagt det til deg. Kanskje er det tatt helt ut av sammenheng fra hans side, hva vet vel vi? Barn har det med å oppfatte ting litt annerledes enn vi.

Back
Topp