En liten utblåsning...

Takk, snille dere, for gode ord og for å ha delt deres erfaringer. Jeg har vært innstilt på at det kunne bli tøft i starten ig de første tre ukene var tøffe. Men hadde trodd det skulle gå seg mer til enn jeg synes det har gjort. Takk og pris har jeg en tålmodig snuppe og ikke minst mann, som tåler at mamsen er sur og lei etter en dag uten å ha fått gjort noe som helst... Dagen i dag ser ut til å bli ganske lik, bortsett fra at jeg allerede har dusjet og spist. Er jo en seier i seg selv!!!
Da er du kommet mye lengre enn meg idag! Kl er 11.30, jeg sitter i pysjamas, med puppen ute og halvspist frokost. Målet for dagen er å dusje, hadde samme mål i går men fikk ikke gjennomført det da. Så er ikke sånn kjempe optimistisk på at det blir dusj idag heller. ;) :P

Takk, snille dere, for gode ord og for å ha delt deres erfaringer. Jeg har vært innstilt på at det kunne bli tøft i starten ig de første tre ukene var tøffe. Men hadde trodd det skulle gå seg mer til enn jeg synes det har gjort. Takk og pris har jeg en tålmodig snuppe og ikke minst mann, som tåler at mamsen er sur og lei etter en dag uten å ha fått gjort noe som helst... Dagen i dag ser ut til å bli ganske lik, bortsett fra at jeg allerede har dusjet og spist. Er jo en seier i seg selv!!!
Jeg leste en gang at en dusj er som en dag på spa :-)

Da er du kommet mye lengre enn meg idag! Kl er 11.30, jeg sitter i pysjamas, med puppen ute og halvspist frokost. Målet for dagen er å dusje, hadde samme mål i går men fikk ikke gjennomført det da. Så er ikke sånn kjempe optimistisk på at det blir dusj idag heller. ;) :P
Her er det ganske standard å subbe rundt i samme antrekk dag og natt ;-)
I natt sov jeg i shorts, så egentlig ser ser det greit ut for andre hi hi

Her er det ganske standard å subbe rundt i samme antrekk dag og natt ;-)
I natt sov jeg i shorts, så egentlig ser ser det greit ut for andre hi hi
Kanskje det må bli løsningen her, å sove i vanlige klær. Så behøver jeg ikke bruke tid på å skifte hver morgen og kveld. :P

Jeg har egentlig ikke så høye ambisjoner. Jeg bare føler meg så lite nyttig. Ja, hovedjobben er å ta seg av babyen. Klart det. Men jeg går i frø av å se møkk og rot flyr i heimen og sola skinner ute! Og hvordan klare å få ungen til å sove og pumpe vonde bryst og få til trilletur??
Ser bare at jeg kanskje ikke helt er skapt for denne oppgaven her...
Akkurat sånn føler jeg det også. Ikke det at det er noen trøst. Men jeg føler også på mange måter at denne oppgaven er litt voldsom for meg . Ikke får jeg tid til å spise, ikke tid til å pumpe og tenker at eg skal komme meg ut på tur også blir ikke det noe av.. Og gutten min sover lite til ikke noe på dagen. Sover han er det på fanget eller inntil meg. Hadde aldri sett for meg at det å bli mamma skulle være så intenst.

Heldigvis lærte jeg å senke lista med førstemann, så nå går det helt greit selvom jeg ikke får dusjet, ryddet, osv ;-)

Prøver å kose meg på tross :-)

Heldigvis lærte jeg å senke lista med førstemann, så nå går det helt greit selvom jeg ikke får dusjet, ryddet, osv ;-)

Prøver å kose meg på tross :-)
Samme her! Det er kanskje ei slags "krise" eller skuffelse/frustrasjon man må gjennom med første. Denne gangen har jeg iallfall ekstremt lave forventinger til hva man faktisk får gjort iløpet av en dag med nyfødt baby i hus.
Sålenge jeg får spist og hvilt iløpet av dagen er jeg veldig fornøyd. :P

Akkurat sånn føler jeg det også. Ikke det at det er noen trøst. Men jeg føler også på mange måter at denne oppgaven er litt voldsom for meg . Ikke får jeg tid til å spise, ikke tid til å pumpe og tenker at eg skal komme meg ut på tur også blir ikke det noe av.. Og gutten min sover lite til ikke noe på dagen. Sover han er det på fanget eller inntil meg. Hadde aldri sett for meg at det å bli mamma skulle være så intenst.
Sender deg en varm klem!

Jeg slet en del med førstemann, men jeg gikk mye tur for å få henne til å sove. Hun ble født en veldig varm sommer og høst, som gjorde det veldig lett å komme meg ut. Både hun og lillesøster liker å sove når i bevegelse, som gjør trilleturer og bilkjøring veldig lett.

Start med korte turer ut og sett deg enkle mål. Har dere babynest som han kan ligge i? Babyene må ofte prøve ting flere ganger før de godtar noe nytt, så legg han ned når du kan og la han sutre litt mens du får løpt på do og spist. Jeg vet det gjør vondt i mammahjerte når de sutrer og gråter, men de takler et par minutter alene.

Det blir bedre etterhvert, selv om det ikke føles sånn akkurat nå.

Sender deg en varm klem!

Jeg slet en del med førstemann, men jeg gikk mye tur for å få henne til å sove. Hun ble født en veldig varm sommer og høst, som gjorde det veldig lett å komme meg ut. Både hun og lillesøster liker å sove når i bevegelse, som gjør trilleturer og bilkjøring veldig lett.

Start med korte turer ut og sett deg enkle mål. Har dere babynest som han kan ligge i? Babyene må ofte prøve ting flere ganger før de godtar noe nytt, så legg han ned når du kan og la han sutre litt mens du får løpt på do og spist. Jeg vet det gjør vondt i mammahjerte når de sutrer og gråter, men de takler et par minutter alene.

Det blir bedre etterhvert, selv om det ikke føles sånn akkurat nå.
Takk for fint svar Forstår jo at ting trenger litt tid på å gå seg til, men forandringen var som natt og dag. Det var jeg kanskje ikke helt forberet på. Veldig glad for at vi har fått han og hvordan livet har ordnet seg. Så da gjenstår det at jeg klarer å slappe av, og at jeg får dekket noen av mine behov , søvn, mat, dobesøk uten at jeg blir super stressa for at han gråter. Men kom meg ut på en trille tur i dag da, gutten sov og jeg fikk lettet tankene litt. Og kom hjem litt lettere til sinns. Noen tårer har det blitt i løpet av de første ukene, mest fordi at jeg er sliten og føler at jeg ikke helt strekker til. Har verdens snilleste mann, som prøver å lette ting så godt han kan ❤️

Det er ikke lett å ha nyfødt baby nei. De krever ekstremt mye! Men det blir lettere!!! De blir mer våkne og kan ligge litt på leketeppe eller i vippestol mens du spiser/dusjer etc. De spiser etter hvert sjeldnere så man ikke må ha puppen fremme heeeele tiden. De sover gjerne litt lengre dupper etter hvert. Ikke minst får man mer overskudd når ting stabiliserer seg. ;)

...det kjipe er at når man har fått skikkelig rutine på alt og stortrives med tilværelsen DA er det pappaens tur å være hjemme. :P

Takk for fint svar Forstår jo at ting trenger litt tid på å gå seg til, men forandringen var som natt og dag. Det var jeg kanskje ikke helt forberet på. Veldig glad for at vi har fått han og hvordan livet har ordnet seg. Så da gjenstår det at jeg klarer å slappe av, og at jeg får dekket noen av mine behov , søvn, mat, dobesøk uten at jeg blir super stressa for at han gråter. Men kom meg ut på en trille tur i dag da, gutten sov og jeg fikk lettet tankene litt. Og kom hjem litt lettere til sinns. Noen tårer har det blitt i løpet av de første ukene, mest fordi at jeg er sliten og føler at jeg ikke helt strekker til. Har verdens snilleste mann, som prøver å lette ting så godt han kan ❤️

Er vårt første her også, og jeg har grått hver dag siden vi kom hjem fra sykehuset. Synes alt er utrolig overveldende og skummelt. Er også selvfølgelig utrolig lykkelig over lille og koser meg masse, men det er slitsomt. Her prøver jeg å bare følge babyens rytme, sov på sofaen i stad når hun sov i nestet sitt. Har sagt nei til alt av besøk fra andre enn familie, nå er det kun fokus på å bli kjent med hverandre og prøve å få en viss rytme i hverdagen.

Her får jeg frokost på senga av mannen før han går på jobb, og så har han smurt matpakke tìl meg som ligger i kjøleskapet og fylt opp vannkaraffelen som står på stua. Det er gull verdt!! Når mini våkner fra sin morgenlur på fanget mitt i senga, setter jeg han i vippestolen mens jeg kjapt kler på meg og løper ned og henter matpakka. Da er han ikke veldig fornøyd!! Men jeg må jo også ha mat ellers blir det dårlig med melkeproduksjon fremover! Satser på at alt er glemt når han får mat

Det får jeg ikke. Synes bare det er frustrerende å ikke få til noen ting. Ikke en gang amme får jeg til og må stadig ty til mme. Og nå har jeg kul i puppen og øm over halve brystet med kul. Ungen må sove, jeg må pumpe, men hva skal man få til først. Nå sover ungen i sjal på brystet mitt så armene er fri. Men pumpe får jeg jo ikke til nå.

Hva med å pumpe samtidig som du ammer? Da skal det også være lettere å tømme brystet :) hvis lille tar ene brystet og du pumper brystet som er vondt og etter han er ferdig så får han fortsette litt på det brystet du pumpa så det blir skikkelig tømt? Så slipper du å pumpe så mye i mellom? Aner ikke om dette er et godt tips altså, bare tenkte at det kanskje kunne fungert :)

Frøkna begynte på sin sutreperiode for en uke siden. Frem til da bare spiste og sov hun, men nå vil hun ikke ligge alene bortsett fra på natta. Jeg kjenner frustrasjonen sniker seg på og lunta blir meget kort, særlig når hun har en våkenperiode på natta og ikke vil legges ned på 2-3 timer. Jeg legger meg klokken 8 hver kveld nå med en flaske klar så mannen kan håndtere henne frem til han skal legge seg rundt 23. I tillegg har jeg funnet ut at svøping er magisk. Hun roer seg med en gang man surrer henne inn i noe og hun ikke får beveget armene. Har dere testet det?
4fc0f224d5b0cf82a1f7b6db427157e1

Frøkna begynte på sin sutreperiode for en uke siden. Frem til da bare spiste og sov hun, men nå vil hun ikke ligge alene bortsett fra på natta. Jeg kjenner frustrasjonen sniker seg på og lunta blir meget kort, særlig når hun har en våkenperiode på natta og ikke vil legges ned på 2-3 timer. Jeg legger meg klokken 8 hver kveld nå med en flaske klar så mannen kan håndtere henne frem til han skal legge seg rundt 23. I tillegg har jeg funnet ut at svøping er magisk. Hun roer seg med en gang man surrer henne inn i noe og hun ikke får beveget armene. Har dere testet det?

Ja har testet det og det fungerer kjempe bra! :) Men har de siste dagene ikke gjort det da det rett å slett er for varmt! :/

Hvor har du kjøpt det svøpet hen? :)

Jeg har flate brystvorter og slet i to døgn på sykehuset med amming før ei jordmor kom med ammeskjold. Og det funker som bare det! Bruker det hele tiden til amming og kommer til å bruke det til vi slutter med amminga :) test det ut! Så har du forhåpentligvis en ting mindre å tenke på :) (lurt å kjøpe inn 3-4pk om det skulle funke, så har du overalt)

Samme her ! Skjold er gull verdt og amminga går som en drøm, så det anbefales på det sterkeste :)

Back
Topp