En liten utblåsning...

EllemEllen

Blir kjent med forumet
uff. I dag er ingen god dag. Dette til tross for at snuppa vår sov fra 22.30-3.45. Fikk riktignok en våkeperiode på to timer, men så sov hun godt fra 6-10. Dét er jo kjempebra!!! Hun fikk mye pupp på siste økta, men måtte likevel spe på med mme. Snuppa er sulten!
Vi sto ikke opp før nærmere 10.30, jeg har fått stelt meg mens hun tok en dupp igjen. Men nå, skulle jeg så ønske at jeg hadde gjort noe. Jeg er ikke skapt for å ikke utrette noe. Føler dagen er litt bortkastet når det er få timer til mannen kommer hjem fra jobb og jeg har gulp over hele meg. Planen om å gjøre et ærend ute er skrinlagt. Vet ikke om jeg en gang om jeg kommer meg ut, sola skinner, det er over 20 grader ute. Men jeg burde pumpe meg pga kul i brystet, vesla vil ikke sove, klærne ligger like ubrettet som i sted. Dåpsinvitasjoner er kun lagd i hodet mitt. Jeg tror snart jeg blir gal av å ikke gjøre noe!!!! Noen andre som føler det slik???

Last edited:
Får ikke gjort noe annet enn å ta vare på babyen her heller, men det er jo jobb nr 1 nå!! Jeg stresser ingenting med det!! Er jo ikke bra for melkeproduksjon eller baby at mor stresser.... Senk ambisjonsnivået og slapp av! Gi babyen til mannen når han kommer hjem, så får du en pause

Og kanskje prioritere en liten trilletur?

Jeg har egentlig ikke så høye ambisjoner. Jeg bare føler meg så lite nyttig. Ja, hovedjobben er å ta seg av babyen. Klart det. Men jeg går i frø av å se møkk og rot flyr i heimen og sola skinner ute! Og hvordan klare å få ungen til å sove og pumpe vonde bryst og få til trilletur??
Ser bare at jeg kanskje ikke helt er skapt for denne oppgaven her...

Kjenner følelsen. Vi har vært oppe siden 6.30. Jeg er så trøtt! Har heldigvis fått vasket litt klær, for i dag har hun gulvet i min seng, si seng, lekegrinda, vogna og setet til tripptrappen.

Kan ikke gåså langt fra huset da jeg er usikker på om storebror orker hele dagen på skolen i dag (hadde epilepsianfall i natt), så tur er utelukket.

I ettermiddag skal jeg ut å kjøpe parasoll slik at vi kan sitte ute i finværet!

Men likevel kan jeg trives jeg med verdens beste jobb....

Og nå sovet faktisk babyen, håper hun får sove litt nå, for hun blir også sliten på slike dager!

Åh fikk flashback fra da storesøster var baby. Husker jeg fikk kjeft (!) av mannen når han kom hjem og jeg ikke hadde laget middag, ryddet eller gått på tur.

Åh fikk flashback fra da storesøster var baby. Husker jeg fikk kjeft (!) av mannen når han kom hjem og jeg ikke hadde laget middag, ryddet eller gått på tur.
Det får jeg ikke. Synes bare det er frustrerende å ikke få til noen ting. Ikke en gang amme får jeg til og må stadig ty til mme. Og nå har jeg kul i puppen og øm over halve brystet med kul. Ungen må sove, jeg må pumpe, men hva skal man få til først. Nå sover ungen i sjal på brystet mitt så armene er fri. Men pumpe får jeg jo ikke til nå.

Blir lite gjort her og. Noen dager ingen ting :p men eg prioriterer ikkje huset vis babyen er våken. Og eg har flere ganger prøvdt og kvile selv. Må opp kl 0700 for og få levert på skole og barnehage. I dag har eg handla litt. Men da hadde eg eldste med meg som hjelpte meg masse :) ho er gull verdt! :)

Det får jeg ikke. Synes bare det er frustrerende å ikke få til noen ting. Ikke en gang amme får jeg til og må stadig ty til mme. Og nå har jeg kul i puppen og øm over halve brystet med kul. Ungen må sove, jeg må pumpe, men hva skal man få til først. Nå sover ungen i sjal på brystet mitt så armene er fri. Men pumpe får jeg jo ikke til nå.
Inne og sniker, hvorfor føler du at du ikke får til amminga? Dersom du er usikker anbefaler jeg ammegruppen på Facebook, der er det mye god hjelp å få.

Inne og sniker, hvorfor føler du at du ikke får til amminga? Dersom du er usikker anbefaler jeg ammegruppen på Facebook, der er det mye god hjelp å få.
Har fått all hjelp som jeg kan få på hs, ammepoliklinikken og i ammegruppen. Lite melk, sulten unge, flate brystvorter, og feil sugeteknikk er noen stikkord. Nå er jeg bare maktesløs.

Jeg har første dag hjemme alene med lillebror idag. Hadde absolutt ingen ambisjoner om å gjøre noe som helst. Bra er det for jeg har bytta 6 bæsjebleier og amma imellom bleieskiftene. Lillebror vil bare sove ved puppen så her sitter vi i sofaen.

Storfornøyd med at jeg var ute av pysjamasen før 12, og har fått meg to måltider idag. :P Har til og med tint lapskaus fra fryseren til middag. :D

Det gjelder å ha lave ambisjoner i barseltiden. ;) Jeg har ingen planer om klesvask, husvask eller oppvask. Det tar mannen etter jobb, eller til helgen. :)

Kanskje det kan funke med babyen i vogna på kjøkkenet, du rugger den med foten samtidig som du setter deg og pumper?

Her er ambisjonsnivået på null. Om jeg får til en trilletur på ca en time så er jeg fornøyd. Fikk tømt oppvaskmaskinen mens lille underholdt seg selv med utsikten og å sprelle. Holder i massevis. Er ikke bare bare å holde henne mett og fornøyd hele dagen. Særlig når hun så å si bare vil sove på meg.

Her er ambisjonsnivået på null. Om jeg får til en trilletur på ca en time så er jeg fornøyd. Fikk tømt oppvaskmaskinen mens lille underholdt seg selv med utsikten og å sprelle. Holder i massevis. Er ikke bare bare å holde henne mett og fornøyd hele dagen. Særlig når hun så å si bare vil sove på meg.

Har fått all hjelp som jeg kan få på hs, ammepoliklinikken og i ammegruppen. Lite melk, sulten unge, flate brystvorter, og feil sugeteknikk er noen stikkord. Nå er jeg bare maktesløs.
Sånne dager dukker opp en gang i blant og ofte i begynnelsen. Etterhvert blir det mer rutine på soving og mating, og du kan planlegge gjøremål.

Prøv å ikke irritere deg over alt du ikke får gjort og be om hjelp til det du absolutt må få til.
Hva med å lage dåpsinvitasjoner på nettet? Mannen din kan sitte med laptop og lage det mens dere diskuterer detaljer etc, eller du kan lage det på mobilen mens du ammer (jeg lagde storesøsters bursdagsinvitasjoner mens jeg ammet ;) )

Jeg forstår godt at amming er noe du ønsker å fortsette med, men dersom det blir mer en plage enn kos bør du vurdere å kun gi flaske. Du skal ikke slite deg ut og grue deg til dagen pga vondt og pumping.

Sender deg en varm klem! Morgendagen blir nok bedre :)

Hvilken pumpe har du? Om den er elektrisk kan du kjøpe deg en pumpe-bh fra Medela. Den gjør at du får hendene fri mens du pumper. Da kan du bære på baby, gi flaske o.l. mens pumpa durer og går. ;)

Jeg er helt enig med Alana84 her, noen perioder vil rett og slett bare være tøffe og slitsomme. Og det er helt normalt å føle at en ikke strekker til. Jeg har selv hatt mine anfall og tårer over at tiden med nyfødt ikke ble helt som jeg så for meg. Det ser ut som et bomba h*****, Skittentøysdunken er stappfull, jeg kan snart flette håra på leggene og tross sommerværet har vi ikke en gang fått ut utemøblene. Tiden strekker visst bare ikke til...

Du nevner flate knopper, hvordan går det da å pumpe? Jeg hadde litt lite melk i starten og begynte på en kur med fennikel te, hvor jeg kjøpte frø og kokte opp - det hadde en veldig bra effekt og jeg har nå mer enn nok.
Jo mer jeg pumper jo større og mer utstikkende ser jeg knoppene også blir, og ikke minst hjelper det stimuleringen - kan det funke for deg også? Ellers har jeg lest om brystskjold som anbefales.
Fortsatt sliter jeg m lite melk på kveld og vi gir da mme. For oss er ikke dette et nederlag men heller positivt da det gir samboeren min mulighet til en helt annen nærhet enn han hadde fått uten flaska :-)

Om du føler deg skikkelig nedstemt kan det kanskje hjelpe å snakke med helsesøster eller noen andre? Førstnevnte har gode tilbud til nybakte mødre :-)
For du må absolutt ikke tenke at du ikke er skapt for dette, jobben du allerede gjør betyr så mye for den lille! Husk at en god mor måles ikke på ryddigheten i hjemmet eller hvorvidt brystene "fungerer". Den måles i kjærlighet og nærhet, og det virker det som du har mer enn nok å gi av, ellers tror jeg ikke du hadde vært nedstemt :-) :-)

Jeg har flate brystvorter og slet i to døgn på sykehuset med amming før ei jordmor kom med ammeskjold. Og det funker som bare det! Bruker det hele tiden til amming og kommer til å bruke det til vi slutter med amminga :-) test det ut! Så har du forhåpentligvis en ting mindre å tenke på :) (lurt å kjøpe inn 3-4pk om det skulle funke, så har du overalt)

Jeg har flate brystvorter og slet i to døgn på sykehuset med amming før ei jordmor kom med ammeskjold. Og det funker som bare det! Bruker det hele tiden til amming og kommer til å bruke det til vi slutter med amminga :) test det ut! Så har du forhåpentligvis en ting mindre å tenke på :) (lurt å kjøpe inn 3-4pk om det skulle funke, så har du overalt)
Har prøvd og jo da, det funker det. Men hun får nesten like godt tak uten.

Takk, snille dere, for gode ord og for å ha delt deres erfaringer. Jeg har vært innstilt på at det kunne bli tøft i starten ig de første tre ukene var tøffe. Men hadde trodd det skulle gå seg mer til enn jeg synes det har gjort. Takk og pris har jeg en tålmodig snuppe og ikke minst mann, som tåler at mamsen er sur og lei etter en dag uten å ha fått gjort noe som helst... Dagen i dag ser ut til å bli ganske lik, bortsett fra at jeg allerede har dusjet og spist. Er jo en seier i seg selv!!!

Takk, snille dere, for gode ord og for å ha delt deres erfaringer. Jeg har vært innstilt på at det kunne bli tøft i starten ig de første tre ukene var tøffe. Men hadde trodd det skulle gå seg mer til enn jeg synes det har gjort. Takk og pris har jeg en tålmodig snuppe og ikke minst mann, som tåler at mamsen er sur og lei etter en dag uten å ha fått gjort noe som helst... Dagen i dag ser ut til å bli ganske lik, bortsett fra at jeg allerede har dusjet og spist. Er jo en seier i seg selv!!!
Da har du gjort mer enn meg, for mini har langhvil i mitt fang oppå dyna mi, så vi er ikke ute av senga enda!!

Back
Topp