ORIGINAL: gotherina
ORIGINAL: toneany
Dette er det jeg svarte i den andre tråden:
Jeg er HELT uenig med deg nå.
Jeg er en av de som reagerte veldig på disse barnemishandlings-filmene, og mener folk ikke trenger å legge dem ut her inne. Men det går ikke ann å sammenlikne det med denne filmen! For det første: Her viser de ikke nærbilder av enkeltmennesker og skadene de har fått. Vi får vite historien på en dramatisk måte og mer sterke virkemidler, men det er bare ikke det samme.
Barnemishandling er helt klart noe som vi ikke burde skyve vekk, det må tas opp og holdes i fokus, blandt annet for å passe på at folk tørr å si ifra om de mistenker noe. Men det kan man gjøre uten å vise bilder av døde babyer fulle av blåmerker!
filmen er vel ikke noe mindre brutal for det om??
De dør jo, og de har det vondt, uansett hvor mye detaler man kan se....
du velger selv hva du vil se, du velger selv hva du vil klikke inn på, du kan lese, du kan tenke, og når man trykker inn på en link det står "baby briana" på, så lar man være å se, hvis man ikke vil det...
så enkelt er det...
Dette er et vanskelig samtalevne, så kansje noen ser det som en måte å åpne en dialog om temaet på, men det skal altid bli slaktet sønder og sammen, så det veldig skjelden blir noen skikkelig diskusjon og dialog om temaet....
Nei, den er ikke mindre brutal, men for meg oppleves barnemishandlingsfilmene som mye mer brutale. Delvis fordi jeg, som veldig mange andre her, faktisk har et barn på samme alder som den aktuelle ungen. Det var første gangen jeg hørte om noe sånt, og jeg visste jo ikke hvordan jeg skulle komme til å reagere. Jeg gråt hele kvelden, trodde jeg skulle kaste opp, og sliter med å sove, fordi jeg tenker på Brianna og alt foreldrene og onkelen gjorde mot henne.
Men jeg så bare noen få sekunder på bildene, resten søkte jeg opp og leste, delvis fordi jeg MÅTTE finne ut hva som skjedde med foreldrene og sånt.
Og selv om man får en advarsel, så er nyskjerrighet en sterk drivkraft.
Nå har jeg lært, jeg ser aldri på sånne filmer, det er såvitt jeg klarer å lese om det, som Christoffersaken og den lille gutten i Sverige som sultet i hjel fordi moren lot ham være alene hjemme.
Jeg mener ikke å slakte noen, men MIN mening er at sånne filmer og bilder hører ikke hjemme her inne. Vi kan snakke om det, for det må være fokus på det, men filmer og sånt blir bare for grovt.
911-historien er ille, den er grusom, og det er helt klart viktig at det også huskes, men jeg syntes ikke det er like fælt å se den filmen, selv om man hører menneskene be om hjelp, selv om man ser dem hoppe, selv om man ser eksplosjonen og vet at tusenvis av mennesker dør. Det blir bare ikke det samme.