En liten svangerskapsguide!

M

Moderator Kristin

Guest
Jeg så en tråd her om at førstegangsfødende ikke helt vet hva dem går til utover i svangerskapet. Og jeg kjente meg så igjen i det, at jeg tenkte jeg kunne lage en liten guide med linker til artikler som dere kan trykke dere inn på for å lese mer!

Det første jeg vil informere om, er Svangerskapskontrollene og hva dere kan forvente, dette er en oversikt over hvilke svangerskapskontroller dere skal på, og hva som skal sjekkes på disse kontrollene.

I uke 18-20 så har man tilbud om en frivillig rutineultralyd, det finner du mer om ved å trykke her. Dette er vel noe de fleste gravide gleder seg stort til. Da man får lov til å ta en titt på barnet og muligens få vite kjønn.

En annen ting som mange av dere nok må igjennom er Glukosebelastningstesten, Denne kan det være litt kjedelig å ta, for det tar noen timer, så da har jeg noen gode råd til ting man kan finne på mens man tar testen!

Også har vi kommet til uke 37, og svangerskapet regnes som fullgodt og dere er inne i termin. Termin er mellom uke 37 og uke 42. Du har nok en termindato som er i disse ukene, men viste du at bare 3-4 prosent føder på termindato?

Og hva skjer da, når du venter og venter, og det blir uke 40 og 41 og ingenting skjer, Ja, da er det på tide med overtidskontroll.

Og tilslutt, om ingenting skjer, så blir du igangsatt, og det finner du mer om her!

Jeg håper denne ble nyttig for dere alle sammen! Og om noen kommer på noe jeg har glemt nå, så må dere veldig gjerne rope ut, sånn at vi også får lagt til det!
 
Last edited by a moderator:
Back
Topp