En hel dag hjemme..

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
Ja, hva gjør dere en hel dag hjemme?

Det har jeg nemlig tenkt å forsøke i morgen. Jeg lurer på hvem som blir først gal, mor eller datter.

Jeg trenger bare å slappe av og gjøre ingenting, men er usikker på om det går med en aktiv baby.
 
Null stress å fylle en dag hjemme. Deilig! Opp 7.30. Morgenstell og frokost. Så dupp fra 9. Da spiser jeg, drikker kaffe, koser meg med Tv og Internett, ser opptak jeg har fra kvelden før etc. Lillebror våkner rundt 11. Da gjør jeg husarbeid mens lillebror leker på gulvet eller i lekegrinda. Gjør minst mulig bråk i huset når han sover så han skal få sove lengst mulig. Så er det lunsj klokka 12. Tar fort en halvtime når han skal spise en halv skive. Så er det opprydding, lek, bleieskift. Legger seg igjen rundt 13. Da sover han en times tid eller mer mens jeg gjør diverse andre ting jeg har å gjøre eller sitter på dataen. Nå om dagen blir det mye planlegging av nytt hus. Så våkner han igjen rundt 14. Da blir det litt lek mens jeg gjør i stand litt til middag for oss og han. Rundt 14.30 går vi til bhg. for å hente storebror. Hjemme 15. Lager middag til lillebror og gir han før jeg legger han, så lager jeg middag til oss før vi spiser 16 når mannen kommer. Lillebror sover til 17. Lek, rydding, diverse, grøt og natta klokka 19. Det er sånn en vanlig dag ser ut. Av og til går vi å leverer i bhg. men det er så hektisk å rekke før første dupp at det orker jeg ikke så ofte. Derfor foretrekker jeg å hente. Dagene flyr!
 
Last edited:
Å? Om jeg kan snu litt på det, hva gjør dere ute hver dag med en baby? Her er det ikke annet å gjøre enn å gå tur de dagene vi ikke har spesielle planer ;)
Ikke noe problem å kose oss hjemme en hel dag :D
Opp og morgenstell og frokost, så dupper nurket og jeg får drukket kaffe og sjekket nettaviser ;)
Når han våkner koser vi, leker, leser bok osv <3
Når han sover igjen får jeg ryddet og vasket litt...
Neste gang han våkner spiser han varmmat, så ligger han i lekegrinden en liten stund før han vil opp igjen å krype rundt på gulvet eller noe annet kjekt :)
Så sover han når jeg lager middag til meg og mannen..
Utover ettermiddagen/kvelden etter det vil han ha mye pupp frem til grøt, kveldsstell og soving ;)
 
Det blir fort husarbeid, støvsuge, rydde ut og inn av oppvaskmaskin, brette klær, sette på klesvask, og slappe av litt med en serie. Noen ganger når hun er våken ligger jeg på gulvet sammen med henne og bare nyter synet. Kan også sitte med henne på fanget og synge litt, men ikke lenge av gangen.
Er alltid ute en liten tur, kanskje jeg bare går en time i nærområdet mens hun sover.
Planlegger middag. Kanskje lager litt barnemat.
Koser meg veldig hjemme, er alltid noe som kan gjøres:)
 
Å? Om jeg kan snu litt på det, hva gjør dere ute hver dag med en baby?

Denne uka har vært sånn:
Mandag: babysvømming og besøk av svigers.
Tirsdag: babysang, gikk hjem. Var ute 11-17
Onsdag: barselgruppe ute 11-17
Torsdag: lunsj hos ei venninne med baby og tur. Ute 0930-15.

Da var jeg hjemme med henne fra 15-18..trodde jeg skulle bli sprø.

Fredager går jeg egentlig tur med ei venninne og hennes baby. Jeg er mye sammen med barselgruppa utenom den dagen vi møtes, i tillegg har jeg tre andre venninner jeg møter nesten hver uke.

Dere har babyer som sover på dagen, det har ikke jeg. I går sov hun 2*10 min. Jeg har ikke skrudd på TV på dagtid så lenge jeg har vært i permisjon.
 
Denne uka har vært sånn:
Mandag: babysvømming og besøk av svigers.
Tirsdag: babysang, gikk hjem. Var ute 11-17
Onsdag: barselgruppe ute 11-17
Torsdag: lunsj hos ei venninne med baby og tur. Ute 0930-15.

Da var jeg hjemme med henne fra 15-18..trodde jeg skulle bli sprø.

Fredager går jeg egentlig tur med ei venninne og hennes baby. Jeg er mye sammen med barselgruppa utenom den dagen vi møtes, i tillegg har jeg tre andre venninner jeg møter nesten hver uke.

Dere har babyer som sover på dagen, det har ikke jeg. I går sov hun 2*10 min. Jeg har ikke skrudd på TV på dagtid så lenge jeg har vært i permisjon.
Min baby sover dårlig om vi er ute på ting også. Han bør ha de fleste lurene her hjemme for at det skal bli en god rutine, da sover han lenge. Vi var ute hele dagen på Mandag og både Tirsdag og Onsdag ble dermed mye av dagsovingen rotete. I går var vi tilbake til normalen cirka. Gjør samme erfaring hver gang vi er ute på noe hele dagen. Bedre at vi bare tar en av lurene borte hvertfall, da blir i såfall bare den luren ødelagt (for kort) ikke flere dager etterhverandre.
 
Denne uka har vært sånn:
Mandag: babysvømming og besøk av svigers.
Tirsdag: babysang, gikk hjem. Var ute 11-17
Onsdag: barselgruppe ute 11-17
Torsdag: lunsj hos ei venninne med baby og tur. Ute 0930-15.

Da var jeg hjemme med henne fra 15-18..trodde jeg skulle bli sprø.

Fredager går jeg egentlig tur med ei venninne og hennes baby. Jeg er mye sammen med barselgruppa utenom den dagen vi møtes, i tillegg har jeg tre andre venninner jeg møter nesten hver uke.

Dere har babyer som sover på dagen, det har ikke jeg. I går sov hun 2*10 min. Jeg har ikke skrudd på TV på dagtid så lenge jeg har vært i permisjon.
Har du lang reisevei siden du er ute så lenge? Hvis jeg er i byen en dag er jeg ofte hjemme til kl.15. Da sover ikke hun heller, så det blir leking på gulvet, hun får litt mat og jeg prøver å ordne middag.
 
Min baby sover dårlig om vi er ute på ting også. Han bør ha de fleste lurene her hjemme for at det skal bli en god rutine, da sover han lenge. Vi var ute hele dagen på Mandag og både Tirsdag og Onsdag ble dermed mye av dagsovingen rotete. I går var vi tilbake til normalen cirka. Gjør samme erfaring hver gang vi er ute på noe hele dagen. Bedre at vi bare tar en av lurene borte hvertfall, da blir i såfall bare den luren ødelagt (for kort) ikke flere dager etterhverandre.

Det har jeg prøvd og det er det ingen forskjell på her. Vanligvis sover hun 2*20min og det har hun gjort siden hun var 8 uker.

Helgene kommer vi oss ofte senere ut og da sover hun i vogna på balkonger eller i senga. Sover nøyaktig like lenge.

Så lenge hun sover 13 timer om natta kan vi ikke forvente annet sier HS og det er jo forsåvidt helt sant.
 
Har du lang reisevei siden du er ute så lenge? Hvis jeg er i byen en dag er jeg ofte hjemme til kl.15. Da sover ikke hun heller, så det blir leking på gulvet, hun får litt mat og jeg prøver å ordne middag.

Nja, men jeg går. Tar aldri buss/metro, så går ofte 1-2 mil ila av en dag..bor midt i en storby.

Barselgruppa mi varer feks veeeldig lenge. Før starta vi kl 11 og var ferdig kl. 16-16.30. Nå starter vi klokken 12, men holder på like lenge. Hyggelig for meg som ikke har en mann som kommer hjem uansett. Så blir ikke kvelden så lang :)
 
Det har jeg prøvd og det er det ingen forskjell på her. Vanligvis sover hun 2*20min og det har hun gjort siden hun var 8 uker.

Helgene kommer vi oss ofte senere ut og da sover hun i vogna på balkonger eller i senga. Sover nøyaktig like lenge.

Så lenge hun sover 13 timer om natta kan vi ikke forvente annet sier HS og det er jo forsåvidt helt sant.
Synes det er rart av helsesøster å si. For det er jo normalt at babyer sover så mye på natta, men allikevel sover på dagen.
Hun sover 12-14 timer om natta her også, og sover halvannen til to timer på dagen.
 
Synes det er rart av helsesøster å si. For det er jo normalt at babyer sover så mye på natta, men allikevel sover på dagen.
Hun sover 12-14 timer om natta her også, og sover halvannen til to timer på dagen.

Men barn er jo ekstremt forskjellige! Det er noe jeg har lært meg. Jeg er glad så lenge jeg slipper å løpe oppe om natta :)
 
Men barn er jo ekstremt forskjellige! Det er noe jeg har lært meg. Jeg er glad så lenge jeg slipper å løpe oppe om natta :)
Det er sant. Er derfor det er rart helsesøster sier det.
 
Det har jeg prøvd og det er det ingen forskjell på her. Vanligvis sover hun 2*20min og det har hun gjort siden hun var 8 uker.

Helgene kommer vi oss ofte senere ut og da sover hun i vogna på balkonger eller i senga. Sover nøyaktig like lenge.

Så lenge hun sover 13 timer om natta kan vi ikke forvente annet sier HS og det er jo forsåvidt helt sant.
Jeg er slettes ikke enig i at det er å forvente. Min sover også så mye på natt og det har han gjort siden han ble født, men allikevel forventer jeg at han skal sove hvertfall rundt 3 timer på dagtid og om du leser om barns søvn er dette også å forvente. 2 ganger 20 min høres alt for lite ut uavhengig av om barn er forskjellige. Du sier det var slitsomt å være hjemme med henne fra 15 til 18. Hva er slitsomt?
 
Barn våkner ikke nødvendigvis når de er uthvilt. (ikke sovner de når de er trøtte heller nødvendigvis) De blir ofte forstyrret i søvnen og våkner, å da skjer jo dette selvfølgelig oftere om man er ute på noe. Her kan lillebror fint våkne etter en halvtime og hadde sikkert sett at jeg tok han opp da, men han er jo ikke uthvilt etter så kort tid, så da lar jeg han ligge, så sovner han igjen.

Du sier du har prøvd å være hjemme for å prøve å få henne til å sove lenger. Hvor lenge prøvde du? Man må nok minst forvente 1 til 2 uker for å forandre et slikt mønster som er såpass innarbeidet.
 
Her er det forresten også stor påvirkning på søvnen når vi er ute. Hun våkner av ingenting! For eksempel når vi går inn og ut fra steder, av og på bussen, telefonen min ringer, en bil bråker, jeg plutselig møter noen som prater til meg osv osv. Hun kan våkne etter bare 20 min selv om jeg vet at hun er trøtt og trenger å sove. Håpløst!
 
Her sover han bedre hvis vi er ute på noe. Da slår han gjerne til med halvannen til to timer i vogna. Hjemme sover han kanskje 45-60min. Barn er forskjellige;)
 
I dag klinket hun til med 12 min ;) og det er ikke mer å finne på i huset og klokka er 11 så om litt tar vi turen ut!

Eneste gangen hun kan sove litt lengre er etter babysvømming. Da spiller det ingen rolle om det er ute eller hjemme. Sover definitivt best ute (om det er når vi går eller på balkongen).

Men for å være helt ærlig så stress jeg ikke med at hun ikke sover på dagtid eller er bekymra. Hun er verdens blideste unge! Hadde hun vært grinete og suttrete så..

Min bror sov heller aldri på dagtid som barn, ble menneske av han også.
 
Jeg er slettes ikke enig i at det er å forvente. Min sover også så mye på natt og det har han gjort siden han ble født, men allikevel forventer jeg at han skal sove hvertfall rundt 3 timer på dagtid og om du leser om barns søvn er dette også å forvente. 2 ganger 20 min høres alt for lite ut uavhengig av om barn er forskjellige. Du sier det var slitsomt å være hjemme med henne fra 15 til 18. Hva er slitsomt?


Vel, da er vi enig om å være uenig. Jeg er ikke i det spor bekymra.

Det er slitsomt for meg, fordi jeg ikke er vant å være så lenge hjemme i min egen stue bare med henne.

Jeg er alene med henne 80 % av tiden. Jeg er helt nødt for å treffe andre mennesker.
 
Her sover han bedre hvis vi er ute på noe. Da slår han gjerne til med halvannen til to timer i vogna. Hjemme sover han kanskje 45-60min. Barn er forskjellige;)
Så deilig:) Hvordan sover han ute i vogna hjemme da? Altså utenfor huset?
 
Så deilig:) Hvordan sover han ute i vogna hjemme da? Altså utenfor huset?

Omtrent som når han står inne. Er noe med bevegelse av vogna og støy tror jeg. Han sover aller best på toget:)
 
Back
Topp