En dialekt-tråd *inspirert ja*

Sjakkruta

Tobarnsmamma <3
VIP
Oktoberskatter 2014
Kan vi ikke alle sammen skrive noen setninger på vår egen dialekt, så får vi se hvor "enkle" alle Norges dialekter er å lese [8D]

Ej e veldi gla fårr att ej e ferdi me alle julegåvene fårr i år, fårr ej trukje ej ha gidda å språnge ront ett par daga før jul å haste-shåppe. E litt bedre å planlegge på fårrhånd, syns ej i alle fall. Ellers he ej igrunnen veldi lyst ut på fest idag, men d ser d mørkt ut for at d blir. Vekje ka ti sambo kjeme hæimjenn i kveld helder so... Bli væll bære å slappe ta å lofte honden å sånt [:)]

Ej e sunnmøring [;)]

jeg er av den vanlige typen jeg[8D]

ORIGINAL: Qualitas

Sikkert like greit, så slipper man noen dialekt-tråder fra deg hehehe [8D]

Næi, no får du jaggu mæ sjå å slapp av litt!

Ork itj å fær å styr og herje no midt på kveildn. Æ e klar og vil bare ligga hær på soffan.

(Ble nettopp sagt til samboeren, hvorpå han knakk sammen av latter og sa at nå fant jeg den indre trønderen min. Snakker som regel mye penere. [8D])

må pina meg sitte hjemme en lørdags kveld å kose meg[8D] ikkje gale det.

Dæ æ kje e! Så dæ så! Å e kjøm frå Otta i gudbrandsdale, men e bur kje dær leinger da! [:)] Æ kje så fryktele vanskele fårstå døl da, vil e tru! Men e har eit eksæmpel på sambuern min når hein va ini byn eingong! Hein skulle kjøpe se pysje mæ lompe, så vart n møtt tå ei utenlandsk ein i kiosken, å da hein sa n sku ha pysje mæ lompe så sa ho: Er do norsk?? [8D][8D]

Eg e nestæn hæilt færdig til jul eg, ska hannla litt mær mat då men det e jo fort gjort. Kanskje vaska huse litt te og, må jo ha det reint te mor mi komme på besøk!

ORIGINAL: snart_mamma22

må pina meg sitte hjemme en lørdags kveld å kose meg[8D] ikkje gale det.

"isje gale det" mener du vel [8D]

jo, hehe

Imårrå ska æi i kjerska å søng ijnn jula... Å dråka ska vårrå ått mormor imens.. Ty d kuinna vørte såmmår snart... fainn itj på nå rættar å skriv [8D]

Æ har ennu julegava ijen og har ennu ikke starta med bakinga eller husvasken. Men gubben har pappaperm i to uke nu, så da regna æ nu stærkt med at han faktisk hjælpa tell i år.....

Å i mårra kjøp vi juletree, hurraaaaaaaaaaaaaaaa [:)] (Ækt nordlænding medt i nordlandet... sånn opprinnli)

det e nokko drit å væra sjuk, 4. dagen med feber, trur eg dauer snart ! dialekta mi e vel ikkje så vanskeleg å forstå [:D]

fra telemark

Kjenner jeg er glad de fleste skriver på skriftspråkene våre ja [8D][8D][8D]

Æ tenke jo d at dialækta mi e jo kjæmpeenkel å læse, aille rundt mæ forstår jo alt æ skriv på facebook å sånn.. Chatte en del me en kompis sørfra, å på reint fanskap skriv æ konsekvent dialækt. Han har sjelden problema me d, men av å til kommer d or han stusse litt på. Som at æ elta ongen os ho mamma i går... [8D]

Å arti nok e æ fødd å oppvokst i Tromsø, men snakke tydelivis breiar enn de mæst inngrodde byjentn. Så ofte klare ikkje folk sørfra å ta mæ på dialækta, sjøl om tromsødialækta e ganske enkel å kjenne ijænn.

Æ har vel ikke akkurat den dialekta som er vanskeligst å lese, men det er vel helt sikkert noen som ikke skjønner hvorfor det står en "Æ" foran.[8D] Er veldig vanskelig å skrive med skarre-r, så det får man bare lese seg frem til.[8D]

ORIGINAL: Cathrine_86

Dæ æ kje e! Så dæ så! Å e kjøm frå Otta i gudbrandsdale, men e bur kje dær leinger da! [:)] Æ kje så fryktele vanskele fårstå døl da, vil e tru! Men e har eit eksæmpel på sambuern min når hein va ini byn eingong! Hein skulle kjøpe se pysje mæ lompe, så vart n møtt tå ei utenlandsk ein i kiosken, å da hein sa n sku ha pysje mæ lompe så sa ho: Er do norsk?? [8D][8D]

ha,ha,ha.. Skjønte egentlig ikke hva pysje mæ lompe er, men måtte le av kommentaren han fikk..

Eg gikk ein tur på stien å hørt skogens ro da hørt eg fra lia ein jøk som sa koko.
Eg lik juleskomnissa og julebrus å gleda meg tel jul[:D]
ka farsken[8D]

Ja, de karnn æ væll! Æ e fakktisk fæ`rdi me julegavan, ja fakktisk fæ`rdi me de mæsste till jul! Nu prøver æ å skrive så nært dialækta mi såmm muli. Vældi vanskeli.. Æ skriver allti på bokmål, å æ synns de e en uting å skrive på dialækt. Æ kåmmer fra de norlikste fylke i lanne våres, næmmli Finnmarsk! Byen æ bor i heter Allta! Tipper di flesste e gla fårr at æ ikke skriver sånn hær til vanli, de e i allfall æ! [;)]

Næi, nu må dåkk fan steiki meg kujtt ut dæ jævla gnåle om di dialæktan dåkkers.. Eg driiit nu vell i korsn dåkk snakka, så længe dåkk kajnn traint å skriv så fålk flest førrstår!! Jævla sjarkhore...

(ramsalt lofoting..) [8D]

Back
Topp