En dårlig nyhet!!!!

mamma84

Glad i forumet
Har nå snakket med trygdekontoret og far har IKKE rett til å ta ut permisjon dersom mor går hjemme og får engangsstønad! Det eneste han får en 1-2 uker rett etter fødsel som er opp til arb.giver om er med eller uten lønn.

Den eneste måten som far kan få overta mors permisjon er hvis hun er
-syk og ikke i stand til å ta seg av et barn
-har begynt med utdannelse (må utgjøre 100%)
-eller går ut i arb (100%)

Hvis man går inn her http://www.trygdeetaten.no/generelt/skjema/blanketter/ia140405b.pdf så finner du det der hvor det står informasjon (side 3 litt ned på siden)

Ja, jeg har fått den. Kan få den etter fullgått 26 uker....

Jeg HATER regelverket og trygdekontor og annen dritt!!!!

Jeg ville ha min kjære litt hjemme hvertfall da....

Tror du burde ringe å snakke med dem, for du kan fort bli overrasket!

Vil det si at dersom jeg melder meg opp til fullt studium så har han rett på de 5 ukene med permisjon?

Da har han rett på 39 uker med full lønn eller 29 uker med 80% lønn. Men kun 12 av disse (tror jeg) som det blir regnet feriepenger av!

Var ikke det jeg mente.

Jeg trodde hvertfall far kunne få 4-5 uker perm selvom jeg var hjemme, men han får ikke det. Da blir han jo nesten ikke kjent med den lille, med sånne arb tider han har!

Mulig de sier det,men da bør de seriøst sjekke opp hva som står på nettet også...
Kopierer over hva som står spesifikt på engangsstønaden på nettsiden til trygdeetaten!

Hvem kan få engangsstønad?
Dersom mor ikke har opptjent rett til fødsels-/adopsjonspenger, kan hun få engangsstønad. Mor må være medlem av folketrygden. Mor får engangstønad selv om far benytter sin rett til fødsels- eller adopsjonspenger.

Dette vil jeg tolke som at vi mamma'ene som er hjemme får engangsstønad,og far kan ta sine 5 uker- om han har opparbeidet rett til det!

Gå inn å les på side 3 på linken jeg har lagt ut... Der står det svart på hvitt, men jeg får ikke kopiert det inn....

jeg hadde ikke jobbet lenge nok og fikk bare engangsstønaden.. det betydde at pappaen til barnet ikke fikk pappapermisjon, kunne bare ta seg fri 2 uker etter fødselen.. det er det eneste han da har krav på og han har ikke karv på å få betalt de 2 ukene heller.. veldig kjipt.. skapt en del problemer for oss det der med penger og sånn!
Så neste gang jeg blir gravis, da skal jeg ha fast jobb så han kan få den fritida han trenger...

Back
Topp