"En av hver"- ekstra stas?

Lailalala

Betatt av forumet
Jeg vet jeg har lest en tråd om dette før, men nå er det min tur til å føle på dette. Jeg venter jente nr to, og jeg merker jeg blir litt lei meg/støtt hver gang jeg hører noen si eller leser her inne at folk liksom gratulerer litt mer når folk venter en av hver. "Gratulerer, og så gøy med en av hver!" "Og så en av hver til og med!" osv. Synes dette rett og slett er veldig trist, og skulle ønske folk tenkte seg litt mer om. Jeg tror jo ikke det ligger så mye i det, men likevel blir jeg lei meg, særlig på jenta som skal komme sine vegne.
Synes folk det er litt ekstra stas med en av hver?

Nå håper jeg ikke du blir lei deg av mitt svar, men jeg har en av hver og - ja jeg synes for MIN del at det er litt ekstra stas å ha en gutt og en jente. Men det har jo så absolutt ingenting å si for min"lykke" akkurat.
Hadde nr 2 vist seg å være samme kjønn som nr 1 hadde jeg vært like glad. Da hadde jeg ikke visst hvordan det var å ha en av hver heller, så hadde liksom ikke hatt noe å sammenligne med :)
Synes ikke du skal tenke slik på det, sjøl om måten noen sier det på kan virke tankeløst.
kos deg med begge jentene dine, det blir stas uansett :D

Jeg har to jenter og fikk av og til når jeg var gravid høre "Du ønsker deg vell en gutt nå da?" osv. Men når jeg fikk jente fikk jeg høre "Tenk så stor glede de kommer til å få av hverandre" osv.

Jeg tror at folk bare sier noe for å si noe som egentlig ikke er gjennomtenkt.. Mannn fikk kommentar om "Ja, ja.. dere får prøve igjen da så kommer kanskje gutten neste gang.." Men tror egentlig bare at det var en dårlig spøk.. Ikke tenk så mye over disse kommentarene, de er ikke gjennomtenkt eller sagt for å gjøre deg lei deg.. To jenter, to gutter, en av hver alt er perfekt for den som har det!!

Som mamma til to jenter for eksempel kan jeg si at jeg er kjempeglad for at jeg har to jenter og ønsker meg ikke at ting var annderledes!!

Selv er jeg født som jente nummer to i min familie og ønsker meg ikke at jeg var gutt.. hehe!! Dessuten har jeg hatt kjempestor glede av storesøsteren min, vi har et nært søskenforhold!

Jeg tror folk legger litt for mye i det, og det tydelig bare noe folk sier. Men skjønner hva du mener ;) Selv har jeg to av samme kjønn, og fikk omtrent bare positive tilbakemeldinger da minstemann meldte sin ankomst.

Jeg skjønner tankene dine! Jeg har en av hver, men jeg var revnende likegyldig til hva slags kjønn babyen var. Alle rundt meg var ifra seg av begeistring på min vegne, og da jeg sa at jeg hadde blitt nøyaktig like glad om lillegutt var jente så ble jeg omtrent ikke trodd. Snåle greier.

Prøv å ikke bry deg om kommentarene og bare tenk hvor bra det er for jentene dine at de er av samme kjønn! Vil påstå at sannsynligheten for et godt søskenforhold og vennskap mellom to barn av samme kjønn er større enn ved motsatt. :)

Jeg er kjempeglad for at jeg skal få jente nummer 2!! Føler at det er mer "samfunnet" som mener at man helst skal ha en av hver, og at jeg nesten får dårlig samvittighet fordi vi ikke har "klart" det. Som om ikke vi er heldige nok som får et barn til! Men kan være at det bare er jeg som tror det da..

Jeg skjønner ikke problemet.
Hvis man selv er fornøyd med å få to av samme kjønn, så forstår jeg ikke hvorfor man skal bli støtt av at andre synes det er morsomt med en av hver.
Blir nesten så jeg tenker at det må ligge noe i det hvis man blir fornærmet.
Jeg har to gutter, men sier alltid at det er morsomt med en av hver.
Er det jeg ønska meg og, men nå har jeg to gutter, og villa ikke bytta for noe i verden.

Takk for svaret, og ja jeg ble jo ikke mindre lei meg av det.. Men fint at du svarer ærlig.
Nå handler det ikke om hvordan jeg tenker, men føler. Og det styrer man jo som kjent ikke så mye over.

Jeg hadde ikke noe spesielt ønske om kjønn denne gangen, men synes vi fra vi var på ul og fikk vite det, har fått rare reaksjoner og gratulasjoner. Litt sånn "jaja, en jente til, ja". Og det klarer jeg ikke helt bare la prelle av meg. Det virker som mange tenker at familien er mer komplett med en jente og gutt i hus. 
Legen som gjorde ultralyden spurte før hun skulle si kjønnet (hun hadde alt sett det) "hva har dere fra før da?". Og det ble stille da vi sa jente, og hun sa på en litt rar måte "ja det blir nok en jente til". Følte hun håpet vi skulle si vi hadde gutt, så hun kunne komme med gledesnyheten om jente denne gangen, og at det hele ble litt pinlig og rart. Og siden synes jeg det har fortsatt, og jeg har sluttet å lese gratulasjonene på terminforumet mitt fordi det stadig kommer slike utsagn som jeg nevner.("også en av hver!" osv)
Jeg er sikkert i overkant hormonell og følsom, og burde jo ikke bry meg. Føler meg jo veldig heldig.
Skrev vel denne tråden for at folk skal tenke seg litt om kanskje..

Jeg har ei jente fra før av og venter gutt nå. Jeg synes ikke det er mer stas enn om jeg hadde ventet jente. Jeg håpet faktisk at det skulle være jente, men jeg ble jo veldig glad for at det ble gutt allikevel! Synes det er ganske morsomt at dette er første gutt i familien siden onkelen min ble født :) Vi er, på både mamma og pappas side, kun jenter. Alt av søskenbarn osv. 

Har aldri tenkt at en av hver er mer spesielt enn noe annet, men det blir jo gøy å se om det er veldig annerledes med gutt enn jente. Merker det sikkert best i tenåringsfasen.................

Tøsa! skrev:
Jeg skjønner ikke problemet.
Hvis man selv er fornøyd med å få to av samme kjønn, så forstår jeg ikke hvorfor man skal bli støtt av at andre synes det er morsomt med en av hver.
Blir nesten så jeg tenker at det må ligge noe i det hvis man blir fornærmet.
Jeg har to gutter, men sier alltid at det er morsomt med en av hver.
Er det jeg ønska meg og, men nå har jeg to gutter, og villa ikke bytta for noe i verden.

Ja, jeg må nok signere Tøsa her.

Hvorfor bryr du deg hvis du selv ikke føler det sånn? Hvis du er hoppende glad for å få to jenter så er det vel likegyldig om noen skriver "så gøy med en av hver" til noen som får det?

Det ER jo gøy med en av hver, og det ER jo gøy med to av samme kjønn.

Men skjønner at det stikker litt hvis man ønsket seg en av hver og ser sånne kommentarer. Legg merke til hvis.

Så lenge man selv er fornøyd trenger man ikke bry seg eller ta seg nær av sånne kommentarer..!

Selvfølgelig er det gøy med en av hver, men det er ikke mindre gøy med 2 av samme kjønn! 

tror ikke folk tenker.

fikk først 2 jenter og syntes det var storstas. hadde ett lite håp om at minstemann var jente og for jeg viste hvordan det var å være jentemammamen å ha gutt ante jeg ikke. Men bytter ikke bort noen uansett

uansett kjønn er man like glad i ungene, om ikke ville jeg vært bekymret

Her var det mye snakk om hvilket kjønn lille var. Har en gutt fra før, og min mor har bare guttebarnebarn. Så mye snakk om hun var jente eller gutt..

Det var ei jente, og de var kjempe glade for det. Men jeg ble veldig lei av alt maset om at de håpet det skulle være ei jente.. Hadde blitt veldig glad for gutt og vi!! Nesten så jeg egentlig ville ha det :P

Jeg hadde ikke gidda tatt meg nær av det.

Jeg husker noen sa til meg da jeg venta 2.mann- ei jente, og hadde gutt fra før. "blir vel ikke fler nå som du får en av hver?" akkurat som om vi ville hatt en til hvis det var en andre gutt da. to barn er to barn uansett hvilket kjønn de er. men tenkte ikke noe mer over det, er vel bare slikt folk sier som detter ut av de.

Godt å lese svarene deres, at noen har følt det på samme måte. Og at ikke alle synes det er mest stas med en av hver :-)
Til dere som mener det må være et ønske om en av hver fra min side siden dette går inn på meg, så vet jeg ikke helt det.. Var veldig avslappet til om det ble gutt eller jente denne gangen, men føler kanskje mer på andres foventninger enn det jeg burde. Det er nok et sårt punkt. Er redd mannen er litt skuffet over å ikke få gutt, selv om han sier han ikke er det. Og bestefar har sagt at han håpet at det var gutt, og det synes jeg er sårt å vite. Jeg er nok i overkant hormonell og følsom for tiden, og er nok mer nærtagen enn mange andre i utgangspunktet. Passer veldig på å ikke såre/fornærme andre selv, så trenger nok å høre at det ikke alltid ligger så mye i det folk sier.
Jeg er HELT sikker på at det blir helt supert å bli mor til to jenter :-) Og hadde vi ventet gutt hadde det vært like supert.
Jeg reagerer bare på responsen jeg får, og lurte på om andre hadde samme erfaring. Jeg skal prøve å riste det av meg, og glede meg over hvor heldig jeg faktisk er. 

Det er stas med 2 av samme kjønn, og det er stas med en av hver. Man blir like glad i ungene uansett hvilket kjønn de velger å komme i. Jeg skal helt ærlig innrømme at jeg "ønsket" meg en av hver, men ble jo ikke skuffet når vi fikk vite at nr 2 ble jente. Nå har vi fått gutten som nr 3, men det hadde jo ikke gjort noen verdens ting om det hadde vært en jente det også.

Vet ikke om folk legger så mye i slike utsagn heller. Jeg har nok kunnet sagt både "Å, en av hver, så stas!" og "Så kjekt med enda ei jente, da!" uten at jeg hadd lagt mer i det enn som så.
Selv tenkte jeg at det hadde vært greit med ei jente til da jeg gikk med minstemann, nettopp fordi det var jente jeg hadde fra før, som noen over her nevnte. Da gutten kom ble jeg glad altså, han var jo frisk og hel, og det hadde vært like stas om det var ei jente. Så, tror nok muligens du legger litt mye i det. Rist det av deg, gubben blir glad for jente nr 2 og selv om bestefaren har sagt noe om en gutt - det skal ikke du legge utover deg! Kos deg med graviditeten!

Jeg har reagert litt på dette. "alle" snakket om at nå kom jenta, det var de sikker på. Hadde vært stas med jente nå, spurt om navn oss, snakket om rosa ting, at vi kan få låne kjoler osv. Jeg tror det var derfor jeg fikk jente følelse. Både jeg og sambo hadde det. Ul viste enda en gutt. Og da kom det at vi sikkert ville prøv på jenta etterpå. Og at det blir da sikkert koselig med 2 gutter også. Flere som har 2 gutter. Så ble enda ei i familien gravid. Ul viste jente. Det var så stas! Møtte noen i familien som var ute å shoppa jenteklær som foreldrene fikk. Jeg fikk ikke noe til min.Det snakkes om at de holder på å strikke til jenta. Ingen stikker til min (som jeg vet om) hører så Fin mage hun har... jentemagen. Hva med min mage da? Har grått mange tårer og følt meg så utenfor at jeg med vilje ikke har blitt med på besøk. Ikke har jeg fått besøk av dem heller. Men hun om venter jente har hatt besøk. Jeg har vært litt deppa denne gangen, men jeg synes det er så urettferdig at noen skal forskjells behandle kjønn. Kommer ikke til å ta med gutten min så mye på besøk dit før jeg ser at de kommer å hilser på oss. Så frekk er jeg. Så jeg opplever at det er stas med en av hver eller jenter.

Lailalala skrev:
Godt å lese svarene deres, at noen har følt det på samme måte. Og at ikke alle synes det er mest stas med en av hver :-)
Til dere som mener det må være et ønske om en av hver fra min side siden dette går inn på meg, så vet jeg ikke helt det.. Var veldig avslappet til om det ble gutt eller jente denne gangen, men føler kanskje mer på andres foventninger enn det jeg burde. Det er nok et sårt punkt. Er redd mannen er litt skuffet over å ikke få gutt, selv om han sier han ikke er det. Og bestefar har sagt at han håpet at det var gutt, og det synes jeg er sårt å vite. Jeg er nok i overkant hormonell og følsom for tiden, og er nok mer nærtagen enn mange andre i utgangspunktet. Passer veldig på å ikke såre/fornærme andre selv, så trenger nok å høre at det ikke alltid ligger så mye i det folk sier.
Jeg er HELT sikker på at det blir helt supert å bli mor til to jenter :-) Og hadde vi ventet gutt hadde det vært like supert.
Jeg reagerer bare på responsen jeg får, og lurte på om andre hadde samme erfaring. Jeg skal prøve å riste det av meg, og glede meg over hvor heldig jeg faktisk er. 

For det er du virkelig :D To små jenter. Herlig.

Jeg kan være så ærlig å si at jeg synes en av hver er stas og at neste gang jeg blir gravid hadde syntes det hadde vært stas om det var gutt. MEN det viktigste er at barnet er friskt og vi kommer til å bli akkurat like glad i barnet om det er gutt eller jente:) men ja jeg ønsker meg gjerne begge kjønn.

Back
Topp