En arm

Mamsemoms

Forumet er livet
Februarlykke 2016
Av mangel på bedre overskrift, jeg har en bror som har amputert en arm etter en stygg ulykke. Kort fortalt: han på moped, to biler som kjørte om kapp i begge felt, en bil kjørte han rett ned. Koma 6 mnd, knuste hele venstre side av kroppen og armen kunne ikke reddes.

Sønnen min på 3 år syns jo naturligvis dette er veldig spennende og kanskje litt skummelt. Spør han mye og bror ser bekymret på meg for han er så redd for å si noe feil. Jeg har sagt at jeg vil han skal svare så enkelt, men så ærlig som mulig. Så til poenget! Om du hadde en bror med en arm, og en nysgjerrig tre åring, hva hadde du svart på disse:

Hvorfor tok legen av armen?
Hva gjorde legen med armen etterpå?
Er det vondt?
Hvorfor måtte de ta av armen?

:-)

Fordi leger kan se om noe i kroppen er så ødelagt at det ikke kan fikses. Og da er det bedre at de tar det bort.

Siden armen var så ødelagt så måtte legen kaste den.

Er det vondt?
Det er ikke vondt nå, og siden jeg sov så lenge i komaen så husker jeg ikke om det var vondt.

Fordi den var så ødelagt at den ikke kunne fikses.

Av mangel på bedre overskrift, jeg har en bror som har amputert en arm etter en stygg ulykke. Kort fortalt: han på moped, to biler som kjørte om kapp i begge felt, en bil kjørte han rett ned. Koma 6 mnd, knuste hele venstre side av kroppen og armen kunne ikke reddes.

Sønnen min på 3 år syns jo naturligvis dette er veldig spennende og kanskje litt skummelt. Spør han mye og bror ser bekymret på meg for han er så redd for å si noe feil. Jeg har sagt at jeg vil han skal svare så enkelt, men så ærlig som mulig. Så til poenget! Om du hadde en bror med en arm, og en nysgjerrig tre åring, hva hadde du svart på disse:

Er det vondt?

:)

Så forferdelig for broren din :(

Mine barn har vokst opp med en pappa med amputert bein, og han har i tillegg måtte amputere mer av beinet for ikke lenge siden. så mine barn er godt vant med denne type handicap.

Hvorfor tok legen av armen? Fordi den var så ødelagt at den ikke kunne brukes mere

Hva gjorde legen med armen etterpå? Kastet den

Er det vondt? Her må man jo bare være ærlig.

Hvorfor måtte de ta av armen? Se svar nr 1.

Det viktigste er å være ærlig tror jeg. Skånsom og ærlig. Ikke fortell om blod, voldsomme smerter og slikt, men si at legene måtte ta bort armen fordi den var helt ødelagt. Noen ganger kan ikke leger reparere.

Hadde faktisk den samtalen med datteren min i stad for hun hadde sett noen som hadde amputert et bein, og da pratet vi litt om hvordan noen folk blir syke eller skader seg og må operere bort en arm eller et bein som ikke kan brukes lenger :)

fortalte helt ærlig egentlig jeg, noen ganger er det ulykker, andre ganger kan det være sykdom, når armen/beinet tas bort får dem medisiner så dem sover og kjenner ingenting men kan ha litt vondt de første dagene etterpå men da får man medisiner for det :) etterhvert er det oftest ikke vondt i det hele tatt, og noen kan få "robot" arm/bein til å erstatte det som er fjernet så dem kan gå/spise osv som normalt :D hun er akkurat fylt 5år, og tok dette veldig fint, syntest det var fasinerende å høre om bare hun :)

Så forferdelig for broren din :(

Mine barn har vokst opp med en pappa med amputert bein, og han har i tillegg måtte amputere mer av beinet for ikke lenge siden. så mine barn er godt vant med denne type handicap.

Hvorfor tok legen av armen? Fordi den var så ødelagt at den ikke kunne brukes mere

Hva gjorde legen med armen etterpå? Kastet den

Er det vondt? Her må man jo bare være ærlig.

Hvorfor måtte de ta av armen? Se svar nr 1.

Det viktigste er å være ærlig tror jeg. Skånsom og ærlig. Ikke fortell om blod, voldsomme smerter og slikt, men si at legene måtte ta bort armen fordi den var helt ødelagt. Noen ganger kan ikke leger reparere.
Uff så vondt for dere å gå gjennom det X 2!!!
Godt å se at det vi har svart ikke er helt på bærtur i forhold til de svarene over her :-)

Uff så vondt for dere å gå gjennom det X 2!!!
Godt å se at det vi har svart ikke er helt på bærtur i forhold til de svarene over her :)

Det var veldig ille når det sto på, men sånn i ettertid tenker jeg at vi har kommet ganske godt ut av det.
Han sitter dessverre i rullestol nå, tror det er litt tungt, men vi håper og tror han snart er på beina igjen med protese.

Hvordan tar din bror dette, det å miste en arm?

Back
Topp