Noen som har erfaring med denne vognen og kan si hva som er bra/ ikke bra. Har en søskenvogn (Bugaboo Donkey) som jeg tenker å bruke så lenge han har bag, da den kan slås sammen til enkeltvogn storesøsken kanskje også trenger å sitte litt i vogn i sommer. Etter sommeren tenker jeg på å bytte og har kikket litt på denne med svingbare luftfylte forhjul. Har sett litt på Edge Duo også, men syns det er bortkastede penger siden jeg ikke trenger bag. Vil ha vogn som kan kjøres på snø og litt dårlige veier og som er god plass for lillegutt siden storesøsken er stor for alderen. Fint om den ikke er alt for tung. Har en reisetrille til bruk i butikker og turer (Babyzen Yoyo).
Anyone?
Logget meg på forumet for første gang på flere år (barn nr 2 denne gangen) nå for nettopp å skrive mine tanker om Super Nitro! Så da tenkte jeg at jeg like gjerne kunne svare deg, om det ikke er for sent...
Vi hadde emmaljunga city cross sist gang vi fikk barn, for seks år siden, og vi har for så vidt det understellet fremdeles. Har brukt det som en sovevogn til datteren vår på 7 mnd frem til nå, men utenom det har vi hatt en Bugaboo Cameleon. Var kjempefornøyd med cameleon'en, helt genial når man skal på kjøpesenter eller bare gå en tur på asfalt eller lignende, men det var ingen god sovevogn. Vi begynte å bruke sportsvognsdelen allerede fra datteren vår var fire mnd fordi den har ergonomisk sittestilling og hun derfor kunne sitte ganske bakoverlent uten for mye belastning på ryggen, samtidig som hun fikk se litt. -Og ja, dette ER ment som en anmeldelse av Super Nitro! ;.) I hvert fall gjorde denne sittestillingen i bugaboo'en (som for så vidt er helt brilliant så lenge man faktisk skal sitte/være våken) at hun sov svært dårlig i den. Hun elsker å ligge på siden, og da funket dette sædeles dårlig. Med vinteren i anmarsj fant vi ut at vi ville kjøpe en vogn som også hadde litt bedre hjul i snøføre/terreng.
Jeg var fast bestemt på at jeg ikke giddet å ha emmaljunga igjen, syntes det var for traust og kjedelig design. Men ettersom jeg ville ha en vogn med svingbare STORE hjul, med sittedel hvor man kan ligge flatt (derfor var for eks Brio go next HELT utelukket), samt at sittedelen måtte kunne være vendt mot meg, så var det plutselig ikke så mange alternativer igjen. Og da jeg oppdaget at city cross'en nå plutselig hadde fått svingbare hjul (som for øvrig har kommet i en ny og forbedre utgave nå), så var plutselig emmaljunga aktuell igjen. Syntes fremdeles at designen var litt traust og kjedelig ift bugabooen, men det var ikke noen tvil om at dattera vår lå som en prinsesse inni der. Hun hadde god boltreplass når hun lå på ryggen, og i sittende stilling satt hun også veldig fint (men dog noe mer ustødig enn i bugabooen, ettersom den har et sete som er støpt etter kroppen). Og etter å ha sett på denne vogna (vi valgte understell i chrome), så virket alt bare billig og plastikkaktig.
Endte altså opp med Super Nitro og er veldig fornøyd med det. Hun sover som en prinsesse (alltid vært litt vár på det), og vogna virker lun og varm nå på vinterstid. 2015-modellen kommer også med et nytt design på kalesjen og kan dras veldig langt fremover, helt genialt når man ønsker å skjerme barnet mot både lys og vind og vær!
Jeg har nå prøvd vogna i ordentlig nysnø, og det gikk kjempefint! Brøytekanter er jo en utfordring uansett, men kom meg over, og det uten å låse hjula. Ville for øvrig ALDRI kjøpt uten svingbare hjul igjen!! Synes også den kjører fint over humper og dumper, og den fjærer også betydelig mer enn vår city cross fra 2008 gjorde.
Etter å ha hatt vogna et par dager merket jeg imidlertid raskt vektforskjellen mellom bugabooen med sine 9,6 kg og super nitro med sine 16-17 kg (jeg veide den til 16,7 kg her hjemme, men vet jo ikke hvor nøyaktig det er). Når bugabooen i tillegg slås sammen i to deler, så blir jo forskjellen på vekta man må løfte ganske stor! I tillegg er super nitroen er god del større sammenslått. For meg ble denne vektforskjellen fra bugabooen såpass stor at jeg kjente det irriterte meg. Jeg var vant med et lett håndterlig kjøpesentervogn, og nå hadde jeg plutselig noe som veide nesten det dobbelte!
Løsningen på problemet synes jeg imidlertid var helt genial, selv om det sikkert ikke er alle som er enige i dette. Jeg valgte rett og slett å kjøpe en sittedel til, nemlig viking-sittedelen!!! Den er ganske lik cameleonen i sittestilling, samme opplegg med ergonomisk sittestilling hvor man vipper hele setet i tre ulike innstillinger. Med denne sittedelen på veier vogna bare 11,6 kg (i følge produsenten), altså ikke mye tyngre enn bugaboo cameleon! Men den er noe mer polstret, og ikke minst har man dette fantastiske understellet som har MYE bedre kjørekomfort! Jeg tenker at det nå er helt unødvendig for oss å kjøpe noen trille senere, kommer bare til å bruke denne sittedelen i stedet. Betalte 1900 for sittedelen, fikk 500 i avslag. Sammen med de 6700 jeg betalte for sportsvogna (uten fottrekk, gadd ikke prute), så var det for meg fullstendig verdt det! Har nå to fullverdige vogner med ulikt anvendelsesområde, men kun ett understell. Viking-sittedelen er så liten når jeg slår opp fotbrettet at jeg får lagt den på en hylle i skyvedørsgarderoben i gangen!!! Hvis den veier noe særlig mer enn 1,5-2 kg så blir jeg overrasket, den er SUPERlett, lettere enn bugaboo-sittedelen også! I likhet med bugaboo, kan man også her bytte farge på kalesjer og andre tekstiler, finnes mange fine farger å velge mellom!
Uansett, konklusjonen min ift til Super Nitro er at jeg er kjempefornøyd med vogna, både understellet og sittedelen, men at JEG personlig syntes den ble litt i tyngste laget når jeg for eks bare skal være inne på et kjøpesenter. Men sammen med viking-sittedelen (som for så vidt kan oppbevares i bilen også om man ønsker), så blir det for meg den ultimate vogn. God vintervogn, virker å være god i terreng (ikke testet ut ordentlig enda), samt en fullverdig kjøpesentervogn som enkelt manøvrerer seg mellom klesstativene.
Det er selvsagt ikke alle som er villige til å bruke enda 2000 kr til på noe slikt, men dersom alternativet er å kjøpe en lettere vogn/trille etterhvert, så er det etter mitt skjønn mye bedre å gå for en løsning der man er sikret god trillekomfort uansett!
OBS!!! Så nå at du ønsket tilbakemelding på Super Nitro S Air! Vi har de nye dekkene UTEN luft, og så vidt jeg har skjønt er det IKKE mulig å få super nitro med lufthjul, ikke i 2015-modellene i hvert fall. Men mulig man kan kjøpe delene (understell og sittedel) hver for seg og at de passer sammen likevel, det skal jeg ikke si sikkert.