Emla plaster

Siljemor_82

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Er det noen som har erfaringer med dette? Av litt forskjellige grunner har jeg tenkt å bruke dette når gutten min skal ta vaksinen på 3 mnd kontroll. Men vil gjerne høre litt om andres erfaringer med bruken av dette?

ORIGINAL: Ruskesara!

andrea brukte det på hånda når hun skulle få satt en veneflon..
får vel ikke så store erfaringer fra det[8D]

Virket det som om det hjalp?

tror tobias fikk det på ryggen da han tok spinalprøver da han var 1 mnd... husker ikke helt. var litt tåkete den dagen..

men han har tatt mange blodprøver og sprøyter siden den gangen - uten emblaplaster - gått helt fint det [:)]

Gutten min ble helt hysterisk da de tok spøyte og tok blodprøve av han på sykehuset for litt siden, så hvis det kan hjelpe noe så er det verdt det[:)]

ORIGINAL: Siljemor_82

Gutten min ble helt hysterisk da de tok spøyte og tok blodprøve av han på sykehuset for litt siden, så hvis det kan hjelpe noe så er det verdt det[:)]

etter selve sprøyta?

Jeg pleide å gi tobias pupp etter sprøyter og blodprøver jeg.. selvfølgelig gråt han - det gjør jo vondt - men puppen inn rett etterpå og så var det over med en gang [:)]

hvis han er redd for folk i hvit frakk (kusina mi var det..) så be de ta de av seg og gå i vanlige klær [:)]

Han gråt etter selve sprøyta ja. Jeg hadde selv sprøyteskrekk som baby, og reagerte på sprøyter mye tidligere enn helsesøsterene mente var mulig. 

ORIGINAL: Siljemor_82

Han gråt etter selve sprøyta ja. Jeg hadde selv sprøyteskrekk som baby, og reagerte på sprøyter mye tidligere enn helsesøsterene mente var mulig. 

du gjør jo som du selv vil [:)]  men jeg har iallefall aldri hørt om noen som har brukt embla ved vaksine..

puppen var iallefall bra trøst her - og etterhvert en flaske med mme som jeg hadde klar [:)]

Bendik brukte det da han skulle ta blodprøve. Han kjente ingenting til det, satt bare å fulgte med på at nåla gikk inn.
Anbefales![;)]

Svigerinna mi brukte det på dattera si hver gang hun skulle ta sprøyte....mener hun sa at det funka....og hun anbefalte meg til å gjøre det...men jeg fikk aldri somla meg til å kjøpt...[8|]

Det skader jo ikke å prøve. JEg ville ha gjort det hvis jeg var deg.....funker det ikke, så nei vel...da vet du det til nestegang....[:)]

ORIGINAL: lykkeligjente

Er det ike den vesken i fra vaksinen som svir da?? Det er jo ikke selve stikket de små griner av.. Så emla plasteret virker vell ikke når du skal ta vaksine??

Jeg har ihvertfall hørt at stikket på den andre sprøyta de får, blir satt veldig dypt og at stikket derfor gjør veldig vondt i seg selv.

ORIGINAL: ¤vimpane¤

Svigerinna mi brukte det på dattera si hver gang hun skulle ta sprøyte....mener hun sa at det funka....og hun anbefalte meg til å gjøre det...men jeg fikk aldri somla meg til å kjøpt...[8|]

Det skader jo ikke å prøve. JEg ville ha gjort det hvis jeg var deg.....funker det ikke, så nei vel...da vet du det til nestegang....[:)]

Men vet du om hun tok et plaster på hvert lår? Står jo inni pakka at det kun skal brukes et plaster om gangen, og det er jo ett stikk i hvert lår[8|]

Jeg har brukt det på datteren min da hun skulle ta blodprøver, og hun kjente ikke noe (satt å så på at hun stakk[&:]). Hun hadde på begge armene i tilfelle de ikke fant en god blodåre på den ene armen. Jenta mi var 6 år da.
Men jeg vet ikke hvordan det er å bruke det på så små barn.

Jeg brukte det veldig masse da jeg var mindre og lå på sykehuset
Synes det hjalp ja.. Du kjenner ikke stikket, du blir bare helt øm syns jeg

Jeg kommer til å bruke det ved kommende vaksiner på mine barn! hvorfor skal de ha unødvendig vondt, selv om det bare er for et øyeblikk? Det er vondt å bli stukket med sprøyta, så hvis det er noe som kan brukes for å unngå den smerten, så hvorfor ikke! Det er jo ikke skadelig..

Emla virke bedøvende kun på overflaten ikke inn i vevet.[:)]
De som e en bakdel me å bruk emla ve blodprøvetaking e at blodåran da trekke sæ sammen, bli veldi små, vanskeli å finn - man må dermed kanskje "rot" litt mer for å treff. Å små barn som ikke har så store blodåra i utgangspunkte så vil de av og te vær uheldi å bruk emla...
Mine erfaringa som blodprøvetaker på barn / babyer[:)]

Lillegutt fikk det på armen da han tok blodprøver og JA det hjalp.
Han hylte for at vi holdt han fast, men jeg så nøye på han hver gang de stakk og han forandret ikke mine en gang da nåla gikk inn eller ut.

ORIGINAL: mamma nene

Jeg kommer til å bruke det ved kommende vaksiner på mine barn! hvorfor skal de ha unødvendig vondt, selv om det bare er for et øyeblikk? Det er vondt å bli stukket med sprøyta, så hvis det er noe som kan brukes for å unngå den smerten, så hvorfor ikke! Det er jo ikke skadelig..

men hvis du leser hva andre skriver her, så er det ikke selve stikket som gjør vondt ved vaksinen - det er det de sprøyter INN i vevet som svir - og DET hjelper ikke emblaplasteret på..

kan man kjøpe emla plaster resept fritt på apoteket??

Har kun hatt det på 2 åringen i forbindelse meg veneflon og bl.pr taking, og det eneste er at det blir bedøvd, og at blodårene har lettere for å "forsvinne"
I ditt tilfelle så vet jeg desverre ikke..
Eneste er at stikket er fort over, og hadde vurdert å ikke bruke det[;)]

Back
Topp