Elsker jeg fortsatt mannen min?

Forvirret førstegangsmor

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg fikk for snart ni uker siden en nydelig prins med pks. Alt har gått veldig bra, og gutten min er frisk og fin :)
I ettertid har jeg følt meg mindre og mindre tiltrukket av mannen min. I svangerskapet hadde vi sex 3 ganger til sammen. Lysten var bare ikke der. Jeg regnet med at lyst kom til å komme tilbake når baby ble født, men det er egentlig bare verre.
Jeg har så lite lyst på mannen min at jeg begynner å lure på om jeg ikke elsker han lenger. Jeg er selvsagt glad i mannen min, men jeg vet ikke om jeg er forelsket i han lenger.
Jeg liker å kysse og kose på han, men jeg hater å se han naken, og tanken på å være naken med han byr meg helt i mot. I går prøvde han å stikke hånda ned i trusa, noe jeg har pleid å like, men da fikk jeg helt hetta! Ble nesten litt klaustrofobisk og var redd for at han skulle ta meg der. Dette synes jeg selvfølgelig er helt forferdelig, og jeg føler meg som en skikkelig dritt!
Jeg vet at jeg just har født, og at jeg da er usikker på kroppen min. Den er jo full av strekkmerker, hengepupper, overflødig hud på magen, og jeg ser sikkert ikke ut som normalt nedi der.
Kan forøvrig nevne at før jeg ble gravid, synes jeg mannen min var verdens deiligste.
Vil dette gå over? Har barnet gjort at jeg ikke er forelsket i han lenger? Hjelp meg! :(
 
Veldig veldig veldig vanlig! Og ja, det går faktisk over. Det er som du sier, at barnet har "tatt over" på mange måter. Man får oppfylt så mye behov for nærhet, at mannen dessverre er litt uinteressant.
 
Vent et års tid, også kan du begynne å bekymre deg. ;)
Småbarnstiden er unntakstilstand, og du skal gi plass til de følelsene du har nå, uansett hva de er.
Ta deg av babyen og deg selv nå, så kommer resten senere av seg selv. :)
 
Dette er kjempe vanlig, og de følelsene du føler nå vil gå over etterhvert og du vil forhåpentligvis ha de samme følelsene for mannen din igjen :happy:
 
Det går over :)
 
Mener jeg har lest en plass at dette er normalt og man reagerer sånn for å ikke bli gravid på nytt igjen rett etter en fødsel. Kroppen trenger tid for å hente seg inn igjen og dette er en måte å reagere på som en typ prevensjon.
Mulig jeg tar feil, men det virker litt fornuftig.
 
Den forrige jordmoren min sa på en svangerskapskontroll at vi burde ha en "unntakstilstand" i forholdet på ett år etter fødsel. Ting blir mer normalisert etter det. Det stemte ganske bra ;)
 
Hva mente hun med unntakstilstand?
At det ble mindre nærhet, og at tilværelsen kom til å bli helt annerledes når det kom en baby. Hun informerte også om at det var gratis familieterapi på helsestasjonen om vi hadde behov for det, og at vi ikke burde gjøre noe "drastisk" som å gjøre det slutt under den første perioden. Skal sies at vi ikke hadde noen problemer før fødsel, og når vi var forbedredt på det hun fortalte så hadde vi også lave forventninger tiden etter. Det gikk veldig fint. Så jeg syntes egentlig det var supert at hun informerte om det når pappa var med på svangerskapskontroll :)
 
At det ble mindre nærhet, og at tilværelsen kom til å bli helt annerledes når det kom en baby. Hun informerte også om at det var gratis familieterapi på helsestasjonen om vi hadde behov for det, og at vi ikke burde gjøre noe "drastisk" som å gjøre det slutt under den første perioden. Skal sies at vi ikke hadde noen problemer før fødsel, og når vi var forbedredt på det hun fortalte så hadde vi også lave forventninger tiden etter. Det gikk veldig fint. Så jeg syntes egentlig det var supert at hun informerte om det når pappa var med på svangerskapskontroll :)
Så greit at hun fortalte dere det! Kunne ønske vi hadde fått litt informasjon om sånne ting. Bor i liten by hvor det er lite tilbud om sånt.
Tusen takk for svar :happy:
 
Så greit at hun fortalte dere det! Kunne ønske vi hadde fått litt informasjon om sånne ting. Bor i liten by hvor det er lite tilbud om sånt.
Tusen takk for svar :happy:

Alle kommuner har familievernkontor, med gratis terapi, men bor du langt unna er det jo forståelig at det kan være vanskelig, men dere kan også få hjelp på helsestasjonen. :)
 
Veldig vanlig med litt varierende følelser over samboer/ektemann i tiden rundt og etter fødsel. Det har jo vært en stor omveltning som tar lang tid å bli kjent med. Håper ting blir bedre for dere :)
 
Back
Topp