Elghund??

*Frk.Mamma

Gift med forumet
noen som har det og vill dele erfaringer?? egner de seg til kose og familie hund eller er det bare til jakt??

[:)]

Sikkert begge deler der også.
Men de jeg kjenner mener de ikke er noe barnevennlige.
Kan fort bli litt sinna og sånn...

ORIGINAL: SavnerBarn!

Sikkert begge deler der også.
Men de jeg kjenner mener de ikke er noe barnevennlige.
Kan fort bli litt sinna og sånn...

oki leste på canis om de og det står at det kan bli kjempe fine familie hunder og er glade i barn osv men det står også der at de egner seg best til jakt så det står liksom litt imot hverandre der

Synes ikke noe om å skaffe seg brukshunder når man kun skal ha de som familiehund.

ORIGINAL: Oppdrag Nemo

Synes ikke noe om å skaffe seg brukshunder når man kun skal ha de som familiehund.

Enig! Man må faktisk tenke på om man kan tilfredstille hundens behov, ikke bare the other way around.

men som regel så er jo alle hunder brukshund på en måte vel? vi har en dansk/svensk gårdshund det er en super familiehund men det er jo egentlig en jakt bikje det også

Jeg får helt vondt av sånt jeg, skaff heller en hund som er avlet frem til å være familiehund! 

Kjenner ikke så godt til rasen, bortsett fra naboen som hadde ei elghundtispe.
Den var veldig barne og familievennlig, men en GNELDREHUND ut av vanvittige! (Men dette er jo eieren sin "feil")
Denne tispa var ei fin og sosialisert dame, virka som ho hadde veldig lite jaktinstinkt- tror nesten ikke de merka det for det ble aldri stimulert. MEN ho krevde mye stimuli, tur og mental trening!

Vi har jemthund(svensk elghund) Dette er en hund som passer også som familiehundm hvis en også går turer med de.
Vi hadde en som ikke fungerte som jakthund men som familie hund var ho helt perfekt tolmodig og snill mot barn. Den hunden overtok ei vennine av oss siden mann min er opptatt av at hunden ska fungere i skogen.
Jeg ville heller gått for jemthund en norskgrå som kan være litt sær(som gubben her sier så er nosk grå avlet for å være ute stort sett)

ORIGINAL: bondekone

Vi har jemthund(svensk elghund) Dette er en hund som passer også som familiehundm hvis en også går turer med de.
Vi hadde en som ikke fungerte som jakthund men som familie hund var ho helt perfekt tolmodig og snill mot barn. Den hunden overtok ei vennine av oss siden mann min er opptatt av at hunden ska fungere i skogen.
Jeg ville heller gått for jemthund en norskgrå som kan være litt sær(som gubben her sier så er nosk grå avlet for å være ute stort sett)

Vi vill ha en hund som kan være ute i skogen lenge. sambo er veldig glad i og være ute og fiske og kan være borte i flere timer. han er mye på hytta aleine på sommeren og vill da ha en tur kammerat. vi bor på landet og har bare skog rundt oss så vi vill være mye ute, drive med lydighets trening og forskjellige aktivioteter med hunden. men det må også være en hund som er en familie hund. men er så vannskelig og finne en rase da jeg syhs nesten alle raser er bruks hunder som egentlig brukes til  noe liksom

ORIGINAL: *Frk.Mamma

Vi vill ha en hund som kan være ute i skogen lenge. sambo er veldig glad i og være ute og fiske og kan være borte i flere timer. han er mye på hytta aleine på sommeren og vill da ha en tur kammerat. vi bor på landet og har bare skog rundt oss så vi vill være mye ute, drive med lydighets trening og forskjellige aktivioteter med hunden. men det må også være en hund som er en familie hund. men er så vannskelig og finne en rase da jeg syhs nesten alle raser er bruks hunder som egentlig brukes til  noe liksom
da kan nok jemthund være noe siden derre er en familie som er mye ute i skog og mark. Vi kommer ikke til å ha noe annet en jemthund her i huset, siden de fungerer utrolig fint som familiehund og som tur venn
Bare de får brukt hjernen litt med lydighett og få snuse rundt i skogen å det å få bevegd seg

ORIGINAL: HanneHM

Jeg får helt vondt av sånt jeg, skaff heller en hund som er avlet frem til å være familiehund! 
alle hunder er jo alet fram for et eller annet dermed har alle hunder behov for å bruke hjernen og slikt. Så da er det nok mange hunder folk ikke burde ha som folk ahr som familie hunder bare se på labrador det er jo aporthund opprinelig men mange har det som familie hund

men som regel så er jo alle hunder brukshund på en måte vel? vi har en dansk/svensk gårdshund det er en super familiehund men det er jo egentlig en jakt bikje det også

Selvfølgelig er ikke alle hunder brukshunder! Det er til og med en egen gruppe som heter SELSKAPSHUNDER, så nei.

Rasen min ble brukt til å gjete ender inn i feller for flere hundre år siden, men disse instinktene minsker jo logisk nok etter så mange år, når de ikke brukes til det lenger.

Hva skulle du for eksempel brukt en chihuahua til, mener du? Jakting, gjeting, trekking? [8D]

ORIGINAL: HanneHM

alle hunder er jo alet fram for et eller annet dermed har alle hunder behov for å bruke hjernen og slikt. Så da er det nok mange hunder folk ikke burde ha som folk ahr som familie hunder bare se på labrador det er jo aporthund opprinelig men mange har det som familie hund

Jeg er enig med deg. Men Labradoren sine egenskaper blir vel nogen lunde vannet litt og litt ut, når de avles på i hytt og pine?

Elghunden er fortsatt en av de mest brukte jakthundene. Stor forskjell!

Jeg ville ALDRI kjøpt jakthund hvis jeg ikke jakta. Vi har to brukshunder og en "pysehund". Når valpen vår blir stor så skal den og dobbern bli trekkhunder. Jeg har nettopp begynt å trekke dekk med dobbern, og det er kjempestas [:D]
Han ble tidligere brukt litt som vekterhund, og nå er han vakthund på bruket her. Hehe.

Pysehunden vår blir forøvrig brukt til sofapynt, søppelkasse og som selskap til svigermoren min [;)]

ORIGINAL: BølleBella

Jeg ville ALDRI kjøpt jakthund hvis jeg ikke jakta. Vi har to brukshunder og en "pysehund". Når valpen vår blir stor så skal den og dobbern bli trekkhunder. Jeg har nettopp begynt å trekke dekk med dobbern, og det er kjempestas [:D]
Han ble tidligere brukt litt som vekterhund, og nå er han vakthund på bruket her. Hehe.

Pysehunden vår blir forøvrig brukt til sofapynt, søppelkasse og som selskap til svigermoren min [;)]

vi vill ikke ha noe sofahund hvertfall vi vill ha en hund som kan trekke ungene på akebrett evt, skal bli litt vakthund også da vi bor på landet uten naboer, og vill bli brukt til og gå med kløv og trenes mye i skog og mark

Pappa har en svart elghund (egentlig vært min). Han går myye tur, og hunden ELSKER det. Hun bjeffer ALDRI! Er løs ute så mye hun vil og er snill med vår lille tass og cavalieren vår. Kos liker hun, men ikke heele tiden. Vil faktisk si hun er en perfekt familiehund, men hun trives aller best om hun får være på tur[:)]

De elghundene jeg har vært borti har ikke vært gode familiehunder. Det er ikke det de er avlet fram for. Har selv hatt jakthund og synes bare det var trist. Han kunne aldri gå løs, for da stakk han så fort han fikk los og det er veldig vanskelig å tilfredsstille behovene til en jakthund dersom man ikke jakter. Skal du ha en brukshund som familiehund, så velg evt en apporthund, for da kan man "jobbe" litt med den alikevel. Det er lettere å aktivisere den slik at den får brukt hodet til det den er ment til.

Ellers finnes det hunder som passer bra som familiehunder og som samtidig gjerne er med på langturer i skogen.

vi vill ikke ha noe sofahund hvertfall vi vill ha en hund som kan trekke ungene på akebrett evt, skal bli litt vakthund også da vi bor på landet uten naboer, og vill bli brukt til og gå med kløv og trenes mye i skog og mark

Nei, helt enig!
Men kjøper dere en hund som har passe lange ben så kan dere velge bortimot hva som helst [:D]
Vi hadde labrador før, og det var en utrolig flott hund.
Jeg tror cluet er å finne en hund som kan være aktiv og litt bajas ute, og ligge og sove inne. Våre er sånn. Veldig deilig [:)]

Back
Topp