Elg

Asnnie

Asnnie
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Augustlykke 2015
Noen kunnige friluftsmennesker her? ;)

Vi har en stor skog bak oss, og jeg går ofte tur med lille W. De to siste gangene har vi støtt på elger når
vi har vært ute. En ku og 1-2 kalver(var 3 stk men så ikke om den siste var kalv). Jeg fikk panikk så fort jeg så dem og snudde brått. De sto rett ved skogsveien. Har W i bæresjal og føler meg ikke akkurat stor i en sånn situasjon da prioritering er at W er trygg. Så jeg snudde og gikk en stor omvei samtidig som jeg hadde hjertet i halsen og så meg bakover hele tiden. I går traff vi på elger ved to forskjellige tilfeller. Ku og kalv der og. Spørsmålet er hvor redd jeg bør være? Har ikke lyst til å slutte å gå tur der, men allikevel vil jeg ikke utsette W for fare! Hva gjør man om elgen eventuelt angriper? Er det stor sannsynlighet for at den vil angripe om vi faktisk velger å gå forbi når de står der 1-5 m fra stien?

Jeg er ingen ekspert, men har lært som liten at ei elgku med kalver ikke er stabil. De vil beskytte barna sine så godt som de kan. Selv hadde jeg utvist forsiktighet. Ville fortsatt å gå, men ikke gått rett forbi, men tatt en alternativ rute.

Jeg hadde tatt en pause fra det området en stund. Har et område i nærheten av der jeg vokste opp som hadde mye elg, og en venn av familien møtte på elgku og kalv på 5-6 meters avstand. Han hadde tenkt til å snu, men rakk ikke før den kom etter han, og rev han i bakken. De er VELDIG beskyttende om de føler seg noe som helst truet. Jeg hadde ikke turt å ta en slik risiko nå, da jeg ikke vil prøve å forutse hvordan elgen tenker! ;)

Elg er mer redd oss. Elg med kalv er ikke trygg. Den beste måten er å gå forsiktig vekk fra moren og ikke noen brå bevegelser.

Har du vinden imot ansiktet er det som regel ikke et problem men for du vinden bakfra vil elgen anspent seg mer pga lukta.

De skal snart føde, og fjor års kalvene blir da jaget vekk, så jeg ville holdt meg litt unna en periode nå:)

Når det er sagt, er jo de stort sett mer redd oss, men det er noen som "ikke er så smarte". Her hos oss måtte mannen min ut og skyte en elgku som i lang tid jaget barna i skolegården. Men det hører heldigvis med til sjeldenhetene.

Elg er mer redd oss. Elg med kalv er ikke trygg. Den beste måten er å gå forsiktig vekk fra moren og ikke noen brå bevegelser.

Har du vinden imot ansiktet er det som regel ikke et problem men for du vinden bakfra vil elgen anspent seg mer pga lukta.
Det stemmer ikke helt.. Har du vinden imot deg så lukter ikke elgen deg på forhånd, da kommer du brått på den. Det er bedre at den får lukta av deg tidlig, så den vet at du er i området. Altså motsatt av hva man gjør på jakt.
Elgen vil normalt stikke av så fort den merker at det er mennesker i nærheten, men det er skummelt å komme brått på den og spesielt når det er ku og kalv.

Jeg hadde tatt en pause fra det området en stund. Har et område i nærheten av der jeg vokste opp som hadde mye elg, og en venn av familien møtte på elgku og kalv på 5-6 meters avstand. Han hadde tenkt til å snu, men rakk ikke før den kom etter han, og rev han i bakken. De er VELDIG beskyttende om de føler seg noe som helst truet. Jeg hadde ikke turt å ta en slik risiko nå, da jeg ikke vil prøve å forutse hvordan elgen tenker! ;)
Signerer!
Har lært at man skal ha respekt for elgku med kalv for de kan plutselig angrip!

Det stemmer ikke helt.. Har du vinden imot deg så lukter ikke elgen deg på forhånd, da kommer du brått på den. Det er bedre at den får lukta av deg tidlig, så den vet at du er i området. Altså motsatt av hva man gjør på jakt.
Elgen vil normalt stikke av så fort den merker at det er mennesker i nærheten, men det er skummelt å komme brått på den og spesielt når det er ku og kalv.
Å lærte det på jakta :) da skjønner jeg

Føler at man da må holde seg unna året rundt :P først føder de mai-juni, så passer de på kalvene og er uforutsigbare i et helt år og angriper om de føler seg truet, OG så sender de avgårde kalvene rett før/rundt fødsel igjen, og så er det på'n igjen med nye kalver :P denne tiden bør jo logisk nok være best, da begynner kalvene å bli store, men de har ikke født de nye! Uff skummelt.... Bare så irriterende å ikke kunne gå på skogstur ;)

Etter en lang vinter med lite mat er elgen også litt utslitt. Der den før "tenkte" at den kunne løpe ifra en trussel, vil den kanskje nå tenke at den ikke klarer det pga for lite energi, og derfor velge å angripe istedet. Vis respekt for det store dyret, snu og hold avstand.

Skulle det skje at elgen angriper, så vis at du er et menneske. Bråk, brøl, gjør deg stor og farlig! Det vil gjøre at elgen mest sannsynlig trekker unna, eller bråstopper og snur midt i angrepet. Du klarer uansett ikke løpe fra den om du er 1-5 meter unna, så da er angrep beste forsvar

Kommer dere mellom kua og kalven risikerer du at kua angriper dere og hun kan slå i hjel folk om dere ikke kommer dere unna. Så jeg ville holdt meg unna.

Back
Topp