Bare fortsett å server og tilby!
6-åringen var likedan, men nå spiser hun det meste og smaker på alt. Altså hun spiste blekksprut tre ganger i Spania. Dette er en jente som levde på mme til hun var godt over året, og etter det levde hun på egg, avokado, banan og kjeks i sikkert ett år. Hun var i tillegg ikke en michelin-baby, så vi var helt desperate for at hun skulle få i seg noe som helst.
Jeg vet det er frustrerende å stå i slike situasjoner, på mange måter. Det jeg gjorde var å alltid tilby. Det kan hende nå også at hun sier «jeg vil ikke ha gulerøtter, liker det ikke!» og da sier jeg at det er helt greit, men at hun må ha de på tallerkenen sin, og gjerne smake. Plutselig tar hun litt allikevel, skryter seg selv opp i skyene og insisterer på at det var det beste hun har smakt. Hehe. Disse barna altså! Har gjort dette lenge, og det gikk fra urørt leeeenge til at det ble smakt på.
Tvang kommer man ingen vei med! (Jeg tror ikke du tvinger barnet altså, men tenkte å understreke det bare litt generelt)
Det kan bidra til at måltid blir veldig negativt, og det blir litt feil vei å gå for å skape matglede, og kan i verstefall by på ulike utfordringer senere i livet.
Kanskje han kan få kokkelue og forkle? Være med å lage? Få han til å komme med forslag til middag? Ikke hele middagen, men feks tilbehør. To enkle ting du vet han liker som han må velge mellom, slik at det gir medvirkningsfølelse, kanskje det vil bidra til at han smaker mer?
Tror nok dette vil gi seg desto større han blir, om ikke så finnes det hjelp å få til å finne løsninger.
Jeg orka jo ikke å leve på egg og alle de rare tingene mini kun spiste som en liten bleieramp, så her ble det ofte to middager, men hun fikk alltid servert det vi spiste også, så ble litt av ett koldtbord. For oss var det viktigste at hun spiste, så vi kunne ikke være hard på at «det som er til middag er det vi har, ferdig» - fordi hun var ganske spe. Ville heller ikke krangle med henne om det rundt matbordet, og ville ikke skape negative assosiasjoner rundt måltid. Det tror jeg vi har igjen for i dag