Eldreomsorg

Mamsemoms

Forumet er livet
Februarlykke 2016
Jeg kjenner jeg får helt frysninger av eldreomsorgen om dagen. Egentlig fått det lenge, men nå i valgkamp er det naturlig at sakene får plass i media.

Hvorfor klarer ikke Norge eldreomsorg? Nå har vi prøvd med alle mulige regjeringer og de feiler hele gjengen!
Hva kan vi "mannen i gata" gjøre?

Jeg syns det er ufattelig trist at de som en gang bygde dette landet skal leve i båser verre enn fengsler!

Vi må godta at eldreomsorg koster penger og vi kanskje må betale mer skatt for å få det til å gå rundt...

• Liker
Reactions: Io
Tja si det.. Jeg skulle ønske at eldreomsorg var bla ett valgfag på skolen.

Og at de som mottar stønad i vente på jobb, Kunne vært utplassert som besøksvenner på sykehjem ol.

Jeg håper virkelig at jeg kan ta vare på mine foreldre hjemme.

Tja si det.. Jeg skulle ønske at eldreomsorg var bla ett valgfag på skolen.

Og at de som mottar stønad i vente på jobb, Kunne vært utplassert som besøksvenner på sykehjem ol.

Jeg håper virkelig at jeg kan ta vare på mine foreldre hjemme.

Dette for å lette hverdagen og samvittigheten til de ansatte.

Jobber med eldre selv , nå vet jo ikke jeg hva som foregår lengre opp i systemet og ikke, men om vi som er på vakt hadde hatt flere folk på vakt så hadde jo selvfølgelig tiden strukket til mere, og man hadde kunne fått gå av vakt uten den dårlige samvittigheten man har for at man ikke føler man strekker til, selv om man strekker seg lengre enn langt .

Dette er sikkert som å banne i kirken, men har mistet tre besteforeldre som har bodd i omsorgsbolig eller sykehjem og det er altfor mange udugelige ansatte. Jeg har møtt mange på min vei og vært sjokkert over hvordan de behandler eldre mennesker.
Mer penger, høyere krav til kompetanse, handlekraft og medmenneskelighet er det vi trenger i eldreomsorgen!

Dette er sikkert som å banne i kirken, men har mistet tre besteforeldre som har bodd i omsorgsbolig eller sykehjem og det er altfor mange udugelige ansatte. Jeg har møtt mange på min vei og vært sjokkert over hvordan de behandler eldre mennesker.
Mer penger, høyere krav til kompetanse, handlekraft og medmenneskelighet er det vi trenger i eldreomsorgen!
Enig med deg.
Min bestemor sultet i hjel, om man skal si det som det er.
Hun skulle til oslo på diverse undersøkelser og fikk ikke frokost på hjemmet, for det kunne hun få i oslo. I oslo fikk hun ikke mat, for det hadde hun vel fått på hjemmet. Masse frem og tilbake på avdelingene i oslo første til at hun ikke fikk lunsj heller. Så skulle hun sendes hjem og ble dårlig i ambulansen så ble værende litt lenger i oslo, fremdeles uten mat. Så ble hun sendt tilbake på hjemmet, med beskjed om at hun måtte få middag/kvelds på hjemmet. Noe hun ikke fikk. Den kvelden døde hun på rommet sitt. Det er forferdelig å tenke på at hun døde sulten og utslitt etter en lang dag i det forbanna helsenorge-spindelvevet uten kommunikasjon!!

Merker det er stor forskjell på eldreomsorg fra kommune til kommune, det burde hvert strengere nasjonale krav!
Har hvert heldige i vår familie med unntak av de siste ukene til min oldemor, der skulle hun fått MYE mer smertestillende og slike ting! Min tante som døde samme sted et år tidligere fikk derimot alt de kunne stappe i henne, så om det er pga kommunikasjonssvikt eller noe annet vet jeg ikke. Men er det eneste negative jeg har opplevd personlig.

Jeg synes det er horribelt. Ser mange eldre nærmest blir dopet ned også på beroligende medikamenter. Ja, noen trenger det, mens andre steder blir det gjort for at det skal gå ru dt for de ansatte fordi de a)har mye å gjøre og b) at noen av dem ikke eier medfølelse og er helt ubrukelige.

Vet mange har sier at de har lyst å jobbe i omsorgsyrker, men at de ikke gjør det likevel pga at de føler de må være sjefer for å "få lov" å gjøre en god jobb.

Når mine besteforeldre kommer på hjem, kommer jeg til å passe på dem som bare det!

Mamma jobber i eldreomsorgen med demente, og jeg har hørt mange skrekkeksempler derfra. Men jeg er stolt av hvor god mamma er. Hun tar de med på bilturer, togturer og gåturer (ettersom hva de liker), så snart det finnes tid og mulighet. Baker kaker, tar med seg puddelen sin på besøk og gjør sitt beste for at de eldre skal ha det bra. Desverre passer ikke budsjettet for denslags.

Vet ikke hva hvermansen kan gjøre, men politikerene kan ta seg en bolle når de misbruker dette temaet for å sanke stemmer...

Jeg jobber selv i helsevesenet og støtter deg i uttalelsen ;)

Finnes både ufaglærte vikarer som ikke burde vært i jobbene sine og dessverre også utdannet fagpersonell....

Dessverre pengene som styrer mye og synes også som nevnt av noen andre lengre oppe det er dumt med kommunale forskjeller....

Tipper politikerne får sjokk den dagen de blir gamle og pleietrengende selv. Da kan de ligge der og tenke på alt de ikke gjorde. Håper jeg dør før jeg kommer inn under eldreomsorgen slik den er i dag!

Hva kan vi "mannen i gata" gjøre?

Besøke, både de vi kjenner og de vi ikke kjenner. No flere som er tilstede, jo mindre trenger vi å akseptere.
Invitere med oss eldre på kino og konserter (elsker alle ungdommene som tok den telefonreklamen som en bokstavelig oppfordring!)
Tilby skyss når vi kjører forbi hjemmet på vei til 17.mai-tog eller tenning av julegrana.
Bruke stemmeretten og sosiale medier til å fortelle politikere at dette er viktig for oss.
Skryte og appludere innsatsen til ansatte og frivillige som gjør en fantastisk jobb.

Ikke bare eldreomsorg men også omsorgen for de yngre og døende som ikke får en verdig slutt på livet pga underbemanning og pengekutt:( en av bakdelene med å jobbe i helsevesenet er å være vitne til dette uten å få gjort noe! Jeg prøver å ta opp til diskusjoner og gjøre den beste jobben jeg kan for pasientene, men det hjelper ikke når det er regler og kutt fra alle kanter som gjør jobben så vanskelig og slutten på livet til visse mennesker blir som en fjert i vinden for de som setter opp alle disse reglene. De skjønner virkelig ikke hvordan det går utover noen mennesker!! Jeg blir såå provosert!

Enig med deg.
Min bestemor sultet i hjel, om man skal si det som det er.
Hun skulle til oslo på diverse undersøkelser og fikk ikke frokost på hjemmet, for det kunne hun få i oslo. I oslo fikk hun ikke mat, for det hadde hun vel fått på hjemmet. Masse frem og tilbake på avdelingene i oslo første til at hun ikke fikk lunsj heller. Så skulle hun sendes hjem og ble dårlig i ambulansen så ble værende litt lenger i oslo, fremdeles uten mat. Så ble hun sendt tilbake på hjemmet, med beskjed om at hun måtte få middag/kvelds på hjemmet. Noe hun ikke fikk. Den kvelden døde hun på rommet sitt. Det er forferdelig å tenke på at hun døde sulten og utslitt etter en lang dag i det forbanna helsenorge-spindelvevet uten kommunikasjon!!
Sultet ihjel pga 1 dag uten mat?

http://www.nrk.no/ytring/ikke-et-ord-til-pressen-1.12106925
Denne er verdt å lese når man først er innpå det. Jeg jobber selv i helsevesenet og kan kjenne meg igjen i noe som står skrevet her. Vi ansatte får fort en finger mot oss ettersom helsevesenet er i et dårlig lys. Men dette er verdt å tenke over :)

Ja, de ansatte får fort fingeren mot seg og ofte er det fortjent!
At det er underbemanning er ingen unnskyldning for å snakke stygt til en person, behandle de dårlig uten medmenneskelighet.
Jeg selv har blitt behandlet dårlig av mennesker i helsevesenet og det er litt skremmende at man ikke selv ser at mange er uegnet til å jobbe med mennesker.
Jeg innrømmer glatt jeg at i min jobb er det mange uegnet til det de gjør. Det betyr ikke at de som er egnet gjør en dårlig jobb!! Synes det er trist at de som jobber i helsevesenet ikke vil innrømme feil som blir gjort, hjelper ikke med mer bemanning, mer penger når de ansatte legger ansvaret av feil over pasienten. Det var pasienten som var vanskelig? Kjente jeg bør utrolig provosert!

Ja, de ansatte får fort fingeren mot seg og ofte er det fortjent!
At det er underbemanning er ingen unnskyldning for å snakke stygt til en person, behandle de dårlig uten medmenneskelighet.
Jeg selv har blitt behandlet dårlig av mennesker i helsevesenet og det er litt skremmende at man ikke selv ser at mange er uegnet til å jobbe med mennesker.
t!
Det er så sant! Og jeg har opplevd det både som pasient og kollega:(

Back
Topp