Elbil VS Diesel/bensin

Guttemamma22

Elsker forumet
Januar 2017
Februarhjertene2017
Vi vurderer å bytte ut dieselbilen mot en elbil (Nissan Leaf), mest på grunn av miljø og økonomi. Har en stor og romslig bil nå, så bagasjerommet vil nok bli den største forskjellen/utfordringen rent praktisk. Har en hund som vil ta hele plassen.

Dere som har hatt begge deler, hva var de største forandringene? Vil høre positivt og negativt!
 
Vi gikk over fra bensinbil til elbil og merket den største forskjellen på økonomien. Sparte 4-5000kr i måneden. Også ble vi brått veldig bregrenset og måtte begynne å planlegge turene vi skulle, kunne ikke dra så mange steder etter jobb feks. Vi måtte etterhvert kjøpe oss en bil nr 2 og da ble det diesel bil igjen.
 
Digger leafen vår. Den er veldig god og kjøre og har godt med rekkevidde for vår del (over 25mil).
Gikk fra stasjonvogn til denne, og det er mindre plass, men vi kom frem til at vi heller kan leie bil en uke eller tre om vi skulle ha behov. Skal på ferie i danmark med den i sommer alle fire, så da får vi testet den skikkelig. Pakker vanligvis altfor mye så nå får vi bare pakke smart.
Tar akkurat en expedit /kallax 2x2 hylle baki, så kan ha litt møbler i den uten å legge ned seter :D
 
Vi gikk over fra bensinbil til elbil og merket den største forskjellen på økonomien. Sparte 4-5000kr i måneden. Også ble vi brått veldig bregrenset og måtte begynne å planlegge turene vi skulle, kunne ikke dra så mange steder etter jobb feks. Vi måtte etterhvert kjøpe oss en bil nr 2 og da ble det diesel bil igjen.
Er en del penger å spare, ja.
Vi kjører ikke noe særlig langt, lengste er tur/retur 40 minutter hver vei når vi besøker familie 1 eller 2 gavger i måneden. Så tenker akkurat det skal gå fint.
 
Digger leafen vår. Den er veldig god og kjøre og har godt med rekkevidde for vår del (over 25mil).
Gikk fra stasjonvogn til denne, og det er mindre plass, men vi kom frem til at vi heller kan leie bil en uke eller tre om vi skulle ha behov. Skal på ferie i danmark med den i sommer alle fire, så da får vi testet den skikkelig. Pakker vanligvis altfor mye så nå får vi bare pakke smart.
Tar akkurat en expedit /kallax 2x2 hylle baki, så kan ha litt møbler i den uten å legge ned seter :D
Så bra dere er førnøyd! Vi kjører ikke så veldig mye så tror elbil er en fin løsning.
Vi har bare ett barn og hunden så vil jo kunne bruke litt plass i baksetet også :)
 
Produksjonen av elbil forurenser MYE mer en diesel gjør....
 
Men levetid opp i opp mot hverandre (fossil vs. elbil) viser at elbil forurenser betraktelig mindre.

Spørs hva man snakker om med «forurensning». For meg er det betydelig verre å grave opp regnskog for å finne metaller til batteriene i elbiler, enn at det kommer litt NOx og CO2 fra dieselbilen, samt noe skrapjern på slutten av bilens liv...
 
Men levetid opp i opp mot hverandre (fossil vs. elbil) viser at elbil forurenser betraktelig mindre.

De nyeste diesel bilene forurenser omtrent ikke noe pga rensesystemet sitt.
Vi har både el og diesel, el pga økonomi så den brukes som pendlebil og ikke pga miljøet.
Men klart det nå kommer masse positivt om el biler, stimulerer salget slik at alle kjøper. Gjorde det samme med diesel også for noen år siden. Man må ikke tro alt man leser :)

Ts vi bruker el bilen til småkjøring og frem og tilbake til jobb. Og bil nummer to som er fossilbil bruker vi når hele familien skal på tur. Eller begge er i bruk daglig, men elbilen mest det for de da sparer vi. Skrur de opp prisene på el bil slik de gjorde med diesel så kvitter vi oss med el og går for fossil. Vi kan ikke kun ha el bil :)
 
Vi er avhengig av to biler. Hadde inntil nylig en Volvo V50 stasjonsvogn og Nissan Leaf.
Byttet nylig ut volvoen med en plug in hybrid, da vi har behov for en en bil med stort bagasjerom og rekkevidde, men samtidig har vi muligheten til å kjøre økonomisk og miljøvennlig.
Venter også barn nr tre så vi måtte nå ha god plass. Vi drar også ofte på hytta og siden vi ikke får parkert med lademulighet kjøpte vi en delvis fossilbil som kompromiss. Hadde økonomien tillatt det, hadde vi kanskje gått for en Tesla el annen større elbil.

Vår leaf er fra 2013 og har kort rekkevidde sammenlignet med de nyere modellene, men den holder til vårt bruk og vi er utrolig fornøyd. Vi bruker alltid den bilen over den andre. Utrolig lettkjørt bil og med overraskende plass i bagasjerommet storhandling ol.

Merker at etter at vi begynte å kjøre el, kjører vi også på en mer hensiktsmessig måte i trafikken.
Til lading bruker den like mye/lite strøm som en panelovn. Bilen blir raskt varm på vinterstid.

Den eneste minuset jeg kan tenke på er at du til tider må planlegge bedre, men det er kun om du dkal kjø
 
innlegget ble postert tidligere enn antatt og ble ikke ferdig, men jaja.
 
@henik du er hjertelig velkommen til å forklare hvorfor du er "uenig" i meg, og det faktum at utvinningen av metallene til batterier ødelegger naturen rundt oss...

https://www.theguardian.com/environment/2012/aug/07/china-rare-earth-village-pollution

http://www.bbc.com/future/story/20150402-the-worst-place-on-earth

Hidden in an unknown corner of Inner Mongolia is a toxic, nightmarish lake created by our thirst for smartphones, consumer gadgets and green tech, discovers Tim Maughan.
 
Enig i at elbiler forurenser mer enn man trur. Ekstagt hva som er best eller ikke er umulig å svare på før disse en bilene trenger nye batterier, all strøm er telt opp for alle biler( strøm til hus osv er jo ikke miljøvennlig), konsekvensene av all produksjonen av disse batteriene osv. Jeg var skeptisk til diesel biler også og de viste seg å ikke være så miljøvennlige som de skulle ha det til. Nå kan ikke vi ha el bil uansett fordi vi kjører for langt og er avhengig av hengerfeste.
 
@henik du er hjertelig velkommen til å forklare hvorfor du er "uenig" i meg, og det faktum at utvinningen av metallene til batterier ødelegger naturen rundt oss...

https://www.theguardian.com/environment/2012/aug/07/china-rare-earth-village-pollution

http://www.bbc.com/future/story/20150402-the-worst-place-on-earth
Jeg trenger ikke forklare meg eller gå inn i en diskusjon med deg om hvorfor jeg er uenig.

Det finnes mye informasjon som foreligger på div sider som tar for seg fordeler og ulemper av fossile biler vs elbil. Det får være opp til hver enkelt hva en selv vektlegger som viktige argumenter for og imot. Jeg deler ikke ditt synspunkt.
 
Burde forutsett at det ville bli en del snakk om hvor mye/lite de ulike bilene forurenser. Jeg har ikke satt meg kjempegodt inn i det selv, så akkurat det skal jeg ikke si noe om. Men dersom vi går for Leaf'en vil den bli kjøpt brukt med et batteri som fortsatt skal holde lenge. Er vel i det minste bedre enn å kjøpe ny?
 
Jeg trenger ikke forklare meg eller gå inn i en diskusjon med deg om hvorfor jeg er uenig.

Det finnes mye informasjon som foreligger på div sider som tar for seg fordeler og ulemper av fossile biler vs elbil. Det får være opp til hver enkelt hva en selv vektlegger som viktige argumenter for og imot. Jeg deler ikke ditt synspunkt.


Synes det er overraskende at noen synes det er OK at regnskog og naturområder ødelegges og legges i fullstendig gift-ruin for å lage batterier - når alternativet er helt annerledes. Når du ytrer din uenighet må du nesten også forvente å bli spurt hvorfor :)
 
Vi er avhengig av to biler. Hadde inntil nylig en Volvo V50 stasjonsvogn og Nissan Leaf.
Byttet nylig ut volvoen med en plug in hybrid, da vi har behov for en en bil med stort bagasjerom og rekkevidde, men samtidig har vi muligheten til å kjøre økonomisk og miljøvennlig.
Venter også barn nr tre så vi måtte nå ha god plass. Vi drar også ofte på hytta og siden vi ikke får parkert med lademulighet kjøpte vi en delvis fossilbil som kompromiss. Hadde økonomien tillatt det, hadde vi kanskje gått for en Tesla el annen større elbil.

Vår leaf er fra 2013 og har kort rekkevidde sammenlignet med de nyere modellene, men den holder til vårt bruk og vi er utrolig fornøyd. Vi bruker alltid den bilen over den andre. Utrolig lettkjørt bil og med overraskende plass i bagasjerommet storhandling ol.

Merker at etter at vi begynte å kjøre el, kjører vi også på en mer hensiktsmessig måte i trafikken.
Til lading bruker den like mye/lite strøm som en panelovn. Bilen blir raskt varm på vinterstid.

Den eneste minuset jeg kan tenke på er at du til tider må planlegge bedre, men det er kun om du dkal kjø
Jeg forstår veldig godt at dere velger å ha en hybrid i tillegg til elbilen når dere uansett er avhengig av to biler. Absolutt mange fordeler med hybrid med tanke på plass,rekkevidde og i situasjoner hvor det er vanskelig å lade, som på hytta deres. Vi hadde også gått for en litt større elbil dersom vi hadde penger til det.
Jeg ønsker ikke å ta opp lån på bil før huslån så vi må kjøpe noe i tilsvarende prisklasse som bilen vi har i dag, rundt 90 000kr.

Har sett at det beste alternativet for oss i den prisklassen vil være en Leaf i omtrent samme årgang som den dere har. At den har kortere rekkevidde enn de nyere modellene er jo egentlig greit da vi som jeg nevnte lengre opp her ikke kjører så lange strekninger.
Takk for gode innspill og ærlige meninger. Innlegget ditt gjorde meg litt tryggere på at leaf kan være et alternativ for oss! :)
 
Jeg forstår veldig godt at dere velger å ha en hybrid i tillegg til elbilen når dere uansett er avhengig av to biler. Absolutt mange fordeler med hybrid med tanke på plass,rekkevidde og i situasjoner hvor det er vanskelig å lade, som på hytta deres. Vi hadde også gått for en litt større elbil dersom vi hadde penger til det.
Jeg ønsker ikke å ta opp lån på bil før huslån så vi må kjøpe noe i tilsvarende prisklasse som bilen vi har i dag, rundt 90 000kr.

Har sett at det beste alternativet for oss i den prisklassen vil være en Leaf i omtrent samme årgang som den dere har. At den har kortere rekkevidde enn de nyere modellene er jo egentlig greit da vi som jeg nevnte lengre opp her ikke kjører så lange strekninger.
Takk for gode innspill og ærlige meninger. Innlegget ditt gjorde meg litt tryggere på at leaf kan være et alternativ for oss! :)

Bare husk at rekkevidden omtrent halveres på vinteren, vi tenkte slik som dere på rekkevidden. Så kom vinteren og den holdt ikke til vårt bruk. Ta det med i beregningen når dere skal kjøpe el bil :)
 
Burde forutsett at det ville bli en del snakk om hvor mye/lite de ulike bilene forurenser. Jeg har ikke satt meg kjempegodt inn i det selv, så akkurat det skal jeg ikke si noe om. Men dersom vi går for Leaf'en vil den bli kjøpt brukt med et batteri som fortsatt skal holde lenge. Er vel i det minste bedre enn å kjøpe ny?
Hvis du skal kjøpe brukt leaf så ville jeg fokusert på dem med størst batteripakke nettopp pga det som blir nevnt over her med vintertemperaturer. Men nå ville jeg også sjekket opp de forskjellige ordningene for å kjøpe ny bil, noen kommuner har jo tilskudd dersom du kjøper ny, andre har noe på strømavtaler osv, noen lån er billigere om du kjøper el.bil.
Og skal dere ha elbil burde dere ordne ladestasjon hjemme, så det må jo på en måte med i prisen

Hilsen hun som ikke kunne tenkt seg el.bil fordi vi har temperaturer ned i 30minus om vinteren :p hadde vi bodd i sør-norge, kanskje.
 
Hvis du skal kjøpe brukt leaf så ville jeg fokusert på dem med størst batteripakke nettopp pga det som blir nevnt over her med vintertemperaturer. Men nå ville jeg også sjekket opp de forskjellige ordningene for å kjøpe ny bil, noen kommuner har jo tilskudd dersom du kjøper ny, andre har noe på strømavtaler osv, noen lån er billigere om du kjøper el.bil.
Og skal dere ha elbil burde dere ordne ladestasjon hjemme, så det må jo på en måte med i prisen

Hilsen hun som ikke kunne tenkt seg el.bil fordi vi har temperaturer ned i 30minus om vinteren :p hadde vi bodd i sør-norge, kanskje.
Er nok mange fine ordninger når man kjøper ny, men vi er veldig bestemt på å ikke bruke mer enn hva bilen vi har nå er verdt. Vi har trang økonomi fra før og dette er hovedgrunnen til at vi nå ønsker å bytte til elbil. Vi bor i Oslo og her er det bomringer stort sett uansett hvor vi kjører, og det vil være betraktelig billigere med elbil.
Litt usikker på om vi orker sette opp ladestasjon hjemme enda da vi skal flytte innen det neste året, men har flere ladestasjoner noen hundre meter fra huset.

Hehe, forstår godt at du ikke orker elektrisk om det er veldig kaldt om vinteren. Kjedelig å måtte stoppe å lade omtrent uansett hvor man skal :p Ikke sikkert vi heller hadde vurdert det helt enda om det ikke var for alle bomstasjonene som er her :rolleyes:
 
Back
Topp