Du må samle urin i en kopp og dyppe strimmelen. Deretter må du legge den flatt på et underlag som ikke absorberer fuktighet. Altså kan du legge testen f.eks. oppå pakken sin, men ikke på dopapir.
Min erfaring er at så lenge testen er negativ (teststreken er svakere enn kontrollstreken) så vil kontrollstreken komme raskere tilsyne enn teststreken rett etter at du har dyppet i urin. Det er nemlig ofte sånn at etter at du har dyppet så kan teststreken bli sterkere og sterkere de neste minuttene, så kan man kanskje etter 5-10 minutter bli gående og lure på om den kanskje var neeesten positiv i dag. Noen av oss kan få ganske sterke EL-tester før/etter vi får den ordentlig positive.
Når EL-testene mine blir positive så er teststreken sterk med en gang urinen trekker gjennom testen, så jeg vet etter ca. 15 sekunder at det kommer til å bli en positiv test. For den er sterkere enn kontrollstreken fra start.
Du burde holde deg i 4 timer fra forrige dobesøk, og ikke drikke de siste 2 timene før du tester. Da får du passe konsentrert urin. Det er også gunstig for de fleste å teste mellom kl. 11-15, om du står opp til "normal tid" fordi da er hormonet du skal måle naturlig høyest i løpet av døgnet. Jeg pleier å teste rett før lunsj, så jeg kan drikke som normalt til lunsj igjen.
Avhengig av hvor lang syklus du er så burde du begynne å teste daglig fra og med;
Vis vedlegget 96620
Når du etter hvert kjenner din kropp og vet når du pleier å ha EL så kan du teste færre dager.
Når du får positiv EL-test så kan egget løsne fra 0 til 48 timer etter positiv test. Får du positiv test flere dager på rad så betyr det egentlig at egget kan løsne fra første positive testdag til og med 48 timer etter siste positive test, så da er det bare å humpe annenhver dag. Siden egget kan løsne første dag med positiv test så er det lurt å legge inn askjer i forkant også, det holder med annenhver dag altså. De fleste får EL i forbindelse med positiv EL-test, men en positiv EL-test betyr egentlig bare at hormonet LH har nådd en topp. Dette hormonet skal hjelpe kroppen å løsne et modent egg, men dersom det ikke er noe modent egg klart så kan man faktisk få positiv EL-test uten å få EL. Da kan man enten oppleve å få en blødning etter hvert, og ha en syklus uten EL, eller så kan man få en ny LH-topp, ny positiv EL-test - og kroppen gjør et nytt forsøk på EL. De fleste har bare én LH-topp per syklus og får EL de aller fleste syklusene sine.
Du kan lese mer her;
http://www.babyverden.no/Prover/Syklusen/Egglosningstester/
Lykke til!