Ekteskap; navneskifte?

Har to etternavn, der ungane har eine mitt og så gubben sitt. Er enige om at me kjem til å heite det samme alle mann dersom me giftar oss.

Jeg kommer til å ta hans navn når vi gifter oss. Barna har hans etternavn, og da ønsker jeg å hete det samme :)

Siden jeg har to barn med to forskjellige, så har eldstejenta mitt pikenavn, og minstemorhar det som mellomnavn, derfor ville ikke jeg byttet, siden ho eldste da ville vært den eneste av oss med mitt etternavn. Blir rart.. I tillegg har jeg et ekstremt godt og nært forhold til min farfar, så for å hedre han vil jeg alltid ha hans etternavn <3

Her har mannen et etternavn, og jeg to. Barna våre har hans etternavn, hadde vi giftet oss så hadde jeg tatt hans. :)

Ingen av oss har noe spesielt navn, så derfor gjør det ikke så mye. Men hadde jeg vært odelsjente, hatt utenlandsk navn eller noe veldig sjeldent i Norge hadde jeg NEKTET å gitt i fra meg navnet mitt :P Da hadde barna hatt mitt også, dette er mannen enig i.

Jeg beholdt navnet mitt og mannen beholdt navnet sitt :-) noe annet ville hvert unaturlig for oss da vi begge har veldig sjeldne navn ;-)
Snuppa har navnet til mannen, en av grunnene til det er at jeg selv tok vekk mellomnavnet mitt når jeg ble 18 så snuppa skal også få gjøre det hvis hun vil endre til mitt familienavn eller om hun vil mellomnavnet sitt

Tok min manns etternavn, det samme som barna :-) Og det gjør meg ingenting :-) Det symboliserer at vi alle er en familie , og det synes jeg er viktigere.

Jeg har beholdt mitt pikenavn :)
Omtrent hver gang mannen presenterer seg, så kommer spørsmålet " er du i slekt med ..... (Kjendis med samme etternavn)Du da kanskje?"
Barna har mitt som mellomnavn.

Jeg har beholdt mitt pikenavn :)
Omtrent hver gang mannen presenterer seg, så kommer spørsmålet " er du i slekt med ..... (Kjendis med samme etternavn)Du da kanskje?"
Barna har mitt som mellomnavn.

Slik er det med mitt mellomnavn... Er du i slekt med han? - Nei, er nok ikkje det... Med påfølgende svar/spørsmål: Men du snakkar jo likt og..? -Fortsatt ikkje i slekt :P

Jeg hadde et gårdsnavn og et -sen navn mens mannen hadde navnet på kommunen familien opprinnelig kom fra.

Eldste min har gårdsnavnet som mellomnavn og så sin fars etternavn (ikke min mann ), så det er ikke aktuelt å bytte det bort for min del.
Da vi giftet oss tok mannen mellomnavnet mitt og jeg etternavnet hans. Så nå heter jeg, han og vår felles det samme mens storebror og har samme mellomnavn som oss alle tre.

Tok mannen sitt etternavn og sønnen vår har det samme. Tenker det er fint du kan se det på navnet vi har giftet oss;)

Me har løyst det slik at eg har beholdt mitt, mannen har beholdt sitt og ungane har mitt etternavn bindestrek mannen sitt etternavn:)
For meg hadde det blitt heilt unaturlig å bytte, og mannen nekta;)
Han har eit vanleg navn, eg har eit uvanleg.

Jeg tok mitt etternavn som mellomnavn og mannens som etternavn. Barna har mannens.

Vi er ikke gift, men jeg kommer ikke til å ta hans etternavn om vi gifter oss tror jeg. Sønnen har mannens mellomnavn og mitt etternavn. Mannen har sagt at han heller ikke vil ta mitt etternavn. Så tror nok at jeg det blir som det er :p

Ungen fikk etternavnene våre kombinert med bindestrek mitt-hansetrernavn, slik at ingen av navnene kunnble et mellomnavn. Tok det samme da vi gifter oss, så jeg og ungene heter det samme, mens far bare har sitt eget

Både jeg og mannen har sjeldne etternavn som vi er spesielt knyttet til. Vi klarte ikke velge vekk, så vi har nå begge navn begge to. Vi endte med mannens navn som mellomnavn og mitt som etternavn. Grunnen til at mitt ble sist er at det ble lettest å si på den måten.

Ungene har også fått begge navn, så alle heter det samme til etternavn (det var viktig for meg).

Jenta vår har begges navn, og jeg kommer nok til å ta hans navn i tillegg til mitt hvis (når?) vi gifter oss :)

Her har snuppa mitt etternavn som mellomnavn, og pappans etternavn som sitt etternavn.

Når vi gifter oss sløyfer jeg mellomnavnet mitt og får likt mellomnavn og etternavn som snuppa.

Som forventet gjør folk litt forskjellig ja.. Takk for alle svar, men jeg er like blank på hva JEG skal velge :confused::rolleyes::p Jeg burde vel virkelig føle sterkere for ett av alternativene i det minste? Arg.. Håpløst :p

Back
Topp