Ekteskap; navneskifte?

Sjakkruta

Tobarnsmamma <3
VIP
Oktoberskatter 2014
Vi gifter oss til sommeren. Vi har begge 2 etternavn, barna har mitt etternavn først, så samboers sitt etterpå.

Eks.: Per Hansen Jensen
Ina Andersen Pedersen

Barna: Aksel Pedersen Jensen

Jeg klarer da ikke å bestemme meg om jeg vil beholde navnet mitt, eller bytte til det samme som barna. Alle navnene våre er litt sjeldne, stedstilknyttet, og ingen er i nærheten av eksemplene mine.
Sambo kommer ikke til å ville bytte til det samme, da hans mellomnavn betyr mye for han og er en stor del av hans identitet. Og det er helt greit for meg.

Så, hva gjorde at dere bestemte dere for det dere har gjort?

Her kommer jeg alltid til å ha "pikenavnet" mitt. Og barna mitt etternavn.
Sambo er Islandsk så han heter Herbertsson til "etternavn". Jeg vil ikke ta det ettersom det på Island ville det gjort meg til svigerfar sin sønn :-P

Jeg har tatt mors pikenavn nå, etter 20 år med fars etternavn. Kommer ikke til å bytte det mot alt i verden. Det er en del av min identitet, og den vil jeg ikke gi slipp på, men skjønner at du vil hete det samme som barna! Jeg byttet etternavn nå i høst, og det er litt rart og uvant fortsatt. Må plutselig lære meg en ny signatur, men man vender seg vel til det etter hvert :)

Jeg har også 2 etternavn, sambo har bare ett, barna har fått mitt siste etternavn som mellomnavn og sambo sitt ettenavn som siste etternavn. begge mine er ganske sjeldne, i alle fall ikke vanlige. mitt siste er mest sjelden og jeg har bestemt meg for at om vi skulle bli gift velger jeg bort mellomnavnet mitt og tar det samme som barna :-)

Jeg hadde to etternavn fra før og han ett. For meg var det enten eller som gjaldt. Enten måtte jeg beholde mitt eget eller ta hans. Det var aldri aktuelt for meg å velge bort ett av mine navn. Jeg ville at mine barn skulle ha samme navn som meg så derfor tok jeg hans etternavn ;)

Jeg tok vekk mitt og fikk mannen sitt, men vi hadde ikke barn da.
Svigerinnen min tok samme etternavn som barna (et av hans og et av hennes) :)

Nå er det litt mottatt her da, siden barna våre har samboer sitt etternavn som mellomnavn (første etternavn) og mitt etternavn som siste etternavn.
Hvis vi gifter oss så vil nok jeg ta samboer sitt etternavn som mellomnavn sånn at jeg og ungene heter det samme. Men vet ikke om samboer ville gjort det. Og det er ikke så viktig heller for meg.

For meg er det viktigere å ha samme etternavn som ungene ;-)

Jeg har mannen min sitt navn som mellomnavn, og så får barna våre begge våre navn :)

Barna fikk fars etternavn så når vi giftet oss var det naturlig for meg og velge hans etternavn siden barna også heter det :)

han beholdt sitt etternavn og jeg beholdt begge mine da vi giftet oss. jeg ville ikke ta hans, da han har et vanlig som "alle" heter og jeg har et som er mere sjeldent. ungene har mannen sitt etternavn som mellomnavn/ første etternavn og mitt hoved/siste etternavn som siste etternavn.

Jeg er gift, men vi har ikke barn ennå. Har ikke byttet etternavn, men vurderer å ta hans i tillegg til mitt eget når vi får barn, slik at hele familien har samme etternavn :happy119

For meg var det et enkelt valg. Pikenavnet mitt er ett av de vanligste -sen-navnene i landet. Mannen har et sjeldent etternavn, så da vi gifta oss tok jeg hans navn. Sønnen vår (som kom nesten tre år etter bryllupet har da naturlig nok samme etternavn som oss.

Eldste gutten har mitt mellomnavn som etternavn og minste har det som mellomnavn og samboer sitt etternavn som etternavn. Derfor vil jeg beholde mitt mellomnavn og ta samboer sitt etternavn :-) for meg blir det helt feil å gifte seg uten og bytte navn

Vi er gift, men har ikke skiftet navn ennå. Jeg har et navn som ikke er vanlig rundt her, så jeg vil ikke slippe det helt. (Hadde det vært vanlig hadde alle oss hatt ett etternavn.)
Begge barna har mitt som mellomnamn og mannens etternavn. Planen er at vi skal ta hverandres navn, slik at vi alle 4 har samme etternavn.

Jeg ønsket ikke å ta hans navn da vi giftet oss. Navnet mitt er min identitet, så det forblir slikt. Og mannen ønsket ikke å ta mitt, så da ble det ingen forandring.
Barna har hans etternavn som mellomnavn, og mitt som etternavn. Jeg syns det var viktig at barna hadde mitt tilslutt:)

Jeg skiftet ikke mitt. Men faktisk gjorde det båtforening et par uker siden:/ etter 10års ekteskap liksom. Grunnen, jeg ville ha som barna mine jeg også:P så måtte ta farvel med det ene etternavnet jeg hadde (mors), beholdte fars og lagt til mannens nå. Er så uvant, spesielt når jeg må nå bytte pass og signatur osv..
Men jeg synes altså det ikke er så nødvendig å skifte med mindre en absolutt vil ha.

Vi gifter oss til sommeren. Vi har begge 2 etternavn, barna har mitt etternavn først, så samboers sitt etterpå.

Eks.: Per Hansen Jensen
Ina Andersen Pedersen

Barna: Aksel Pedersen Jensen

Jeg klarer da ikke å bestemme meg om jeg vil beholde navnet mitt, eller bytte til det samme som barna. Alle navnene våre er litt sjeldne, stedstilknyttet, og ingen er i nærheten av eksemplene mine.
Sambo kommer ikke til å ville bytte til det samme, da hans mellomnavn betyr mye for han og er en stor del av hans identitet. Og det er helt greit for meg.

Så, hva gjorde at dere bestemte dere for det dere har gjort?
Nå var jeg så 'heldig' og hadde ett typisk Hansennavn, så valget ble enkelt!!

Eller, først skulle jeg ikke bytte. Men så ga vi barna kun fars etternavn og jeg vil hete det samme som barna mine så da byttet jeg :)

Back
Topp