Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Vi tenker på det samme, men skal ha fullt særeie med (opphør ved død).glamaria skrev:
Vet ikke om du har vært her: http://www.brreg.no/tinglysing/ektepakt/oppretting.html
Kan man opprette gyldig ektepakt uten advokat?:-/
Knøttemammaen skrev:Vi tenker på det samme, men skal ha fullt særeie med (opphør ved død).glamaria skrev:
Vet ikke om du har vært her: http://www.brreg.no/tinglysing/ektepakt/oppretting.html
Ja, man kan opprette ektepakt uten advokat, men må ha to myndige personer som signerer på at de som har signert er seg selv og tilsynelatende ved sine fulle fem. Men avhengig av hva man ønsker å avtale, er det ikke sikkert det er SMART å opprette uten å ha diskutert det med noen som kjenner lovverket og rettssystemet.
glamaria skrev:Knøttemammaen skrev:Vi tenker på det samme, men skal ha fullt særeie med (opphør ved død).glamaria skrev:
Ja, man kan opprette ektepakt uten advokat, men må ha to myndige personer som signerer på at de som har signert er seg selv og tilsynelatende ved sine fulle fem. Men avhengig av hva man ønsker å avtale, er det ikke sikkert det er SMART å opprette uten å ha diskutert det med noen som kjenner lovverket og rettssystemet.
Ok, vet du hvordan det fungerer med framtidige boligkjøp osv. VI eier en leilighet hvor jeg eier 65% av den pga jeg hadde egenandel. Når vi kjøper bolig om noen år så vil jeg også der ha mer egenkapital enn sambo. Vet du hvordan det fungerer når vi er gift? Vil han automatisk eie halvparten av boligen siden vi kjøper den etter vi ble gift? Hvordan kan jeg isåfall unngå det (ny ektepakt?)?
Jeg synes det fungerer relativt greit å lese direkte i ekteskapsloven. VG har publisert en artikkel som kanskje er enda mer lettlest.Knøttemammaen skrev:
Om du opplyser litt mer hvordan dere vil utforme ektepakten/hva dere vil avtale er det litt lettere med konkrete råd. Vi har f.eks opprettet en ektepakt hvor vi har avtalt at det hver av oss mottar som arv eller gave fra andre enn ektefellen, skal være særeie på en sånn måte at det er BELØPET som ble arvet som er særeie, ikke verdien av formuesgjenstanden man kjøper for arvepengene/skyter pengene inn i evt. For oss betyr det at selv om han har brukt arvede penger på innskudd til bolig, og jeg har brukt mye på bil, så vil ikke jeg tape på det selv om bilen går ned i verdi og boligen bare går opp.
Om dere skal opprette en ektepakt som en av dere er i tvil om vil være til hans/hennes fordel, vil jeg STERKT anbefale å betale en advokat/-fullmektig for å vurdere teksten, det er lov å avtale seg til mye som man kan angre på siden når man ser hvordan det slår ut... 1500-3000 kroner for en advokat nå er ikke mye når man tenker på hvor mye advokatutgifter og ikke minst krangling og uvennskap man kan risikere å ende opp med hvis det viser seg i fremtiden at dere faktisk ikke var helt enige likevel, at noe kan tolkes i den ene eller andre retningen, eller at man rett og slett har signert på noe man ikke har forstått og som overhodet ikke var lønnsomt for en selv, kun for partneren.