Ekstremt lave hcg-verdier uker etter eggløsning

Har du også hatt exu, er det derfor du har en eggleder?
Vet ikke hvor mye jeg orker å lese om dette, er så lei meg. Har tenkt at det var en stor tabbe å ha sex to dager før eggløsningen. Ser for meg at det er derfor dette skjer; egget ble befruktet for langt inne i egglederen. Før det hadde muligheten til å vandre lenger mot livmoren. De sa at det var veldig nærme eggstokken, og omtrent 2 cm i størrelse. Klarte ikke ta en avgjørelse om operasjon, så skal istedet til ny undersøkelse/kontroll 2.januar.
Egget blir alltid befruktet i egglederen, det ikke ned i livmoren før 5 dpo :)

Har du også hatt exu, er det derfor du har en eggleder?
Vet ikke hvor mye jeg orker å lese om dette, er så lei meg. Har tenkt at det var en stor tabbe å ha sex to dager før eggløsningen. Ser for meg at det er derfor dette skjer; egget ble befruktet for langt inne i egglederen. Før det hadde muligheten til å vandre lenger mot livmoren. De sa at det var veldig nærme eggstokken, og omtrent 2 cm i størrelse. Klarte ikke ta en avgjørelse om operasjon, så skal istedet til ny undersøkelse/kontroll 2.januar.
Ja, fikk en EXU rett før datteren min bli 1 år. Men, det var en tvilling graviditet. Mista først i SA og den i egglederen gikk når jeg var ca 7-8 uker på vei. Så viste ikke det jeg fortsatt var gravid. Det er nå 13 år siden ca. En EXU kan skje hvem som helst og har ikke noe med når du hadde sex. Det er rett og slett bare uflaks. Hvilken side er det på? Jeg mista på høyre, syntes det virker som om de fleste opplever det på høyre siden

Ja, fikk en EXU rett før datteren min bli 1 år. Men, det var en tvilling graviditet. Mista først i SA og den i egglederen gikk når jeg var ca 7-8 uker på vei. Så viste ikke det jeg fortsatt var gravid. Det er nå 13 år siden ca. En EXU kan skje hvem som helst og har ikke noe med når du hadde sex. Det er rett og slett bare uflaks. Hvilken side er det på? Jeg mista på høyre, syntes det virker som om de fleste opplever det på høyre siden
Så trist. Håper det stemmer at tidspunktet for sex ikke har noe å si. Exu er visst på venstre side hos meg. Er også på den siden jeg har kjent mest murring og stikk.

Så trist. Håper det stemmer at tidspunktet for sex ikke har noe å si. Exu er visst på venstre side hos meg. Er også på den siden jeg har kjent mest murring og stikk.
Det finnes enkelte ting som kan gjøre en litt mer utsatt for exu, men tidspunktet for sex er ikke en av dem. Jeg ble sannsynligvis gravid nå også ved samleie to dager før EL, og det er en veldig vanlig dag å bli gravid på! Det går heller på eventuelle tidligere infeksjoner som påvirker egglederen, samt en del andre ting. Det skal jo alltid igjennom der, men i noen tilfeller fester det seg også, og det kan være økt risiko for det om noen tidligere infeksjoner feks har skadet eller opprettet noe som blokkerer. Og ofte er det rett og slett bare skikkelig uflaks dessverre, og trenger ikke være forårsaket av noe spesifikt.

Bra du får oppfølging og hjelp, men utrolig leit at du må igjennom dette :Heartred Masse lykke til!

Ja, men kanskje sædcelle og eggcelle møttes for tidlig fordi vi hadde sex to døgn+ før eggløsning? Altså mens egget bare så vidt rakk å komme seg ut av eggstokken?
Egget blir alltid befruktet det første døgnet også reiser det nedover eggleder mens det deler seg, kommer ned til livmoren rundt 5 dpo og starter implantasjonsprosessen 6/7 dpo. Så dette kan du ikke styre :) utrolig kjipt uansett det du går igjennom, men det er ikke din skyld!

Forferdelig at det viste seg at det er exu og at du må gå gjennom dette. Enig med de andre her i at det ihvertfall ikke er din feil, hvor embryoet velger å feste seg er utenfor vår kontroll.
Sjansene går litt ned for naturlig graviditet hvis du må fjerne den ene egglederen, men ikke drastisk. Den andre egglederen kan også gjøre jobben :) Ellers er man en god kandidat til ivf, man trenger ikke egglederen for å bli gravid med det. Så du har absolutt gode muligheter for graviditet senere, hvis det viser seg at du må fjerne den ene egglederen.
Ta vare på deg selv og hverandre nå, tøff situasjon å stå i dette. Men dette skal gå bra :Heartred

Venninnen min sitter i samme situasjon som deg, bare at kroppen hennes rydder opp selv. Så hun slapp. Men, legen sa 3 mnd til hu. Tenker den begynner å hjelpe til med en gang. Siden jeg bare har en eggleder så har jeg lest masse om det og sjansen blir ikke så liten som man tror. Du burde søke masse og lese masse om det. Håper noen flere her inne med en eggleder kan svare på det :Heartred
Vet du hvor mange uker hun er, og hcg-nivået? Hva var ditt hcg-nivå? Spør fordi gynekologen sa at de vanligvis ser en del høyere hcg ved exu. Hun mente 285 var lavt.

Vet du hvor mange uker hun er, og hcg-nivået? Hva var ditt hcg-nivå? Spør fordi gynekologen sa at de vanligvis ser en del høyere hcg ved exu. Hun mente 285 var lavt.
Min var mellom 200 og 400 i hoveddelen av ukene jeg gikk, så syns det var litt merkelig kommentar fra gynekologen egentlig. For var nettopp lav HCG som gjorde at legen og Ahus regnet med exu hos meg! Men det at den er såpass lav gjør det mindre sannsynlig at egglederen vil sprekke av seg selv, og jeg vil jo egentlig tro at det fortsatt er en sjanse for at kroppen vil kunne ordne opp selv. Men så de en skygge på egglederen siden de mistenker at den er der?

Min var mellom 200 og 400 i hoveddelen av ukene jeg gikk, så syns det var litt merkelig kommentar fra gynekologen egentlig. For var nettopp lav HCG som gjorde at legen og Ahus regnet med exu hos meg! Men det at den er såpass lav gjør det mindre sannsynlig at egglederen vil sprekke av seg selv, og jeg vil jo egentlig tro at det fortsatt er en sjanse for at kroppen vil kunne ordne opp selv. Men så de en skygge på egglederen siden de mistenker at den er der?
Hun ene legen sa at hun målte det som så ut som en cyste på ca 2 cm, veldig nært eggstokken. Jeg håper det kan ordne seg selv, men de virket veldig ivrige på at jeg bør opereres og hun sa at det er ca ved denne størrelsen hun har sett at eggleder sprekker, altså 2-3 cm. Fikk du beskjed hvor stor din var?
Hos den private gynekologen 23.12, så han ingenting ved venstre eggstokk, men bare en cyste/nylig eggløsning på høyre side. Så derfor mente hun det var exu, siden det ikke var synlig 23.12 og åpenbart har vokst siden da.
Din kropp ordnet selv, men hvordan? Hvor mange kontroller eller blodprøver tok du egentlig? Oppmuntret de deg aldri til at operasjon ville være best?

Jeg hadde også veldig lav hcg ved min exu, de sa det kunne være at kroppen ordnet opp av seg selv pga så lave tall men ble anbefalt å gjennomgå operasjon pga skulle det klaffe igjen senere er det større sjanse for ny exu mtp at egglederen da er blitt skadet av første exu.. viste seg jo at egglederen var total skadet og på nippet til å sprekke selvom det nesten ikke var noe å se på UL..

Utrolig tøff situasjon for deg å stå i, sender masse tanker din vei. :Heartred

Jeg hadde også veldig lav hcg ved min exu, de sa det kunne være at kroppen ordnet opp av seg selv pga så lave tall men ble anbefalt å gjennomgå operasjon pga skulle det klaffe igjen senere er det større sjanse for ny exu mtp at egglederen da er blitt skadet av første exu.. viste seg jo at egglederen var total skadet og på nippet til å sprekke selvom det nesten ikke var noe å se på UL..

Utrolig tøff situasjon for deg å stå i, sender masse tanker din vei. :Heartred
Skremmende å høre at det var så kritisk selv om det knapt kunne sees på UL! Hvordan gikk det for deg i tiden etter operasjonen? Blødde du noe, hvor raskt fikk du eggløsning igjen?
Vanskeligere å bli gravid igjen? Er så redd pga alt dette.

Skremmende å høre at det var så kritisk selv om det knapt kunne sees på UL! Hvordan gikk det for deg i tiden etter operasjonen? Blødde du noe, hvor raskt fikk du eggløsning igjen?
Vanskeligere å bli gravid igjen? Er så redd pga alt dette.
Ja det var ganske skummel tanke i ettertid! Det gikk egentlig veldig fint, blødde som en vanlig mens og var fin i formen igjen etter noen dager. Eggløsning og syklus kom som normalt akkurat som at operasjonen var cd1 på en måte :happy:
Vi måtte gjennom ivf for å bli gravide men det hadde vi nok måttet uansett operasjon eller ei. Kjenner dog flere som har blitt gravide veldig fort etter operasjon. Gynekologene som opererte sa at sjansen for å bli gravid er tilnærmet lik som før, bare at man da faktisk eliminerer en sjanse for ny exu i skadet eggleder.
Skjønner godt at det er vanskelig.:Heartred

Hun ene legen sa at hun målte det som så ut som en cyste på ca 2 cm, veldig nært eggstokken. Jeg håper det kan ordne seg selv, men de virket veldig ivrige på at jeg bør opereres og hun sa at det er ca ved denne størrelsen hun har sett at eggleder sprekker, altså 2-3 cm. Fikk du beskjed hvor stor din var?
Hos den private gynekologen 23.12, så han ingenting ved venstre eggstokk, men bare en cyste/nylig eggløsning på høyre side. Så derfor mente hun det var exu, siden det ikke var synlig 23.12 og åpenbart har vokst siden da.
Din kropp ordnet selv, men hvordan? Hvor mange kontroller eller blodprøver tok du egentlig? Oppmuntret de deg aldri til at operasjon ville være best?

Nei, egglederne mine viste ingen utvendige tegn til at noe var der. Jeg ble sjekket grundig over alt på ultralyd, men det at de ikke så noen antydninger + lav HCG gjorde at de sendte meg hjem noen dager. Jeg var veldig skeptisk! Gikk konstant livredd for at den skulle sprekke, ønsket selv operasjon. Jeg tok blodprøver 3 ganger i uken, og hadde 1-2 ultralyder i uken over en periode på 4 uker ca. De ønsket ikke å operere siden de ikke hadde noen gjetninger på hvilken eggleder det eventuelt lå i, så jeg skulle egentlig begynne på cellegift. Men dagen før så viste blodprøvene at progesteron plutselig gikk drastisk ned, så da mente de at kroppen ordnet opp selv - altså at embryoet hadde dødd av seg selv, og at kroppen har fått det ut på en måte. I kontroll etterpå så mener de at det var litt forskjell på venstre eggleder, og var også der jeg hadde en del smerter - så de tror det lå der. Men er egentlig umulig å vite sikkert.

Så nei, ble aldri oppmuntret til operasjon. Så jeg ville nok tatt den om de anbefaler det :Heartred Om den sitter i der og vokser, vil man uansett ende med å miste den dessverre. Men vet om flere som har blitt gravide med en eggleder:Heartred

Nei, egglederne mine viste ingen utvendige tegn til at noe var der. Jeg ble sjekket grundig over alt på ultralyd, men det at de ikke så noen antydninger + lav HCG gjorde at de sendte meg hjem noen dager. Jeg var veldig skeptisk! Gikk konstant livredd for at den skulle sprekke, ønsket selv operasjon. Jeg tok blodprøver 3 ganger i uken, og hadde 1-2 ultralyder i uken over en periode på 4 uker ca. De ønsket ikke å operere siden de ikke hadde noen gjetninger på hvilken eggleder det eventuelt lå i, så jeg skulle egentlig begynne på cellegift. Men dagen før så viste blodprøvene at progesteron plutselig gikk drastisk ned, så da mente de at kroppen ordnet opp selv - altså at embryoet hadde dødd av seg selv, og at kroppen har fått det ut på en måte. I kontroll etterpå så mener de at det var litt forskjell på venstre eggleder, og var også der jeg hadde en del smerter - så de tror det lå der. Men er egentlig umulig å vite sikkert.

Så nei, ble aldri oppmuntret til operasjon. Så jeg ville nok tatt den om de anbefaler det :Heartred Om den sitter i der og vokser, vil man uansett ende med å miste den dessverre. Men vet om flere som har blitt gravide med en eggleder:Heartred
Ja, du har vel rett i at den er tapt uansett. Kjenner panikk over tanken på at det kan skje med den andre også. Med min uflaks er det vel bare et spørsmål om tid.
Det som er rart, er at jeg tempet og den gikk ned da jeg fikk mens som vanlig. Ekstra ned da jeg hadde eggløsningsslim, og så opp igjen etterpå. Som om kroppen kanskje hadde eggløsning for ca to uker siden selv om jeg allerede hadde en tidlig exu? Er det mulig? At kroppen ikke har registrert exu og derfor støtte ut slimhinnen (mens) og forberedte ny eggløsning til tross for litt hcg i kroppen?

Ja, du har vel rett i at den er tapt uansett. Kjenner panikk over tanken på at det kan skje med den andre også. Med min uflaks er det vel bare et spørsmål om tid.
Det som er rart, er at jeg tempet og den gikk ned da jeg fikk mens som vanlig. Ekstra ned da jeg hadde eggløsningsslim, og så opp igjen etterpå. Som om kroppen kanskje hadde eggløsning for ca to uker siden selv om jeg allerede hadde en tidlig exu? Er det mulig? At kroppen ikke har registrert exu og derfor støtte ut slimhinnen (mens) og forberedte ny eggløsning til tross for litt hcg i kroppen?
Jeg hadde mensen helt som normalt alle månedene jeg hadde HCG/exu, samt EL symptomer akkurat når EL burde være. Så jeg lurte på det samme! Var veldig merkelig. Fikk aldri noen klare svar dessverre, sykehuset hadde ikke vært borte i noe lignende. Situasjonen din er jo veldig lik min egen, så jeg krysser alt som er for at det også ender som med meg - at kroppen ordner opp av seg selv, og at du blir gravid på nytt bare noen måneder etter! :Heartred

Hallo, overnevnte venninnen her :hello Er spørsmål om EXU på meg, de fikk aldri bekrefta det 100%. Har skrevet litt om det i bekymringstråden for august 25 gruppa siden jeg tilhørte den et lite kvarter (:sad015). Men min HCG var på 173 mandag 23/12. Da var jeg 4+4 og kom inn med vanvittige smerter høyre side. HCG gikk opp til 214 onsdag 25/12. (Spottet bittelitt rosa annenhver dag forrige uke). Fredag 27/12 fikk jeg mer mensenblødning og HCG var da på 211. Da skulle jeg vært 5+1. Har blødd siden og tipper jeg er ferdig med blødning i morgen. Har ikke hatt de samme smertene igjen som jeg hadde lørdag 21/12 og mandag 23/12. Skal tilbake til sykehuset og ta ny HCG den 2 jan for kontroll, men legen antok at kroppen nå rydder opp selv. Hadde MA i uke 9 i juli/august i år også, utvikling hadde stoppet ca uke 5/6, det var selvfølgelig vondt og vanskelig men dette EXU scenarioet var direkte skummelt og jeg ble faktisk redd.
Føler virkelig med deg! Dette var en vond og skummel opplevelse jeg ikke unner noen :Heartred

Vet ikke om dette stemmer, men leste på engelskspråklig forum at noen mente mange kjemiske og delvis tette eggledere hører sammen. Jeg opplevde noe lignende som dette i januar 2023. Blødde en vanlig mens og litt til, og fikk positiv test etter blødningene. Testene ble svakere og etter 4-5 dager var de negative. Og så alle de andre kjemiske etterpå. Kan det være at det skjer fordi egglederne er delvis tette? At det går fint for de bittesmå sædcellene å passere og befrukte egget, men at eggcellen er for stor til å passere slik at det festes i eggleder gang på gang og derfor går til grunne etter kort tid? Blir så ekstremt fortvila over å tenke på dette, hvorfor jeg ikke kom på det og fikk gjort en skylling av egglederne for to år siden. Kan det være forklaringen på alle de kjemiske, eller mer sannsynlig eggkvalitet? Ble gravid to ganger i 2022, kom til uke 12 og 8, og så kun kjemiske fra 2023-2024.

Back
Topp