Ekstrem svangerskapskvalme (LAANGT)

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Som litt bakgrunnshistorie kan jeg fortelle at jeg har vært gravid to ganger i min ungdom, men valgte abort da jeg begge gangene klarte å rote meg borti veldig veldig feil mannfolk. Jeg ble kvalm fra uke 7-8 og det gikk gradvis over til døgnkontinuerlig kvalme hvor jeg kastet opp alt jeg fikk i meg, også vann og kjekt. Bare jeg fikk i meg bittelitt kom det opp igjen med en gang. Og jeg ble ikke mindre kvalm av å kaste opp heller. Første gangen fikk jeg postafen som ikke hjalp.
Gang nr 2 reiste jeg på legevakta for jeg var dååårlig, hadde ikke da tatt g-test enda men visste selv hva det var. Hadde feber også. Da fikk jeg beskjed bak luka at man fikk ikke feber av å være gravid så det kunne det ikke være. Kunne bare komme meg hjem og koke vann med salt og vann med sukker og klare meg på det til jeg ble frisk. Men jeg var gravid.... og tipper pipa hadde fått en annen låt om de hadde trodd meg... kanskje......... Jeg gikk ned 16kilo den omgangen og fikk i meg nesten ingenting, unntatt det kokte vannet. Tok da abort i uke 8-9 ca.

Anyhow... Nå mange mange mange år senere er jeg nå gravid. I uke 6 og begynner å bli veldig kvalm. Og frykter at det blir som de to forrige. Sannsynligheten er ganske så stor. Når bør man oppsøke lege ang dette problemet? Hvor lenge kan man gå uten inntak av næring før det reageres? Får man noe hjelp? Evt hva? Noen som har opplevd dette?

I første omgang er det nok deg det går hardest ut over. Babyen får det den trenger. Men det er nok lurt å ta kontakt med legen tidlig. Din helse er jo også viktig.
En veninne av meg hadde det sånn gjennom hele graviditeten og fikk intravenøs næring en stund. Var dagpasjent på nærliggende sykehus.
Legen skal nok lage en proff vurdering. Ønsker deg lykke til

Jeg krysser fingrene for at det ikke blir slik denne gangen, da kvalmen startet tidligere.... men greit å ha det i bakhodet. Man blir jo helt ødelagt av å ikke få i seg næring. Men heldigvis som du sier tar babyen det den trenger samme hva.[:)]

æ har ligget på sykehuset for å få intravenøs næring i 4 av 5 sv.skap
har gått ned 8-12 kg de første 4mnd.
i sv.skap nr 4 fikk æ prøve ut en medisin som heter esucos...å jett at den virka. e egentli en anti psykose medisin...men har vært brukt mye mot hyper remesis(extrem sv.skap kvalme) i sverige. ble veldig trett,men kvalmen ble borte..klarte å spise å holde på det jeg spiste.

.....men...dattra mi ble født med nedsatt nyrefunksjon..og legene kunne ikke garantere at det ikke var pga medisinen.
men om æ veier 2 ting opp mot hverandre..hadde æ ikke fått hjelp så hadde æ valgt abort..ville ikke blitt no barn. og nyrene er langt fra så årlige...vi må bare være obs på en del ting.
tror at nu som ting har roa sæ så var det absolutt verdt det

det ble visst sånn denne gangen også..... [:'(]

Hvis du kan tenke deg det, så ville jeg prøvd akupunktur. Det sies å  ha god virkning mot svangerskapskvalme[;)]

Håper uansett du får hjelp og blir bedre! Grusomt å være så kvalm[:'(] Vil gjerne høre åssen det går, spesielt hvis du prøver akupunktur. Lykke til[:)]

uffameg. har slitt skikkelig meg dette også, vil sterilisere meg jeg for jeg klarer ikke en gang til. fikk med meg at jeg gikk ned 16kg 10 første ukene, mer husker jeg ikke. men er 15kg lettere nå en før jeg bla gravid.

det er tøft å stå på sine rettigheter når du er syk, men du må være sta for at de skal høre. få gjerne noen andre til å kjempe for deg. tropp opp på sykehuset (du har rett til å møre meg en jordmor om du ønsker det. uansett. så du kan be om det). og legg deg inn og ligg der. få intravenøs veske og næring. hjelper lite, men litt. de har masse medisiner som kan hjelpe.

begynner med det svakeste: afipran, stementil, largactil, largactil flytende intravenøst og til slutt zofran.

zofran hjalp for meg. 60kr per tabelett 2 ganger i døgnet for at jeg skulle klare meg. spydde kanskje en gang om dagen da, og det klarte jeg. hadde ikke råd til disse så lenge og måtte inn på sykehuset for å få dem når jeg ble dehydrert, JA sånn er systemet! men stå på ditt. de skal hjelpe deg. og ikke godta å bli sendt hjem i helgene. kan godt være du føler deg fin på sykehuset, men der er det ro og fred.

prostafren har du jo prøvd, så d funker sikkert ikke da....

Ville bare legge til at jeg ogsaa hadde det paa samme maate. Klarte ikke aa spise og kastet til slutt opp ren galle. Gikk ned 10kg paa en uke og var til slutt helt bortreist. Mamma og mannen min fikk legen og jordmora mi til aa legge meg inn paa sykehuset hvor de tok flere tester og satte meg paa intravenoest. En ting var naa at de fant ut at jeg var kommet kortere i svangerskapet enn hva foerst beregnet. Fikk endelig ul. Forandret dato fra 28.mai til 5.juli. Noen uker i minus der ja. Det viktigste de fant ut var at jeg hadde forhoeyet thyroid verdier (husker ikke helt hva det heter paa norsk). Paa indre medisinske fikk jeg medisiner for aa faa ned disse verdiene og saa snart de var under kontroll forsvant det meste av kvalmen. Fortsatte med jevne tester for sjekke verdiene under hele svangerskapet, men kunne slutte med medisinen etter en maaned.
Vet ikke for sikkert om legene sjekker disse verdiene. De skal vaere hoeyere enn normalt under ett svangerskap, men noen ganger blir de for hoeye. Kan loenne seg og spoerre legen om dette.

JEg opplevde ekstem svangerskapskvalme i svangerskap nr 1. Dette er snart 6 år siden. Jeg lå innlagt på sykehus fra uke 6 til uke 19 og kastet opp jevnt hele dagen - hver dag. Nå er jeg gravid igjen (er pr dags dato i uke 9) og jeg har foreløpig bare vært litt morgenkvalm uten særlig oppkast. Jeg fungerer som normalt. Håper dette kan glede dem som har vært gjennom ekstem kvalme og som ikke ser fram til å gå på et svangerskap til. Det er ingen garanti for at DU skal få dette igjen selv om det har vært slik før:)

Back
Topp