Ekstrem pms eller pmdd?

Er de psykiske symptomene ille? Eller «bare» de kroppslige? Om det er det psykiske så er det tabletter å få :smiley-angelic001

Det psykiske. Det andre kan jeg leve med. Hva slags tabletter?
Lamictal heter de :) Tablettene har flere bruksområder, i hovedsak en epilepsimedisin, men den brukes også til de med bipolar lidelse ooog de med PMS. Man trenger verken epilepsidisgnose eller bipolardiagnose for å gå på dem. Jeg går på de pga kraftige humørsvingninger(har ingen bipolar lidelse), irritabilitet, sinne, utålmodighet. Jeg funker ikke uten. Man må måle serumkonsentrasjon i blodet noen uker etter oppstart, for å se om man trenger høyere dose. Den skal være på 10 eller mer. Helst fra 15 og opp ved humørsvingninger. Effekten av dem kan bli opptil 50% dårligere ved hormonell prevensjon, man trenger derfor ofte høyere dose. Før prevensjon klarte jeg meg på 150mg morgen og kveld. Jeg har startet opp med p-piller. Er nå på 200mg morgen og kveld. Skal ta blodprøve igjen snart for å se om jeg trenger høyere dose. Jeg kjenner at jeg må det. Serumkonsentrasjonen er under normalområdet, det kjenner jeg på kroppen. Før jeg trappet opp gjettet jeg på at den var på 4. Den var på 5. Nå gjetter jeg at den er på 7-8 :wacky:

Lamictal heter de :) Tablettene har flere bruksområder, i hovedsak en epilepsimedisin, men den brukes også til de med bipolar lidelse ooog de med PMS. Man trenger verken epilepsidisgnose eller bipolardiagnose for å gå på dem. Jeg går på de pga kraftige humørsvingninger(har ingen bipolar lidelse), irritabilitet, sinne, utålmodighet. Jeg funker ikke uten. Man må måle serumkonsentrasjon i blodet noen uker etter oppstart, for å se om man trenger høyere dose. Den skal være på 10 eller mer. Helst fra 15 og opp ved humørsvingninger. Effekten av dem kan bli opptil 50% dårligere ved hormonell prevensjon, man trenger derfor ofte høyere dose. Før prevensjon klarte jeg meg på 150mg morgen og kveld. Jeg har startet opp med p-piller. Er nå på 200mg morgen og kveld. Skal ta blodprøve igjen snart for å se om jeg trenger høyere dose. Jeg kjenner at jeg må det. Serumkonsentrasjonen er under normalområdet, det kjenner jeg på kroppen. Før jeg trappet opp gjettet jeg på at den var på 4. Den var på 5. Nå gjetter jeg at den er på 7-8 :wacky:
Er som å lese om meg selv jo:wacky: Legger man på seg av de?

Er som å lese om meg selv jo:wacky: Legger man på seg av de?
Hmm, er det en bivirkning? Jeg har ikke lagt på meg :joyful: Håper du får riktig medisinsk hjelp. Jeg tok opp humørsvingningene med legen, hun satte meg på Lamictal med én gang :angelic:

Hmm, er det en bivirkning? Jeg har ikke lagt på meg :joyful: Håper du får riktig medisinsk hjelp. Jeg tok opp humørsvingningene med legen, hun satte meg på Lamictal med én gang :angelic:
Takk for svar:) Skal bestille meg legetime til uka:)

Takk for svar:) Skal bestille meg legetime til uka:)
Gjør det, og gi meg gjerne en oppdatering etter legetimen :shy: Lykke til! Forhåpentligvis har du en bedre hverdag i møte :D

Eg har god hjelp av ppiller men greit å vite at det fins alternativ utover dette:)
Skulle ønske jeg hadde det også, men jeg blir enda mer crazy av det :lurking: Gjelder kanskje de kroppslige plagene?

Jeg har slitt litt med ekstrem pms, og lurer på om det kan ha oppstått etter jeg satte inn hormonspiral... da har de fysiske plagene blitt mindre, mens psykiske blitt helt jævlige. Men så lenge jeg klarer å te le at "nå vet jeg at det er syklusen som gjør at jeg føler meg ssånn" så klarer jeg å komme igjennom. Men er helt forferdelig, og de verste rundene har jeg selvmordstanker og er generelt heeeelt ute av meg. Og så går det over igjen. Sprøtt åsså!

Back
Topp