ekstrem lavkarbo og "hard" trening

solstråla

Gift med forumet
jeg begynte på ketolyse for ca 6 mnd siden, for å få en boost på slankingen, og å "avsukkre" meg etter et svangerskap og ammeperiode med ekstrem høykarbo! hehe

jeg merket raskt en stooor bedring i min helse, har fibromylargi, migrene og en psykisk lidelse på toppen...
og, brått ble vektdredusering rimelig lite viktig!

paralelt med denne livsstil endringen har jeg brukt mye tid på å trene meg opp, og har nå kommet så langt at jeg trener hardt to ganger i uka, og midels to ganger i uka.
jeg  delta i endel mosjons- renn/ turer over flere timer, og er litt usikker på hvordan jeg da skal spise..

pr dags dato spiser jeg vell et sted mellom 5 og 20 gram karbo i døgnet, men bør jeg spise mer i forrkant/under/etter større fysiske anstrengelser?

-jeg gjennomførte lekende lett 13 km fjelltur på trysilrypa i ketose, en tur jeg ikke hadde hatt sjangs til å klare for kun få mnd siden...

 
 
Hei
Det var jo strålende resultater. Mange som er godt tilvendt fettforbrenning kan trene knallhardt på 20 gram karbo, andre føler seg mer vel på 50-70 gram. Kroppen vår trenger ca. 40 gram karbo per dag - dersom du ikke spiser det må kroppen produsere det selv. Hvis du trener mye ville jeg lagt meg litt høyere feks 50 gram. Men det er ikke et must - men du sparer kroppen for arbeidet med å lage sukker. Skiskytter Bjørn Ferry har en kost med ca 15% karbo, 60 % fett og resten protein. Han vant olympisk medalje på denne kosten :) Etter trening har han behov for vann og drikker vann. En time etterpå er han sulten og spiser et fettrikt måltid. Lytt etter kroppens signaler!
 
tusen takk for svar!!
det var mye mer konkret enn det jeg har funnet ut selv... hehe...
og det med Bjørn Ferry visste jeg, om ikke prosentsatsen!!

da skal jeg prøve meg på ca 50 gram karbo etterhvert, hvertfall de dagene jeg skal trene hardt eller skal delta på noe fysisk...

med så mye karbo blir jeg fort mer sulten/fysen, og dessuten får jeg fort mer vondt i kroppen, men det er absolutt vært å prøve ut!!
 
Back
Topp