Ekstraslag på hjertet

Druesaft

Elsker forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Er 14+3 i dag, og har de siste ukene vært plaget av ekstraslag på hjertet. Hadde det to andre svangerskapene, men denne gangen er det veldig mye og ofte. Må se an litt, hvis det vedvarer må jeg få EKG over et døgn og eventuelle medisiner for å få roet ned hjertet. Andre med ekstraslag på hjertet? Er vel i utgangspunktet ikke farlig og normalt med litt, men når det blir mye er det visst ikke helt bra.
 
Hei! Jeg er plaget med det til vanlig og har gått på medisiner mot det. Men nå får jeg ikke lov å gå på medisinene mer fordi det ikke er så bra for babyen. Medisinene er ikke livsnødvendige for meg, og derfor så måtte jeg slutte med en gang jeg fant ut at jeg var gravid. Har hatt en del nå i svangerskapet, men det går veldig opp og ned og jeg er vant til å leve med det. Hjertelegen sa at dersom det tok seg veldig opp så måtte vi ta ny 24-t EKG. Så det er veldig irriterende og kan være ubehagelig, men det er heldigvis ikke farlig før det evt blir altfor mange. Og det skal en del til;)
 
Er 14+3 i dag, og har de siste ukene vært plaget av ekstraslag på hjertet. Hadde det to andre svangerskapene, men denne gangen er det veldig mye og ofte. Må se an litt, hvis det vedvarer må jeg få EKG over et døgn og eventuelle medisiner for å få roet ned hjertet. Andre med ekstraslag på hjertet? Er vel i utgangspunktet ikke farlig og normalt med litt, men når det blir mye er det visst ikke helt bra.
Kan du forklare nærmere hvordan ekstraslag kjennes ut?:rolleyes: Jeg har de siste ukene hatt noe jeg vil kalle for hjerteklapp (mulig det er det samme), men det er ikke så ofte og som regel kun når jeg slapper av. Bygger seg opp med to-tre slag som er litt «hardere» enn vanlig, så et veldig hardt et, sånn at det kjennes ut som at hjerte skal sprette ut av brystet, før det bygger seg ned igjen med to-tre slag. Når er det man bør kontakte lege? Hva er normalt og hva er veldig ofte? (Ikke at jeg er bekymra enda, men greit å vite :) )
 
Kan du forklare nærmere hvordan ekstraslag kjennes ut?:rolleyes: Jeg har de siste ukene hatt noe jeg vil kalle for hjerteklapp (mulig det er det samme), men det er ikke så ofte og som regel kun når jeg slapper av. Bygger seg opp med to-tre slag som er litt «hardere» enn vanlig, så et veldig hardt et, sånn at det kjennes ut som at hjerte skal sprette ut av brystet, før det bygger seg ned igjen med to-tre slag. Når er det man bør kontakte lege? Hva er normalt og hva er veldig ofte? (Ikke at jeg er bekymra enda, men greit å vite :) )
Kan kjennes ut som at hjertet hopper over et slag. Kjennes best når man er rolig, forekommer også når man er i aktiviter, men da merkes det ofte ikke
 
Kan du forklare nærmere hvordan ekstraslag kjennes ut?:rolleyes: Jeg har de siste ukene hatt noe jeg vil kalle for hjerteklapp (mulig det er det samme), men det er ikke så ofte og som regel kun når jeg slapper av. Bygger seg opp med to-tre slag som er litt «hardere» enn vanlig, så et veldig hardt et, sånn at det kjennes ut som at hjerte skal sprette ut av brystet, før det bygger seg ned igjen med to-tre slag. Når er det man bør kontakte lege? Hva er normalt og hva er veldig ofte? (Ikke at jeg er bekymra enda, men greit å vite :) )

det er sånn det kjennes ut. Det er veldig vanlig som gravid, og ikke farlig. Men for meg nå er det mer enn bare innimellom. Noen kvelder eller når jeg skal slappe av kommer det liksom hele tiden. Veldig ubehagelig. Derfor ser vi det an de neste ukene, og hvis det ikke roer seg så må jeg ta 24-timers EKG og eventuelt få medisiner for å roe ned pulsen litt. Har litt rask puls, lavt blodtrykk og litt varierende frekvens, og ekstraslagene i tillegg. Antakeligvis skyldes det stress. Kaffe er heller ikke bra. Så jeg skal jobbe med å ikke stresse, unngå mye koffein osv, så håper jeg det roer seg. Det er jo stress på kroppen å være gravid, også hjertet. Dette blir mitt tredje barn. Med de to første hadde jeg også ekstraslag, men bare innimellom, mye skjeldnere enn denne gangen.
 
Jeg har slitt med det det siste året, mere merkbart nå i graviditeten. Har høyt blodtrykk så skal prate med fastlegen min om det. Vet det er vanlig med høyere puls osv i svangerskapet, men det er fortsatt litt skremmende følelse synes jeg
 
Jeg har ekstra systoler som jeg av og til har vært plaget av tidligere. Hjertelegen sa det var unødvendig med medisiner, da det er ufarlig. Føler magnesium hjelper, og har ikke følt meg plaget av det siden jeg begynte å ta magnesiumtabletter.
 
Jeg har ekstra systoler som jeg av og til har vært plaget av tidligere. Hjertelegen sa det var unødvendig med medisiner, da det er ufarlig. Føler magnesium hjelper, og har ikke følt meg plaget av det siden jeg begynte å ta magnesiumtabletter.

det med magnesium skal jeg undersøke nærmere :)
 
Har ekstra slag til vanlig på hjerte men etter jeg la opp meste av treninga mi ble det bedre, kommer i perioder der det blir mye stress og tankekjør. Har fått det tilbake nå ved graviditeten. Er ubehagelig men lege har sagt det ikke er farlig. Jeg har pådratt meg dette ved høy stress faktor og store påkjenninger på kroppen over år så tåler sikkert ikke like mye stress nå før det kommer. Så jeg har lært meg og ta livet litt mer med ro og det jeg ikke rekker å gjøre det blir sånn. Men har mindre av det etter jeg sank skuldrene litt. Har fått sykkeltest for sjekk av hjerte og puls. Har gått med EKG måling av hjerte et par ganger men de finner ikke noe galt så må nok bare leve med det. Medisiner er jeg ikke annbefalt å bruke da de kan ha sine bivirkninger så jeg har bare lært meg å leve med det for jeg har fått undersøkelse opp å ned i mente. Er man bekymret så spør legen om å få henvisning til sykehuset for hel sjekk så får man et svar og blir mindre stressa av å slippe å tenke på det også
 
Jeg har vært gjennom masse runder med undersøkelser for hjertet uten at de finner noe annen grunn enn 1. Stress, 2. Koffein og 3. Mangel på enkelte vitaminer osv osv. Det kan også gi ekstra slag på hjertet visstnok.. jeg erfarte hvert fall at jo mer jeg stresset over det, jo mer oppstod det. Etter å ha fått konkludert etter både 24 t ekg, stresstest og ultralyd av hjertet at det fungerer som det skal, stresset jeg mye mindre med det. Og på magisk vis begynte det å skje sjeldnere også :)
 
Back
Topp