Ekstra ultralyd pga symfysemål flater ut

Mammabobla

Forelsket i forumet
Snøkrystallene2021❄️
Var på konrtoll i går og symfysemålet hadde ikke endret seg litt siden forrige gang, blir derfor henvist til ny ultralyd for å sjekke at baby har det fint.

noen som har vært borti det samme og har erfaring?

Det skjedde i min første graviditet, fikk ultralyd på sykehuset samme dag og alt så fint ut. De estimerte lille i magen til å være gjennomsnittlig, men da ho kom ut (5 dager på overtid) så var ho ganske liten. 2,9 kg og 47 cm. Det er alltid bedre med en ekstra sjekk hvertfall.

Jeg var nettopp på vekstkontroll av samme årsak. SF-mål opp max 0,5 cm på tre uker og siste målet ble liggende rett utenfor den nederste vekstkurven(lys lilla). Fikk komme inn på vekstkontroll etter en uke (28+2). Ultralyd viste ikke noe unormalt og baby ble målt til -6% vekstavvik, som ikke er mye i det hele tatt. Letta over at alt var fint:)

Var på konrtoll i går og symfysemålet hadde ikke endret seg litt siden forrige gang, blir derfor henvist til ny ultralyd for å sjekke at baby har det fint.

noen som har vært borti det samme og har erfaring?
Sniker. Jeg hadde ekstra sjekk med forrige barn. Ultralyd viste baby helt på snitt, og selv om han kom i uke 36+0, så var han 3000 g :) så utflating trenger ikke bety noe :)

Sniker fra Mars.

Målet mitt flatet også ut på en kontroll og ble sendt til Ul for ekstra sjekk. Var ingen avvik og vi fødte 1 uke før termin ei jente på 2960g ☺️

:happy:Har blitt henvist til ekstra kontroll og ultralyd i begge mine forrige svangerskap! Bikket vel mellom uke 30 og 34 en gang om jeg ikke husker feil, med begge! :happy:
med første syntes de det var lite forstervann på sjekk nr 2, og mente dette var grunnen til droppen i sf-mål, en uke før termin, og igangsatte meg umiddelbart. Viste seg å være masser av fostervann, men liten av vekst (estimert til over 3000, men han var 2600 ca). Fødsel og alt gikk fint, feil grunnlag for å sette i gang, men antakeligvis bra mtp vekt uansett! Men dette var da kontroll 2, og rett før termin! ;)

med nr 2 fikk jeg også en sjekk, men jeg fikk gå til termin, kom i gang av meg selv èn dag over, og fikk en gutt til, denne gang på 3000 gr :)
Sf-målet blir fulgt nøye denne gangen også, og vurdering av ekstra ul er i bakhodet ved hver kontroll ;)

godt de tar det seriøst tenker jeg, og uansett får dere inn og titte en ekstra gang :Heartbigred

Jeg har hatt lavt symfysemål i dette svangerskap og har vært på to ekstra ultralydundersøkelser. Han ligger på -5% og etter ultralyd nr 2. Kunne de konkludere med at han følger sin egen kurve. Dermed skal jeg ikke tilbake på ultralyd, før 14 dager før termin for en vekstestimering, men dette også i forhold til veldig forskjellig fødselsvekt hos mine tidligere fødte.
Jeg takket gledelig ja for ekstra oppfølging, det er betryggende med god kunnskap og gode rutiner i helsevesenet.

Det skjedde i min første graviditet, fikk ultralyd på sykehuset samme dag og alt så fint ut. De estimerte lille i magen til å være gjennomsnittlig, men da ho kom ut (5 dager på overtid) så var ho ganske liten. 2,9 kg og 47 cm. Det er alltid bedre med en ekstra sjekk hvertfall.

så bra p høre! Ja jeg er glad de tar det på alvor :)

Jeg var nettopp på vekstkontroll av samme årsak. SF-mål opp max 0,5 cm på tre uker og siste målet ble liggende rett utenfor den nederste vekstkurven(lys lilla). Fikk komme inn på vekstkontroll etter en uke (28+2). Ultralyd viste ikke noe unormalt og baby ble målt til -6% vekstavvik, som ikke er mye i det hele tatt. Letta over at alt var fint:)

Så bra! Håper det ikke er værre inni magen her :)

:happy:Har blitt henvist til ekstra kontroll og ultralyd i begge mine forrige svangerskap! Bikket vel mellom uke 30 og 34 en gang om jeg ikke husker feil, med begge! :happy:
med første syntes de det var lite forstervann på sjekk nr 2, og mente dette var grunnen til droppen i sf-mål, en uke før termin, og igangsatte meg umiddelbart. Viste seg å være masser av fostervann, men liten av vekst (estimert til over 3000, men han var 2600 ca). Fødsel og alt gikk fint, feil grunnlag for å sette i gang, men antakeligvis bra mtp vekt uansett! Men dette var da kontroll 2, og rett før termin! ;)

med nr 2 fikk jeg også en sjekk, men jeg fikk gå til termin, kom i gang av meg selv èn dag over, og fikk en gutt til, denne gang på 3000 gr :)
Sf-målet blir fulgt nøye denne gangen også, og vurdering av ekstra ul er i bakhodet ved hver kontroll ;)

godt de tar det seriøst tenker jeg, og uansett får dere inn og titte en ekstra gang :Heartbigred

Godt det gikk bra værtfall ❤️❤️
Veldig glad jeg får en ekstrasjekk for å følge opp :)

Fikk tildelt time nå..jordmor sa at hun ville ha meg inn i slutten av uken/begynnelsen av neste... fikk time 9 desember!! Altså om tre uker.. mye kan skje på tre uker OM det er noe galt :/

Jeg har hatt lavt symfysemål i dette svangerskap og har vært på to ekstra ultralydundersøkelser. Han ligger på -5% og etter ultralyd nr 2. Kunne de konkludere med at han følger sin egen kurve. Dermed skal jeg ikke tilbake på ultralyd, før 14 dager før termin for en vekstestimering, men dette også i forhold til veldig forskjellig fødselsvekt hos mine tidligere fødte.
Jeg takket gledelig ja for ekstra oppfølging, det er betryggende med god kunnskap og gode rutiner i helsevesenet.

Absolutt glad for å få ekstra oppfølging, «problemet» her er vell at hun ikke følger kurven sin. Har hatt fin kurve til nå, men så de siste ukene INGEN vekst, så symfysemålet er flatet ut.

Fikk ny time 30.november, det hjalp vertfall litt!!

jordmor mente jeg burde/kunne om jeg var bekymra sykemelde meg 100% frem til den timen, føler meg såååå hypokonder... går bare 60% i jobb nå så føler jeg klarer det. Hva ville dere gjort?

Fikk du time ved sykehuset 30.11.?
Det tror jeg er realistik og ikke så lenge å vente da :) Prøv å ikke uroe deg for mye, og om sykemelding hjelper deg, så ville jeg bedt om det.

Fikk det med første og minste, sf målet hadde ikke vokst noe. På ul var eldste 15% under gjennomsnittet, ble født 1 uke før termin og veide 3220 og var 49 lang. Minste var 7%under, ble også født 1 uke før termin og var 3334gr og 50 lang :happy:
Bra med en ekstra sjekk, men ikke uroe deg, kan være baby har lagt seg klar langt nedi bekkenet :happy:

Ingen har målt magen min i dette svangerskapet. Fastlegen min virker helt forvirret når jeg kommer. Virker ikke som han helt vet hva han skal sjekke. Hehe. Får ekstra ul pga noen medisiner jeg tar, så de måler frøkna i magen jevnlig da. Er ikke nervøs, men syns det er rart at han er sååå usikker på noe som er så vanlig.

Blir mitt fjerde barn så er kanskje derfor jeg kan le litt av det. Med førstemann ville jeg nok gått til jordmor i tillegg.

Sniker

Vår jente ble målt til 1800, 1900 og 2000g på de tre vekstkontrollene jeg hadde (3 forskjellige leger). Hun kom ut på 1960gram så de bomma virkelig ikke med mye på meg. Jeg spurte legene om dette siden jeg leste så utrolig mye forskjellig på nett og da sa de at desto mindre eller større babyen er i magen desto vanskeligere er det å måle riktig. Da jeg lette etter svar på noe av det samme selv gikk det ofte igjen at det ble målt feil om man var nærme termin. På meg bomma de med ganske lite selv om det var vanskelig å måle (lå rett under navelen). Håper alt er som det skal og lykke til <3

Har vekstkontroll på sykehuset hver uke, han ligger på 2.5-precentilen og har begynt å flate ut. Er 32+4 så regner med at han kommer mye tidligere enn forventet.

Back
Topp