Eksemunge

• Trådstarter Trådstarter Kickie
  • Opprettet Opprettet
K

Kickie

Guest
Hvor ble det av den blide, søte gutten min? Jo, eksemen kom og tok ham med seg

Stakkars gullet er nå dekket over hele kroppen. Det må jo klø noe skrekkelig. Har fremdeles ikke funnet noe som hjelper, og dersom vi får det litt vekk fra en del av kroppen er det straks tilbake en annen plass. Sover dårlig gjør han også. Vrir på seg hele natten, og småsutrer konstant i søvne. Og siden han sover så dårlig på natten, vil han jo helst sove hele dagen og. Men ikke søren om han finner roen da. Nei, da skal man bæres...
Har time til legen på mandag. Synes det er rart man skal vente så lenge bare for å komme seg inn for å få en henvisning.

Noen som har noen kjempetips å komme med?
Det vi gjør:
Bader bare en gang i uken i oljevann, bruker ikke såpe.
Smører inn 2-3 ganger for dagen med Locobase og Spenol.
Passer på at han ikke er for varm.
Lar han ligge naken å lufte seg ihvertfall en gang for dagen, stort sett etter hvert bleieskift.

Ja, det var dagens klagetråd fra meg.

Aderma krem (exomega) den typen som er beregnet for atopisk eksem, resept fritt på apotek. Hydrokortison kremer, men det skal en være forsiktig med når de er så små. Baby votter, så han ikke klorer seg! Vask alle klær og sengeklær med neutral vaskemiddel, den er uten parafyme. Hvis du ammer, så vær forsiktig med hva du spiser. Får babyen morsmelkerstatning så prøv med en som ikke er basert på kumelk.

A-Derma (for atopisk eksem), fåes på apoteket. Evt ha masse babyolje i vannet når han bader, kan lindre kløe

Jeg prøvde mange forskjellige kremer på dattera mi,men den som hjalp henne var Aderma krem (exomega),kjøpes  på apoteket også spenol,vi fikk råd av legen om å veklse mellom aderma kremen og spenol....hun hadde atopisk eksem...fikk det da hun var 2 mnd gammel,nå er hun snart 11 år og eksemet er borte,så hun har sikkert vokst det av seg..hun hadde ikke eksem over hele kroppen,men hun plagdes for det...så jeg synes virkelig synd på gutten din som har så mye av det...
Vask tøyet med neytral vaskemiddel...
Ønsker dere lykke til[:D]

Vi fikk iallefall beskjed om at olje kan gjøre vondt verre. Men helsesøster her anbefalte den oljen som apoteket selger til babyer-små barn. Men den mener jeg å huske var tilsatt parfyme. Den virket absolutt ikke. Heter noe med Hermal.

Snakk med legen om kortison, og evt kløestillende medisin. Og A-kremen er kjempe god mot eksem. [:)]

Slik hadde vi det også.
Her bruker vi aderma 3 ganger om dagen, masse olje i badevannet, og mildison når hun har utbrudd.

Det viktigste grepet vi tok for å bli kvitt eksemen er å begynne med tøybleier. Viste seg at hun var ekstremt allergisk mot papirbleiene. Så ille at hun får svære kjøttsår etter bare et par timer med papir på.
Lykke til![:D] Håper han blir bedre snart.

Tusen takk for svar, jenter!
Eksemen er nå nesten helt borte! Det var har gjort er å smøre han 2-3 ganger om dagen med vekselvis spenol og aderma-kremen dere anbefalte. Der han er veldig tørr bruker vi Locobase.
Fikk anbefalt en olje på haukeland. Den heter Ceridal (eller noe lignende) og skal være veldig bra mot eksemhud.

Han har vært nesten eksemfri i en uke nå, men ser nå at det begynner å komme et tilbakefall. Har fått resept på noe greier av legen. Kommer til å bruke den dersom han blir like gale som han var.

Jeg bruker spenol.Bader og bruker såpe med måte,og bare 1 gang i uka.Ellers er det vask med klut.Bruker helst oljer uten parfyme,men syns det er vanskelig å finne noe.Endte opp med olivenolje,da vet jeg at den ikke skader....
Vær obs på ringorm som kan forveksles med eksem.

Back
Topp