Eksembarn

Cachee

November 2014 <3
Tilgangsansvarlig
VIP
Novemberskattene 2014 <3
Hei Åse ! :)

Min gutt på to år har atopisk eksem. Vi smører med kortisonsalve i de periodene utbruddene er værst. Fikk tidligere anbefalt hudkrem fra serien La Roche-Posay for å smøre på huden hans ellers. Spesielt Toleriane Riche (en liten tube), og ble fortalt at den hjelper huden å holde seg/ bygge seg opp etter kortisonbruk. Jeg lurer på om dette stemmer? Finnes det noen andre hudkremer som er mer anbefalt for slik bruk? Har apoteket andre anbefalinger og/eller produkter til eksembarn? Han får altså ganske ofte utbrudd, og er ofte tøffe å få bukt med, så det blir en god del kortisonsalve på gutten. Vet du om det er mulig å få slike produkter(hudkremer og lignende) på noen slags resept slik at man kan spare litt økonomisk når det brukes en del ? :)

Så vil jeg bare føye til at det var hyggelig å få en farmasøyt inn her! Kommer nok kjekt med mange ganger det :)
 
Hei Åse ! :)

Min gutt på to år har atopisk eksem. Vi smører med kortisonsalve i de periodene utbruddene er værst. Fikk tidligere anbefalt hudkrem fra serien La Roche-Posay for å smøre på huden hans ellers. Spesielt Toleriane Riche (en liten tube), og ble fortalt at den hjelper huden å holde seg/ bygge seg opp etter kortisonbruk. Jeg lurer på om dette stemmer? Finnes det noen andre hudkremer som er mer anbefalt for slik bruk? Har apoteket andre anbefalinger og/eller produkter til eksembarn? Han får altså ganske ofte utbrudd, og er ofte tøffe å få bukt med, så det blir en god del kortisonsalve på gutten. Vet du om det er mulig å få slike produkter(hudkremer og lignende) på noen slags resept slik at man kan spare litt økonomisk når det brukes en del ? :)

Så vil jeg bare føye til at det var hyggelig å få en farmasøyt inn her! Kommer nok kjekt med mange ganger det :)

Hei:)
Tusen takk for hyggelig velkomsthilsen:)

Atopisk eksem er vanlig hos småbarn. Det finnes en lang rekke kortisonkremer og salver du kan få på resept. Det vil jeg absolutt råde deg til å få, særlig siden du skriver at han ganske ofte har utbrudd. Til små barn er det faktisk ganske vanlig å bruke ganske sterke kortisonkremer for å "slå ned" eksemutbrudd raskt. I tillegg er reseptbelagte kortisonkremer langt rimeligere enn å kjøpe en og en reseptfri liten tube.

Det er kjempefint og helt riktig å smøre med en god og rik fuktighetskrem i gode perioder. Både fordi kortison kan gjøre huden litt "tynnere" og fordi bruk av fuktighetskrem mellom utbrudd kan forlenge de gode periodene, altså gjøre at det går lengre tid mellom hver gang man får eksemutbrudd.
Vi har mange kremer som er velegnet for de med atopisk/sensitiv hud. Bruk gjerne en krem som ikke er så alt for "seig" så du ikke må gni så alt for mye på huden, det kan irritere litt. Du vet sikkert dette, men å bruke vaskeolje fremfor såpe når han bader osv er også en god ide.

Det er så mange ulike kremer å velge mellom som er velegnet for sensitiv hud!
  • La Roche-Posay
  • A-derma
  • Avéne
  • Decubal
Dette er noen av seriene vi selger mye av til sensitiv hud. For eksempel er A-derma exomega en svært populær krem. Den inneholder havre, som kan dempe litt kløe og roer huden. http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-817273.aspx
Jeg tror man må prøve seg litt frem før man finner det som passer best. Noen ganger kan det som er kjempefint for noen ikke være optimalt for andre. Men å velge kremer med gode kosmetiske egenskaper (altså at de er lette å smøre inn, trekker raskt inn i huden og ikke oppleves klissete for barnet) tror jeg er veldig viktig.

Håper dette var til hjelp.
Hilsen Åse
 
Back
Topp