Eksem

Siljeh91

Forelsket i forumet
Hei. Matheo har atopisk eksem, men har vært bra lenge etter melkefri kost. Men nå har eksemen kommet til bake. Litt i kinna, men værst er det på hendene. Spesielt de fingrene han har mye i munnen. Har prøvd med aderma, uten hell og har idag fått anbefalt en annen krem på apoteket. Skal teste den ikveld. Virker som det klør veldig for hver gang vi skal kle på/ta på votter så blir han så lei seg og frustrert og biter av seg vottene. Idag har han også våknet av at det klør og bitt seg desperat på hendene:(
Så tips mottas med stor takk:) han får ikke appelsin for det reagerer han på:)
 
Jeg har selv slitt med atopisk eksem siden jeg var baby, men det er faktisk blitt nesten borte etter jeg fikk barn :p kun av og til jeg får på hendene og armene.
Eldstemann har og atopisk eksem, og nå ser det ut som at kanskje minste frøkena også får det. Hun har iallefall veldig tørr hud og har nå nylig fått noen flekker med eksem.
Det som har hjulpet meg og barna har iallefall vært: ingen ull innerst på kroppen, ingen olje på huden, ikke sitrus frukt eller parfyme, smøre morgen og kveld med aderma / miniderm / locobase(?), bruke apolar krem (reseptbelagt) på de værste flekkene x2 daglig når det er utbrudd, bade max hver 3. Dag, ikke bli for varm, eller for tett i vogna, og heller ingen såpe/shampo annen enn lactasyd uten parfyme når dusj eller bading.
 
Jeg har selv slitt med atopisk eksem siden jeg var baby, men det er faktisk blitt nesten borte etter jeg fikk barn :p kun av og til jeg får på hendene og armene.
Eldstemann har og atopisk eksem, og nå ser det ut som at kanskje minste frøkena også får det. Hun har iallefall veldig tørr hud og har nå nylig fått noen flekker med eksem.
Det som har hjulpet meg og barna har iallefall vært: ingen ull innerst på kroppen, ingen olje på huden, ikke sitrus frukt eller parfyme, smøre morgen og kveld med aderma / miniderm / locobase(?), bruke apolar krem (reseptbelagt) på de værste flekkene x2 daglig når det er utbrudd, bade max hver 3. Dag, ikke bli for varm, eller for tett i vogna, og heller ingen såpe/shampo annen enn lactasyd uten parfyme når dusj eller bading.
Ja jeg har selv hatt det/har det. Men hadde det skikkelig ille, så håper ikke han blir lik:( tusen takk for mange gode tips, bader 2-3 hver dag, og har en del olje i badet. Skal prøve ut denne kremen jeg fikk nå, og hvis ikke så må vi høre med legen om en som hjelper litt mer:) har spiser ikke så mye sitrus frukt, men endel eple og det regnes vell kanskje som gnagde syrlig?
 
Ja jeg har selv hatt det/har det. Men hadde det skikkelig ille, så håper ikke han blir lik:( tusen takk for mange gode tips, bader 2-3 hver dag, og har en del olje i badet. Skal prøve ut denne kremen jeg fikk nå, og hvis ikke så må vi høre med legen om en som hjelper litt mer:) har spiser ikke så mye sitrus frukt, men endel eple og det regnes vell kanskje som gnagde syrlig?
Nei eple er ikke sitrus :) sitrus er sitron, lime, appelsin og kiwi :)
Jeg ville kutta ut oljen, og bare smurt x2 daglig med krem. Med engang jeg har slutta med olje til mine to eksem barn så har de blitt bedre. Hudlegen på sykehuset som sa det da vi var der med eldstemann :)
 
Nei eple er ikke sitrus :) sitrus er sitron, lime, appelsin og kiwi :)
Jeg ville kutta ut oljen, og bare smurt x2 daglig med krem. Med engang jeg har slutta med olje til mine to eksem barn så har de blitt bedre. Hudlegen på sykehuset som sa det da vi var der med eldstemann :)
Takk:) da dropper vi oljen fra nå av! :) håper på bedring, virker som den kremen hjelper litt også:)
 
Takk:) skal til legen i morra for det blir ikke bedre på henda så må nok noe sterkere til:(
:/ jeg måtte bruke apolar (en middel sterk steoride krem på resept) på eldstemann i perioder da han var mindre, men nå har han ikke hatt behov for den på 2år :) så han kan vokse det av seg
 
Takk:) skal til legen i morra for det blir ikke bedre på henda så må nok noe sterkere til:(
Mi så helt forferdelig ut på hendene en periode, vi fikk mildison (mild kortison) fra legen. Ble bedre etter et par dager, så nå bruker vi det kun når det blusser opp like mye.
 
Vi fikk elocon av legen, men typisk så ble det bedre idag uten at vi har brukt den:p han har ikke spist så mye på hendene sine og da holder det med den reseptfrie. Men er godt å ha denne i tilfelle det blir ille igjen:)
 
Vi har også atopisk eksem på vesla. Barnelegen vi ble henvist til anbefalte å bruke NAF badeolje i badevannet. Den skulle være bra for eksem. Det har fungert bra for oss. Vi har også gode erfaringer med canoderm og la Roche posay baume ap+ (ikke de andre kremene i serien ). Bruker apolar kortison krem ved utbrudd, og apolar med dekvalin på væskende og hissig eksem. Dette har fungert bra på vesla vår :) var nettopp til kontroll hos barnelegen, og gikk beskjed om å fortsette som nå.
 
Back
Topp