Eksem?

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Hei :)
Min datter på 20 måneder har utslett i ansiktet. Det kommer mest når hun har vært ute eller har blitt våt (ved spising, bruk av smokk osv.).
I perioder er hun veldig rød og tørr. Vi bruker Decubal daglig, men jeg synes ikke jeg ser noen bedring når det er som verst. Da er hun ille rød, og hun har "striper" i huden (sånn huden ser ut når den er veldig tørr). Bør vi skifte krem? Decubal ble anbefalt av legen på helsestasjonen, men det var i en periode der det var lite utbrudd. Er dette eksem?
Kan enkelte kremer påvirke utslettet, og bør hun bruke en spesiell krem ute i kulda?
Hun virker ikke plaget av utslettet, men det ser jo veldig fælt ut, og jeg er redd det skal plage henne etter hvert. Vi har vært heldige med at de ille periodene ikke har vart så lenge til nå.

:)
 
Hei :)
Min datter på 20 måneder har utslett i ansiktet. Det kommer mest når hun har vært ute eller har blitt våt (ved spising, bruk av smokk osv.).
I perioder er hun veldig rød og tørr. Vi bruker Decubal daglig, men jeg synes ikke jeg ser noen bedring når det er som verst. Da er hun ille rød, og hun har "striper" i huden (sånn huden ser ut når den er veldig tørr). Bør vi skifte krem? Decubal ble anbefalt av legen på helsestasjonen, men det var i en periode der det var lite utbrudd. Er dette eksem?
Kan enkelte kremer påvirke utslettet, og bør hun bruke en spesiell krem ute i kulda?
Hun virker ikke plaget av utslettet, men det ser jo veldig fælt ut, og jeg er redd det skal plage henne etter hvert. Vi har vært heldige med at de ille periodene ikke har vart så lenge til nå.

:)

Hei:)
Det er alltid vanskelig å si med sikkerhet hva dette kan være, men jeg synes det høres ut som at datteren din har en tørr og sensitiv hud som lett påvirkes av miljø og ytre faktorer, og ikke eksem.

Det som er lurt er å unngå så langt det lar seg gjøre de tingene du vet hun reagerer på. Og passe på at man raskt etter måltider for eksempel tørker bort matrester veldig skånsomt.
Når man har så sensitiv og tørr hud som du beskriver hun har er det viktig med ofte smøring med god fuktighetskrem for å hjelpe huden å gjennopprette hudbarrieren og roe ned huden så mye som mulig. Det er ikke usannsynlig at datteren din lett kan reagere på ingredienser i hudkremer siden huden er sensitiv og ganske ofte "irritert". Jeg tror derfor at det viktigste i valg av hudkrem er å velge en krem med gode kosmetiske egenskaper. Altså at den trekker raskt inn, ikke må "gnis for mye" det kan øke irritasjonen, og som er uten typisk kjente allergener (noen stoffer vet vi mange kan reagere på). Kanskje denne kremen fra A-derma kan passe hun? http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-903867.aspx
En veldig tørr hud kan også bli rød rett etter påsmøring av krem, uten at det betyr at huden reagerer på kremen.

Hun har nok også nytte av å beskytte huden mot kulde, da det kan virke som kulde er en av tingene som gjør huden hennes rød/irritert. Da er det to alternativer: enten å bare smøre med den vanlige fuktighetskremen, i GOD tid før hun skal ut så vannet i kremen rekker å fordampe. Alternativt kan en kuldekrem uten vann forsøkes, de kan smøres på rett før man går ut. NB - siden disse kremene er uten vann er de ofte litt "harde" å smøre inn og det kan irritere huden litt. De gir heller ingen beskyttelse mot selve kulden.

Veldig fint at det ikke ser ut til å plage henne, det hjelper mye at hun selv ikke klør/piller på de irriterte områdene. Husk også å ta nettene til hjelp. Rikelig krem før hun legger seg slik at den får trukket inn i huden og gitt huden god næring hele natten:)

Dette ble et langt svar, håper det var til nytte.
Hilsen Åse:)
 
Back
Topp