Eksem/utslett

Gulltopp

Gift med forumet
Snuppa har en stund harr utslett i bleieområdet. Har smurt godt med salver, og det har hjulpet. Men det sitter i litt utslett som er langs ytterkanten og utforbi bleiekanten. Har ikke forstått hva det skyldes... hun har også hatt eksem (?) i knehasen, ser ut som atopisk eksem. I dag var det litt foran på knærne og litt oppover beina, men det var mer prikker/nupper. Har lurt litt på om det kan være ull hun reagerer på, har lurt på om det kan være mat, eller noe annet. Jeg har selv hatt matallergi og atopisk eksem hele livet, og håper virkelig ikke hun har fått det samme...

Siste teorien er at hun reagerer på plasten i engangsbleiene... veldig upraktisk... Så i dag har jeg bestilt litt forskjellige AIO tøybleier og håper det hjelper!

Er så frustrerende, tror ikke hun plages voldsomt av det, men er jo redd det skal bli verre...[&o]

Andre som har atopisk eksem?

Vet det er flere som reagerer på ull rett mot kroppen, men hvordan begynte det? Vi brukte jo ull hele forrige vinter...! Synes det er litt rart også.

Har ingen erfaring med atopisk eksem.

Men vet at et vennepar av meg har en gutt med det, og de bruker cubus sine ullklær. De har bomull innerst mot kroppen og ull resten. Det fungerer vist supert. [:)]  

Har inge erfaring eller råd på området. Ville bare si god bedring mtp utslettet og at dere finner ut hva det er snart[:)]

Veslesnuppa mi har atopisk eksem, og reagerer på litt matvarer. Er litt usikker ang ull, brukte det knapt i fjor vinter siden vi var usikre på hvordan hun ville reagere på det. En gang hun brukte det, fikk hun en del eksem. Skal prøve med ull i år, men er skeptisk egentlig. Hvis ikke hun tåler det, er det jo ull på cubus. Og så har vi fått tips om at de skal ha enda bedre produkter på sportsbutikken, ull med bomull innerst som visstnok er veldig fint og barn med eksem ikke reagerer på, men som koster nok og vel så det. Ellers hadde hun mye eksem i fjor som begynte omtrent ved 4 måneders alderen, samtidig som hun begynte med maisgrøt. Ang eksem, så kan det være at hun tålte ull i fjor, men ikke i år. Eksemen kan bryte ut senere enn ved nyfødt, altså kan bryte ut opptil 2 års alderen tror jeg det er, så kan godt være at det er ting hun ikke tåler nå som hun tålte før, eks ull.

Håper dere finner ut hva det er og at hun ikke blir så plaget av det.

Vi har også oppdaget litt utslett i det site, men her er det rødprikkete rundt munn og litt i nakken/halsen. En voksen i barnehagen nevnte noe om atopisk eksem men tar det med ro foreløpig siden han kun har det rundt munnen. Men det du sier om å reagere på tapen på engagsbleien, det gjorde faktisk Martin også da vi tok på en pampers bleie på helse stasjonen etter kontroll. Han ble skikkelig knall rød[&o] Har du forsøkt andre typer engangsbleie ? Vi har bare brukt libero her og den fungerer bra, men pampers kan vi tydeligvis ikke bruke...

Håper dere finner ut av det med eksemen iallefall. Kanskje greit å ta kontakt med lege/helsestasjon.

Takk for svar, jenter! Det ser litt bedre ut nå. Har helsesøster i nærmeste familie, så snakker mye med henne, og så skal vi på kontroll på torsdag.

Det var etter å ha brukt noen ullstillongs som var litt "grovere" i stoffet at hun ble rød bak knærne. Det er bedre nå, har smurt med feit krem og brukte litt mildison de første dagene. Jeg tror ikke hun reagerer på cubusull/ull-silke eller de med bomull mot huden. Skal prøve litt forskjellig :)

Avventer litt nå, skal prøve ut tøybleier hjemme. Har brukt truse/brillebukse utenpå bleiene og nå er utslettet i lysken nesten borte. Så vi får se.

Var treig med å svare, ser jeg [8|] Sorry [:)] Men du har fått gode svar! Hadde atopisk eksem fram til slutten av tenårene. For små barn (og større barn) er det vel vanlig at det dukker opp i knehaser og innsider av albuer - der man ofte blir klam og svett. Jeg hadde i tillegg på halsen og på anklene. Dersom det er lysken/innsiden av lårene hun også har utslett, kan det jo både være teipreaksjon og eksem. Ull mot huden og atopisk eksem er så vidt jeg vet, en dårlig kombinasjon, men bomull innerst hjelper [:)] Ikke uvanlig å begynne å reagere på ull seinere. Jeg kunne heller ikke bruke noe som inneholdt akryl, det var mye verre enn ull [:-]

Olje i badevannet. Ikke for mye varmt tøy, heller ikke ha det for varmt inne. Passe på at innemiljøet ikke er for tørt. Ekstra skylling når du vasker tøy er også bra, selv om du bruker vaskemiddel uten parfyme. Vet det er noen som reagerer på noen matvarer ja, f.eks. melk, egg, fisk, appelsiner, epler og krydder. Jeg kunne ikke spise oregano uten at eksemet ble verre, det samme med grønne, sure epler.

Lykke til med lillesnuppa, håper det bedrer seg! [:)]

Back
Topp