Eksem *Oppdatert*

neselo

Forumet er livet
Stakkar lillegull klør og klør i ansiktet, bak øret og nakken. Er tørr på albuer og andre steder på kroppen [:(] Jeg har selv eksem og vet hvor plagsomt det er! Ringte legen idag og fikk time i morgen... Hjelper jo ikke med fuktighetskrem, håper det er noe annet å få. Det plager han så han blir så urolig.

Noen andre med eksembarn her? Tips/råd å dele?

---------------------------------------------------------------------------------------------

Var hos legen med Niklas idag og hun trodde det var atopisk eksem, samme som jeg har selv. Hun henviste til hudlege. Fikk resept på Locoid (hydrokortison). Kjøpte også ACO miniderm og Lipikar fuktighetskremer siden han er generelt tørr over hele kroppen og er skråen på albuer og knær...
Har også Bepanthen salve men den er det samme som zinksalve så funker ikke på eksem.

Så da håper jeg hydrokortisonen hjelper på kløen og at den fjerner eksemen. Han er så urolig stakkar [&o]

Conan har atopisk eksem og det er noe skikkelig dritt [:'(] Hjelper med eksem krem også har jeg kjøpt A-Crem som jeg smører han med.. han vasker seg kun med mild såpe.

Anbefaler Aderma Exomega kremen på det varmeste (både creme og lotion er gode). I perioder hvor det blusser opp og klør ekstra smører jeg tynt med hydrokortison (reseptfritt), men holder som regel å smøre ekstra godt med Aderma noen dager.

Ellers er det jo standard tips, bade maks 1-2 ganger i uken, kun olje i vannet, smøre godt hver dag opptil flere ganger om dagen og bruke parfymefritt vaskemiddel til klær [:)]

Aderma funker ikke så bra her.. og kortison skal ikke brukes til barn under 2 år fikk jeg beskjed om av apotekteknikeren så fikk ikke kjøpt [8|]

Skal ikke bruke olje i vannet heller, hvertfsll ikke så lenge det væsker fra eksemen så kan oljen gjøre det hissigere. Kun raske bad i noe kaldere vann enn ellers.

vi bruker blenda sensetive [8D]

jenta mi har det også, det er fordi hun har så tør hud. Så her smøres det flere ganger om dagen med aderma, og baby olje rett på huden. Da er eksemen blitt borte men smører med en gang jeg kjenner det begynner å bli tørt igjen ellers kommer eksemen tilbake med en gang her.

Ok, her forsvinner ikke eksemen av kun fuktighetskrem. Må noe sterkere til for å få bukt med den...

Min eldste har eksem. Legen kalte det barneeksem da hun var to år for hun ville vokse det av seg,men hun har det enda. Hun hater å smøre seg og er knusktørr som ei avis!! Har åpne sår på underarmene.
Eksem er forferdelig for det er så lite å gjøre med Det. Er jo forskjell på eksem og tørr hud.

Storebror er atopisk og vi har fått beskjed fra legen om å bruke kortisonkrem ved utbrudd og ellers en fet krem, type aderma balm, locobase eller lignende kremer. Har smurt han siden han var rundt 2 mnd med kortison, så de kan fint bruke det selv om de er under to år. Men det er kanskje en fordel at en lege har konstatert at det er eksem først? Da får dere også resept på kremen, så da er den gratis [:)]

Fete kremer som Aderma og Locobase koster bare halvparten i Sverige, men da får du det ikke igjen fra Nav dersom det skulle bli aktuelt.

Loobase, Betaphen, Vitapan...
fetekremer som kan brukes, men også olje..
og ved sår bruk sår salve og forsøk å dekk til sårene (om de er åpne, ved lukkede så lar du de luft tørke)

Er det som er værst med fete kremer, hu får fnatt av å smøre seg! Men har ikke prøve alle de som er nevnt over her så får gjøre flere forsøk.

Skal ikke kuppe tråden her asså. Håper dere finner noe som kan hjelpe,neselo.

Jeg selv har atopisk eksem, vokste
Det aldri av meg. Er lite nå, men blir jeg tørr bruker jeg repair krem. Den er fet og god for sensitiv hud. Det jeg har lært gjennom årene er at en krem virker en periode, så må man prøve noe nytt...

ORIGINAL: bellybutton

Min eldste har eksem. Legen kalte det barneeksem da hun var to år for hun ville vokse det av seg,men hun har det enda. Hun hater å smøre seg og er knusktørr som ei avis!! Har åpne sår på underarmene.
Eksem er forferdelig for det er så lite å gjøre med Det. Er jo forskjell på eksem og tørr hud.

Huff, det er ille :( Ja er stor forskjell på eksem og tørr hud!

Back
Topp