Eksamen i Helsefag

Luna30

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Skal snart ha eksamen i helsefag, tar som privatist.

Har sett på tidligere gitte eksamener, man får en case der en pasient har en sykdom/diagnose og jeg skal "løse" den.
Noen som har skrevet en sik case og kan si litt om hva jeg kan skrive og hva jeg ikke skal skrive?:bookworm:

For eksempel:
Situasjonsbeskrivelse
Du jobber som helsefagarbeider på et sykehjem. I dag har du ansvar for en kvinne på
99 år.
Om pasienten:
 kvinne på 99 år
 hører dårlig og synes det er vanskelig å oppfatte hva andre sier
 er av og til svimmel
 er ustødig når hun går, og har lett for å falle
 har benskjørhet
 går med rullator, men bruker også rullestol
 har dårlig matlyst og drikker lite
 er plaget med obstipasjon
Hun har et godt humør og en stor familie som besøker henne flere ganger i uken.
Morgenstellet ønsker hun å klare selv, men denne morgenen er hun litt slapp og noe
uklar. Hun forteller at det svir ved vannlating, og urinen lukter vondt.
Oppgave
Du skal iverksette forebyggende og behandlende tiltak for denne pasienten innen
ansvars- og kompetanseområdet til helsefagarbeideren.
Hva vil du gjøre, hvordan vil du gjøre det, og hvorfor vil du gjøre det slik?

Har 5 timer på meg og gjennomføre eksamen, så bør jo skrive 8-10+ sider ikke sant?
 
Her er det pare å skrive til krampa tar deg.

Pleieplan?
Begrunn faglig hvorfor du gjør som du gjør. Bruk det faglige i bøkene dine og flett inn i oppgaven.
Hvorfor delen er svært viktig. Begrunne alle valgene dine.
F eks Ang vannlatingen- det kan du ta med det faglige. Symptomer på uvi, ta da prøve av pasienten, kontakte sykepleier som igjen tar det på legevisitten slik at pas får riktig behandlig av medisiner.