Eksamen i Helsefag

Luna30

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Skal snart ha eksamen i helsefag, tar som privatist.

Har sett på tidligere gitte eksamener, man får en case der en pasient har en sykdom/diagnose og jeg skal "løse" den.
Noen som har skrevet en sik case og kan si litt om hva jeg kan skrive og hva jeg ikke skal skrive?:bookworm:

For eksempel:
Situasjonsbeskrivelse
Du jobber som helsefagarbeider på et sykehjem. I dag har du ansvar for en kvinne på
99 år.
Om pasienten:
 kvinne på 99 år
 hører dårlig og synes det er vanskelig å oppfatte hva andre sier
 er av og til svimmel
 er ustødig når hun går, og har lett for å falle
 har benskjørhet
 går med rullator, men bruker også rullestol
 har dårlig matlyst og drikker lite
 er plaget med obstipasjon
Hun har et godt humør og en stor familie som besøker henne flere ganger i uken.
Morgenstellet ønsker hun å klare selv, men denne morgenen er hun litt slapp og noe
uklar. Hun forteller at det svir ved vannlating, og urinen lukter vondt.
Oppgave
Du skal iverksette forebyggende og behandlende tiltak for denne pasienten innen
ansvars- og kompetanseområdet til helsefagarbeideren.
Hva vil du gjøre, hvordan vil du gjøre det, og hvorfor vil du gjøre det slik?

Har 5 timer på meg og gjennomføre eksamen, så bør jo skrive 8-10+ sider ikke sant?
 
Her er det pare å skrive til krampa tar deg.

Pleieplan?
Begrunn faglig hvorfor du gjør som du gjør. Bruk det faglige i bøkene dine og flett inn i oppgaven.
Hvorfor delen er svært viktig. Begrunne alle valgene dine.
F eks Ang vannlatingen- det kan du ta med det faglige. Symptomer på uvi, ta da prøve av pasienten, kontakte sykepleier som igjen tar det på legevisitten slik at pas får riktig behandlig av medisiner.
En ting er det praktiske, men ta også med hvordan du er mot henne. Snakke høyt og rolig og passe på at pas oppfatter det du sier siden hun hører dårlig.. gi henne informasjon om det du gjør, gi henne trygghet og respekt. La pasienten få velge klær selv. Osv. Se for deg en dag på jobben.. hva gjør du inne hos pasienten og hvorfor.

Ang mat. Spør alltid om hva pasienten ønsker å spise. Om det er noe som frister mer.

Aldri overkjør en pasient og umyndiggjør de.
Ta med slike ting.

Glemte en ting.. som er kjempeviktig - hygiene.
 
Her er det pare å skrive til krampa tar deg.

Pleieplan?
Begrunn faglig hvorfor du gjør som du gjør. Bruk det faglige i bøkene dine og flett inn i oppgaven.
Hvorfor delen er svært viktig. Begrunne alle valgene dine.
F eks Ang vannlatingen- det kan du ta med det faglige. Symptomer på uvi, ta da prøve av pasienten, kontakte sykepleier som igjen tar det på legevisitten slik at pas får riktig behandlig av medisiner.
En ting er det praktiske, men ta også med hvordan du er mot henne. Snakke høyt og rolig og passe på at pas oppfatter det du sier siden hun hører dårlig.. gi henne informasjon om det du gjør, gi henne trygghet og respekt. La pasienten få velge klær selv. Osv. Se for deg en dag på jobben.. hva gjør du inne hos pasienten og hvorfor.

Ang mat. Spør alltid om hva pasienten ønsker å spise. Om det er noe som frister mer.

Aldri overkjør en pasient og umyndiggjør de.
Ta med slike ting.

Glemte en ting.. som er kjempeviktig - hygiene.
Takk:)
 
tenker at det er viktig med mat her. her kan du skrive side opp og side ned om det idiotiske nye systemet med mat på eldresenter uten eget kjøkken. lykke til på eksamen
 
Tenker å skrive om: (kommer jo an på hvilken case jeg får å hvilke sykdommer/diagnose pasienten har)
-hygiene
-ernæring
-kommunikasjon
-grunnlegende sykepleie
-pasient og brukerrettigheter
-min rolle som helsefagarbeider
-brukermedvirkning
-observere og rapportere
-tverrfaglig samarbeid
-skrive om sykdommen/diagnosen
Skrive pleieplan som inneholder:
-datainnsamling
-problemer
-ressurser
-mål
-tiltak
-evaluering

Flette inn i oppgaven:
-begrunne faglig
-reflektere over eget arbeid
-ergonomiske prinsipper
-kunnskap/kompetanse
-hygieniske retningslinjer
-profesjonell yrkesutøvelse
-regelverk
-helhetlig perspektiv

Da kommer jeg ikke på mer :p
 
Tenker å skrive om: (kommer jo an på hvilken case jeg får å hvilke sykdommer/diagnose pasienten har)
-hygiene
-ernæring
-kommunikasjon
-grunnlegende sykepleie
-pasient og brukerrettigheter
-min rolle som helsefagarbeider
-brukermedvirkning
-observere og rapportere
-tverrfaglig samarbeid
-skrive om sykdommen/diagnosen
Skrive pleieplan som inneholder:
-datainnsamling
-problemer
-ressurser
-mål
-tiltak
-evaluering

Flette inn i oppgaven:
-begrunne faglig
-reflektere over eget arbeid
-ergonomiske prinsipper
-kunnskap/kompetanse
-hygieniske retningslinjer
-profesjonell yrkesutøvelse
-regelverk
-helhetlig perspektiv

Da kommer jeg ikke på mer :p


Synes det du har ramset opp nå er veldig dekkende :) Har du lov til å ta med notater? Ta i så fall med dette du har skrevet.

Det viktigste er at du begrunner det du skriver med fagstoff. Det er der du viser at du har forstått hva pensum dreier seg om, og at du klarer å overføre teori til praksis. :)

Nå vet jeg ikke helt hvilke spørsmål du vil få, men om det ikke er slik at du må ta med "alt", så er det lurt å velge seg ut enkelte av punktene med informasjon som du vil utdype. Pass på at det ikke blir "litt av alt". Det er fort gjort å havne der når man skriver, fordi man gjerne vil ha med så mye som mulig. Min erfaring er at det da blir veldig grøtete. Struktur er viktig å tenke på :) masse lykke til :D
 
Synes det du har ramset opp nå er veldig dekkende :) Har du lov til å ta med notater? Ta i så fall med dette du har skrevet.

Det viktigste er at du begrunner det du skriver med fagstoff. Det er der du viser at du har forstått hva pensum dreier seg om, og at du klarer å overføre teori til praksis. :)

Nå vet jeg ikke helt hvilke spørsmål du vil få, men om det ikke er slik at du må ta med "alt", så er det lurt å velge seg ut enkelte av punktene med informasjon som du vil utdype. Pass på at det ikke blir "litt av alt". Det er fort gjort å havne der når man skriver, fordi man gjerne vil ha med så mye som mulig. Min erfaring er at det da blir veldig grøtete. Struktur er viktig å tenke på :) masse lykke til :D
Ja skal ta med lærebøkene mine og notatark, kompetansemål og vurderingskriterier :)
Vanskelig å pugge til en eksamen når man ikke vet hva man får :p
 
tenker at det er viktig med mat her. her kan du skrive side opp og side ned om det idiotiske nye systemet med mat på eldresenter uten eget kjøkken. lykke til på eksamen
Synes det du har ramset opp nå er veldig dekkende :) Har du lov til å ta med notater? Ta i så fall med dette du har skrevet.

Det viktigste er at du begrunner det du skriver med fagstoff. Det er der du viser at du har forstått hva pensum dreier seg om, og at du klarer å overføre teori til praksis. :)

Nå vet jeg ikke helt hvilke spørsmål du vil få, men om det ikke er slik at du må ta med "alt", så er det lurt å velge seg ut enkelte av punktene med informasjon som du vil utdype. Pass på at det ikke blir "litt av alt". Det er fort gjort å havne der når man skriver, fordi man gjerne vil ha med så mye som mulig. Min erfaring er at det da blir veldig grøtete. Struktur er viktig å tenke på :) masse lykke til :D
Takk :)
 
Tror det blir stryk på meg....! :nailbiting: 5 timer gikk for fort, fikk liksom ikke skrevet nok, ble 7 sider til slutt men... Fikk selvfølgelig en case i hjemmesykepleien, har ingen erfaring fra der :( Stryker jeg så blir det jævlig flau å møte opp på jobb:bag: 10 år med praksis å ingenting å vise frem, null å nada.
 
Tror det blir stryk på meg....! :nailbiting: 5 timer gikk for fort, fikk liksom ikke skrevet nok, ble 7 sider til slutt men... Fikk selvfølgelig en case i hjemmesykepleien, har ingen erfaring fra der :( Stryker jeg så blir det jævlig flau å møte opp på jobb:bag: 10 år med praksis å ingenting å vise frem, null å nada.
Det er ikke sikkert det gikk såå ille som du tror :) mye av teorien går jo ut på det samme enten det er sykehjem eller hjemmesykepleien, forskjellen kan være endel av rutinene :)

Hvor lang tid tar det å få svar?
 
Det er ikke sikkert det gikk såå ille som du tror :) mye av teorien går jo ut på det samme enten det er sykehjem eller hjemmesykepleien, forskjellen kan være endel av rutinene :)

Hvor lang tid tar det å få svar?
Jo det tror jeg, har lest en besvarelse på en eksamen der det ble gitt 2 i karakter, min var ikke bedre enn det for å si det sånn.. Vet ikke hvor lang tid det tar å få karakteren..
 
Back
Topp