Ekle ekle skapninger!

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Selv om det ikke synes noe særlig her vi bor enda, har det visst begynt å bli vår, for under leggingen i dag fant vi to edderkopper. En som kom krypende på ganggulvet, og en som hang på veggen på soverommet vårt.

Jeg skulle fjerne den som hang på veggen, og følte meg egentlig tøff som fjerner dem med papir, siden jeg har skikkelig angst for edderkopper. Spesielt det å få dem på meg er marerittet. Så mens jeg sniker meg til å hente et par kleenex i nattbordskuffen, begynner vesla å dunke på veggen der edderkoppen er. Den faller jo selvsagt mot henne da, og jeg hyyyler til. Den hang fremdeles der i en tråd da, men hun ble jo helt hysterisk stakkars. Selvsagt min reaksjon som gjorde det, så mens den fikk henge der en stund måtte vi prate litt om at de ikke var farlige, men at mamma syns de var ææææsj, litt som bæsj liksom. Så fjernet jeg den og hun fikk se at den var i papiret, så skylte vi den i do sammen.

Kjenner jeg syns det er dumt om jeg skal overføre min angst til henne, jeg vurdere å ta den i handa for å vise at den ikke var farlig, men jeg klarte bare ikke å tenke tanken engang. :p

Fy faen så kvalme de er! Ekle dyrene...

Huff ja, her kryper de også fram. Vurderer å kjøpe spray mot de, men usikker på hvor effektiv den er.

Sylvanas skrev:
Huff ja, her kryper de også fram. Vurderer å kjøpe spray mot de, men usikker på hvor effektiv den er.

Sånn man sprayer på vinduet eller sånt for at de ikke skal krype inn?

off, de er ikke noen ålreite dyr, helt enig i det;) 
Det man kan gjøre (som er litt mer pedagogisk, hehe) er jo å la barna ta på de, eller holde de i sin hånd, så kan dere sammen se på den og eventuelt sette den ut igjen.. da er det jo barnet som holder dyret, og du kan ta litt kontroll ved å holde rundt håndleddet til barnet.. 
Har tatt naturfag på lærerskolen dette året, og der lærte jeg det:) Viktig å ikke overføre den angsten til barna.. er nok heller vi voksne som må skjærpe oss litt:P enkelt å si kanskje! hehe.. iallefall et forslag til en senere anledning;) 

jupp, eg gruer meg til monsterene her kommer fram fra gjemmestedene sine. aldri vore borti såå store som her

Aprilblomsten skrev:
Det man kan gjøre (som er litt mer pedagogisk, hehe) er jo å la barna ta på de, eller holde de i sin hånd, så kan dere sammen se på den og eventuelt sette den ut igjen.. da er det jo barnet som holder dyret, og du kan ta litt kontroll ved å holde rundt håndleddet til barnet.. 
Har tatt naturfag på lærerskolen dette året, og der lærte jeg det:) Viktig å ikke overføre den angsten til barna.. er nok heller vi voksne som må skjærpe oss litt:P enkelt å si kanskje! hehe.. iallefall et forslag til en senere anledning;) 

Det sitter langt inne å la henne gjøre det tenker jeg, for hudkontakt med edderkopper, å kjenne at de kryper på meg, det er det som er det verste liksom. Og dersom hun holder den tenker jeg at jeg får den på meg, fordi jeg enten må fjerne den fra henne eller den kommer over på meg. 

Jeg tar naturfag på lærerutdanning selv nå, men det er lite pedagogisk i arbeidet syns jeg. Syns egentlig det mangler i fagene generelt. Vi lærer mye, men jeg savner fokuser på hvordan vi skal lære det bort!

ms.bonita skrev:
jupp, eg gruer meg til monsterene her kommer fram fra gjemmestedene sine. aldri vore borti såå store som her

De er ikke såå store her, men det hjelper ikke.
Aldri om jeg flytter sørover altså.

Jeg liker edderkopper. Men jeg vil ikke ha de kravlende på meg da, og så får jeg litt panikk nå de svære som ligner på små tarantellaer invaderer leiligheten.

Har en liten en som bor fast bak badedøra. Ungen bruker å snakke til den.
"Mamma, see. Lille Petter er der inne og ser på tv." :D

Hodeløs høne skrev:
Jeg liker edderkopper. Men jeg vil ikke ha de kravlende på meg da, og så får jeg litt panikk nå de svære som ligner på små tarantellaer invaderer leiligheten.

Har en liten en som bor fast bak badedøra. Ungen bruker å snakke til den.
"Mamma, see. Lille Petter er der inne og ser på tv." :D

Hehe, jeg tenker at edderkopper kan godt få være edderkopper, bare de er utendørs!
Ikke i mitt hus eller min bil! JA, jeg har fått edderkopp på meg i bilen...

toneany skrev:

Aprilblomsten skrev:

Det sitter langt inne å la henne gjøre det tenker jeg, for hudkontakt med edderkopper, å kjenne at de kryper på meg, det er det som er det verste liksom. Og dersom hun holder den tenker jeg at jeg får den på meg, fordi jeg enten må fjerne den fra henne eller den kommer over på meg. 

Jeg tar naturfag på lærerutdanning selv nå, men det er lite pedagogisk i arbeidet syns jeg. Syns egentlig det mangler i fagene generelt. Vi lærer mye, men jeg savner fokuser på hvordan vi skal lære det bort!

Skjønner godt hva du mener! Jeg har også reagert på lite didaktikk innad i fagene... men faktisk så har naturfaget vært en opptur for min del altså:) Har fått masse tips og ideer underveis på undervisning! 

Aprilblomsten skrev:

toneany skrev:

Aprilblomsten skrev:

Skjønner godt hva du mener! Jeg har også reagert på lite didaktikk innad i fagene... men faktisk så har naturfaget vært en opptur for min del altså:) Har fått masse tips og ideer underveis på undervisning! 

Ikke sant... Vi har pratet om ironien i det at her skal vi lære å bli gode lærere, men det vi egentlig syns vi sitter igjen med er et godt inntrykk av at vi selv lærer alt det vi ikke skal gjøre. :p

Er jeg den eneste som enten lar de være i fred eller slipper de ut med bare hånda og aldri dreper dem??

Jeg er nasty hehe...
Jeg er glad jenta mi ikke er redd slike kryp for jeg har tatt henne med på krypdyr safari nettopp for at hun ikke skal bli redd. da løfter vi på steiner og finner tusenbein (skolopendere) og skrukketroll. Vi tar dem i henda og slipper dem fri igjen. Tror det er bare sunt jeg :) Hun tar til å med i slanger jenta mi :p

Morra mi er sånn som går å bruker Radar i hagen liksom, drit redd for de krypa. Hun kan bruke en gedigen sko for å mose en prikk til edderkopp. Husker jeg kasta en ssvær hårete edderkopp på henne da jeg var liten hehe....jeg ringte på døra og hun åpnet og jeg sa se her og svosj kasta jeg den på henne. Pappa sa han trodde mamma skulle dø da. Edderkoppen pila under frysern vår og mamma holdt på i flere dager for å finne den å drepe den. Jeg var vel bare 8-9 år den gangen

Har en venninde som hyler for den minste ting med slike dyr, dattern har tydeligvis arvet alt fra henne og moren vet det veldig godt. Det finnes jo hjelp. Glad jeg ikke har sånn fobi for det må være fælt.

*Prinsessa skrev:
Er jeg den eneste som enten lar de være i fred eller slipper de ut med bare hånda og aldri dreper dem??

Jeg er nasty hehe...
Jeg er glad jenta mi ikke er redd slike kryp for jeg har tatt henne med på krypdyr safari nettopp for at hun ikke skal bli redd. da løfter vi på steiner og finner tusenbein (skolopendere) og skrukketroll. Vi tar dem i henda og slipper dem fri igjen. Tror det er bare sunt jeg :) Hun tar til å med i slanger jenta mi :p

Morra mi er sånn som går å bruker Radar i hagen liksom, drit redd for de krypa. Hun kan bruke en gedigen sko for å mose en prikk til edderkopp. Husker jeg kasta en ssvær hårete edderkopp på henne da jeg var liten hehe....jeg ringte på døra og hun åpnet og jeg sa se her og svosj kasta jeg den på henne. Pappa sa han trodde mamma skulle dø da. Edderkoppen pila under frysern vår og mamma holdt på i flere dager for å finne den å drepe den. Jeg var vel bare 8-9 år den gangen

Har en venninde som hyler for den minste ting med slike dyr, dattern har tydeligvis arvet alt fra henne og moren vet det veldig godt. Det finnes jo hjelp. Glad jeg ikke har sånn fobi for det må være fælt.

Kan eg få låna deg litt? Eg klarar ikkje å tenka tanken på å holde ein edderkopp i hånda, verken mi eller mini si hånd!!!!

Han er ikkje redd enda da, og eg prøvar veldig å ikkje overføra redselen min. Akkurat no sitter eg og ser nervøst rundt meg, så takk til deg TS ;o))))

Elektrisk fluesmekker er tingen.
Vi kaller det fluefanger her hjemme, og så sier vi at vi bare fanger fluene og slippe de ut.
Men uansett så er vi redde innsekter, så for oss har det vært en god investering.

TecLime TR-1000
Billig fluesmekker, se her

sogn78 skrev:

*Prinsessa skrev:

Jeg er nasty hehe...

Kan eg få låna deg litt? Eg klarar ikkje å tenka tanken på å holde ein edderkopp i hånda, verken mi eller mini si hånd!!!!

Han er ikkje redd enda da, og eg prøvar veldig å ikkje overføra redselen min. Akkurat no sitter eg og ser nervøst rundt meg, så takk til deg TS ;o))))

Mhm, jeg prøver også, men det er ikke så lett. Problemet med edderkopper er jo også det at de er så små, og plutselig er de bare der. Lager ikke lyd eller noe, bare sniker seg rundt og plutselig sitter de på deg. Jeg får seriøst lyst til å brekke meg av tanken på å få en edderkopp på kroppen, f.eks. i håret. 

Tro meg, nå som jeg har sett at de begynner å dukke opp inne igjen så kommer jeg til å følge veldig med. Sjekker bestandig på soverommet før jeg legger meg, og nå blir det nok enda litt mer. Ser jeg en prikk MÅ jeg se om det er en edderkopp eller bare et spikerhull eller noe. 

Godhjerta skrev:
Elektrisk fluesmekker er tingen.
Vi kaller det fluefanger her hjemme, og så sier vi at vi bare fanger fluene og slippe de ut.
Men uansett så er vi redde innsekter, så for oss har det vært en god investering.

TecLime TR-1000
Billig fluesmekker, se her

Har tenkt på sånn ja, greit med de irriterende husfluene innendørs. Men gidder liksom ikke å svi edderkopper tenker jeg. 

toneany skrev:

Sylvanas skrev:

Sånn man sprayer på vinduet eller sånt for at de ikke skal krype inn?

Skal visst spraye der man ikke vil ha de. Her er en spray.

toneany skrev:

ms.bonita skrev:

hm, trur eg foretrekker krypene her enn dei gigantiske myggene i nordnorge
 sist eg traff på dei var eg dekk av 5-7cm klumper for kvar av dei 25-30 som hadde smakt på meg   måtte tygge zyrtec for å ikkje klø meg til døde, men overlevde jo

ms.bonita skrev:

toneany skrev:

ms.bonita skrev:

sist eg traff på dei var eg dekk av 5-7cm klumper for kvar av dei 25-30 som hadde smakt på meg   måtte tygge zyrtec for å ikkje klø meg til døde, men overlevde jo

Vi bor ikke så langt nord at mygg er et ekstremt problem, syns jeg. 
Finnmark, DER har de mygg!
Jeg var veldig plaget med myggstikk som barn, husker da vi var i Finnmark at jeg talte over 40 stikk på en arm en gang. Men nå som voksen får jeg nesten aldri myggstikk, bortsett fra at jeg hver eneste sommer får minst ett på ankelen som jeg klør noe ekstremt på. 

toneany skrev:

ms.bonita skrev:

toneany skrev:

ms.bonita skrev:

Vi bor ikke så langt nord at mygg er et ekstremt problem, syns jeg. 
Finnmark, DER har de mygg!
Jeg var veldig plaget med myggstikk som barn, husker da vi var i Finnmark at jeg talte over 40 stikk på en arm en gang. Men nå som voksen får jeg nesten aldri myggstikk, bortsett fra at jeg hver eneste sommer får minst ett på ankelen som jeg klør noe ekstremt på. 

dette var på hamarøy/bardufoss :)   eg reagerer nok lett på mygg, dei er iallefall veldig glad i meg :P

Back
Topp