Ein enklare morgon/dag

EJ

❤️ Februar 14's Miss Gravid ❤️
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
♡ Maibarna ♡
Kva er dine beste tips for at morgoen skal gå "knirkefritt"? Eller generelt dagen?
Er høgravid med tvillingar i veke 36 og det er lite eg får lov til å gjera av gubben og egentleg formen.
Eg står opp samtidig og hjelper til der eg kan, men gubben springer rundt som ein hovudlaus kylling og stressar. Når me berre har vår felles sønn er det som regel ikkje nokon utfordring, men når bonusjenta (9år) er her blir det fort stress med å få ho opp, gjort ho klar osv.

Trenger din oppskrift på kvardagen :)

Lag matpakker kvelden før og Finn frem klær på forhånd :) la eventuelt hun på 9 år gjøre dette selv. La gubben kle på minste men du lager frokost for eksempel. Var bare det jeg kom på egentlig...

Finn frrem klærog lage matpakker kvelden før.
Pakk sekker klart kvelden før,så er det bare å putte matboksen oppi på morningen

En perfekt morgen for meg er når jeg klarer å stå opp bittelitt tidligere, bare 15 min hjelper:) Og har lagt frem klær dagen før! Det hjelper meg mye hvertfall... Kanskje ikke så mye til hjelp, men..:P

Jeg bruker å finne frem klær kvelden før.. Og legger det klart på badet, så snuppa bare kan stå opp å kle på seg. Imens hun gjør det, lager jeg matpakke og frokost. :)

Jeg lager matpakke samme dag, det tar meg ikke så mye tid, og orker ikke selv brød som har lagt påsmurt over natta. Lager jeg min, lager jeg hans også.

Men å ha avtalt både påkledning (han er grei, bare finne frem noe, søstra må bestemme seg) og hva som skal være i matpakka, det hjelper veldig.

Nå har vi bare en toåring og en i magen, men sånn gjør vi det på travle dager: Matpakker ordnes kvelden før, klær legges fram, sekker pakkes kvelden før, og så videre. På morgenen går vi for enkle løsninger. Litt barne-TV mens vi voksne gjør oss klare, jeg ordner frokost, mannen pakker i bilen. En av oss tar med jenta vår på badet etter mat, den andre rydder kjøkkenet. En kler på jenta ytterklær mens den andre sørger for at dyrene har mat og vann, at TV-en er avslått osv. :-)

Jeg lager matpakke samme dag, det tar meg ikke så mye tid, og orker ikke selv brød som har lagt påsmurt over natta. Lager jeg min, lager jeg hans også.

Men å ha avtalt både påkledning (han er grei, bare finne frem noe, søstra må bestemme seg) og hva som skal være i matpakka, det hjelper veldig.
Når brødskivene liggeri kjøeskapet merkerman ikke forskjelll

Når brødskivene liggeri kjøeskapet merkerman ikke forskjelll
Ehh, jo.

Skiver som har lagt i kjøleskapet er jo enkelt i seg selv, jeg vil ikke ha kalde skiver. Og pålegget... Jo, det merkes om skiva med makrell i tomat har lagt i kjøleskapet også. Men enda mer den med tomat og agurk og den med kjøttpålegg og tomat. Oppskåret tomat holder seg dårlig, også i kjøleskapet

Det skal være sagt at jeg personlig er så lite glad i matpakker at jeg skjærer opp brød og tar med pålegg. Brød på benken, pålegg i kjøleskapet på jobb. Tanken på noe som har lagt i kjøleskapet fra i går... Det er effektiv slankekur det, da spiser jeg ikke mye. Det tar jeg få minutter å lage dette, litt mer onsdag når han skal ha kakao på uteskole, men den tiden tar jeg meg. Det tar meg lenger tid å gi dem medisin og pusse tenner, så fremt matpakka er bestemt kvelden før. Å tenke ut hva han vil ha....Det te tid når han er trøtt.

Ungene bader/dusjer på kvelden sånn at det bare er litt ansiktsvask på morgenen. De gangene vi måtte dra ut døra kl 6:15, vekket jeg guttungen kl 18. Tok på han body + stømpebukse kvelden før som han sov i, så da var det bare å ta på en bukse så var han ferdig kledd.

Legg klar alle kler til både barn og voksne. Pakk sekker til bhg/skole og gymtøy. Lag niste kvelden før.

Mannen bør stå opp og gjøre seg selv klar før ungene. Så når ungene vekkes er han ferdig med seg selv. Eldste kan vaske og kle seg selv på badet mens han ordnet yngste, så er de på badet sammen og han kan hjelpe eldste hvis det trengs. Smør mat og spis sammen etterpå.

Her vekker jeg eldste et kvarter før så han kan ligge å slappe av litt i senga om han er trøtt og har har litt ekstra tid. Viktig å legge han tidlig nok også ellers går alt veldig tregt og surt på morraen.

Skulle egentlig ikke vært nødvendig for deg å hjelpe til, her tar jeg fint begge ungene alene, ene skal på skolen og jeg skal på jobb. Han må nok bare bli lity strukturert ;) Snart er dere to babyer i tillegg, kan være greit at han klarer å ordne de to eldste og få de og seg selv avgårde alene.

Last edited:
Ehh, jo.

Skiver som har lagt i kjøleskapet er jo enkelt i seg selv, jeg vil ikke ha kalde skiver. Og pålegget... Jo, det merkes om skiva med makrell i tomat har lagt i kjøleskapet også. Men enda mer den med tomat og agurk og den med kjøttpålegg og tomat. Oppskåret tomat holder seg dårlig, også i kjøleskapet

Det skal være sagt at jeg personlig er så lite glad i matpakker at jeg skjærer opp brød og tar med pålegg. Brød på benken, pålegg i kjøleskapet på jobb. Tanken på noe som har lagt i kjøleskapet fra i går... Det er effektiv slankekur det, da spiser jeg ikke mye. Det tar jeg få minutter å lage dette, litt mer onsdag når han skal ha kakao på uteskole, men den tiden tar jeg meg. Det tar meg lenger tid å gi dem medisin og pusse tenner, så fremt matpakka er bestemt kvelden før. Å tenke ut hva han vil ha....Det te tid når han er trøtt.
Skivene er jo virkelig ikke kalde når de spises flere timer etter de er tatt ut avkjøleskapet da;)
Men for all del, det var bare et tips, foreg som er superkresen på brødskiver og pålegget så har det hvertfall gått helt fint..

De matpakkene jeg laget klar:

En stor matboks står klar på benken, oppi ligger en kniv og en skje.

Ferdig skåret brødskiver i fryseren, ta opp så mange du vil ha og legg de i matboksen, de tiner fort.

Små posjonspakninger med pålegg til brødskivene.

I kjøleskapet står små bokser med ferdig oppskåret agurkskiver, eplebiter, druer eller annet frukt og grønt. Putt boksen/boksene oppi.

Banan legger du oppi hel eller skjært i to.

Yoghurt står klart i kjøleskapet, putt oppi.

Skivene er jo virkelig ikke kalde når de spises flere timer etter de er tatt ut avkjøleskapet da;)
Men for all del, det var bare et tips, foreg som er superkresen på brødskiver og pålegget så har det hvertfall gått helt fint..
Jeg spiser den første når jeg kommer på jobb, det samme gjør min sønn.

Noen liker matpakker fra dagen før. Andre gjør ikke.

Jeg velger å bruke den tiden. Brød som har lagt i kjøleskapet påsmurt over natta er... Ikke min greie.

Her hjelper det mye å ha gjort klar ryggsekk og skiftetøy til barnehagen kvelden før, og gjerne ha funnet fram klær. Skal hun ha frukt/grønnsaker i matpakken kan vi kutte opp det og sette i tett boks i kjøleskapet dagen før. Så lager jeg frokost til frøkna som hun kan spise selv mens jeg lager matpakke til henne og frokost til meg selv. Etter frokost får hun på rene klær og jeg sveiver en våtserviett i ansiktet hennes før hun sendes ut døra med gubben. Hun er 3,5 så klarer jo mye selv, men akkurat om morgenen blir det til at vi kler på henne fordi det går så mye raskere.

Hvis det er ekstra travle morgener sender vi frokost med i barnehagen, så sparer vi masse tid. Til vanlig hender det jeg og frøkna står opp, gjør oss ferdige på badet og går ned for å ordne frokost og div mens gubben er i dusjen. Det fungerer som regel greit så lenge jeg ikke trenger å løpe etter henne rundt.

Her også har vi alt klart. De få gangene jeg må vekke så gjør jeg det rolig. Begynner med å lukke opp døra, så slå på lyset, så lage litt lyder....
Rolig opp oppvåkning bruker å hjelpe på alt her:)

Pakke sekken, ja.

Og gjerne fire stabler på badet, sokker, truse, bukse og genser. Håndkle til han som skal dusje, vaskeklut til resten, og medisinen plassert på toppen.

Også spiser altså ingen av oss frokost hjemme, hun får i bhg, han og jeg har med matpakke, og mannen har kantine på jobb hvor han finner seg knekkebrød og pålegg og en kopp kaffi. Det at vi droppet frokost hjemme gjorde underverker. Det var et maaaaaaas å få den i dem, og de ville ha mat på bhg uansett. Så da gir vi bare litt frukt hjemme, som ungene spiser på badet mens de ser på ipad, de går ikke opp i det hele tatt. Der sparer vi mye tid og frustrasjon. Selv om det altså betyr t jeg lager matpakker, hvilket elles bare ville vært en del v frokosten.

Jeg tar 3 unger alene og det er litt stress. Det hjelper ikke å legge frem klær til 7 og 9 åringen for de vil ha på seg noe annet når de står opp. Smøre matpakke kvelden før og gjøre klar sekker hjelper mye, men det som hjelper aller mest er å stå opp tidligere. Det er ikke alltid så lett da. Liker alt for godt å sove :)

Legger frem klær dagen før.
Lager aaaldri matpakken dagen før - hadde ikke spist den selv da og synns ikke at barna skal trenge å spise den heller da
Her kler 6-åringen og 8-åringen på seg med det samme de står opp og så går de å lager seg frokost - har alltid oppskjært brød tilgjengelig.
Mens de spiser ordner jeg/mann 3-åringen med påkledning. Ber innimellom en av de eldste om å lage brødskive klar til han.
...her er det kun eldstemann som har med seg matpakke.

Og som oftest så leverer mannen minstemann i barnehagen før vi andre har stått opp.

Vi bruker ca 30 minutt på morgenen så er alle klar - uten stress :-)

Ser du får mange tips om morgenen her, men utover det syns jeg det er veldig greit å gjøre mest mulig klart til middagen mens lillebror sover før vi henter eldste i bhg når jeg har mulighet :-)

Back
Topp