Ei eller en jente/dame?

Agnete

Forumet er livet
Språket vårt er jo i endring og fler og fler sier en jente/dame.
Jeg sier ei og skriver ei, noen ganger skjer det at det sklir inn en isteden for hos meg også :D
I dag ble jeg rettet på av et barn, det heter ikke ei, men en!
Følte meg passe gammel da ja :p
Så hva bruker du? Og har det nå blitt slik at ei ikke er lov å bruke? Lærer de ikke det på skolen lenger?

Last edited:
Bruker ei. Det er jo hunkjønnsord, i største grad :D

Jeg sier og skriver ei. I dag er det riktig med både ei og en. :)

Her er det også ei :-)

Ei jente og en gutt sier/skriver jeg ;)

Du som er lærer?! Lærer de ikke det på skolen lenger? Er det forskjell på nynorsk og bokmål?

Jeg er ikke norsklærer da. I følge nettet kan begge deler brukes sidestilt, men på nynorsk er det bestandig ei jente. Har ikke trengt å forholde meg til det uansett for på dialekten her oppe så er det ingen som sier en jente. Vi sier heller "ei" om det meste som andre dialekter sier "en" om. :p

Jeg er ikke norsklærer da. I følge nettet kan begge deler brukes sidestilt, men på nynorsk er det bestandig ei jente. Har ikke trengt å forholde meg til det uansett for på dialekten her oppe så er det ingen som sier en jente. Vi sier heller "ei" om det meste som andre dialekter sier "en" om. :p

Jeg minnes at vi lærte bare ei til hokjønn, men nå er det hundre år siden jeg gikk på skolen :p
Så greit med slike dialekter som gjør det enkelt :)

Jeg sier/skriver ei.

Jeg syns det er tragisk hvilken retning språket vårt tar veien... Folk kan si så mye de vil at "jammen, det er lov å skrive sånn og sånn nå", men det er uansett FEIL!

Jeg minnes at vi lærte bare ei til hokjønn, men nå er det hundre år siden jeg gikk på skolen :p
Så greit med slike dialekter som gjør det enkelt :)

Ja, jeg syns jo ei dame er det logiske og det som passer best. Å si "jenten" høres bare feil ut, liksom tøvete pyntet. Det eneste jeg kan si er greit er å si "en dame" dersom man mener at noen var skikkelig damete, men på dialekt blir det aldri en dame nei. ;)

Ei jente og ei/en dame sier jeg og skriver jeg.
opplært i at hunkjønn skrives med ei men en er lov å skrive.
i norsk grammatikk bøkene til mannen sidestiller de ei og en til hunkjønn da.

Back
Topp