Eggkvalitet blasto

Dipsy

Gift med forumet
Himmelbarn
Sommerfuglene
Hvilken kvalitet har det vært på blastoen(e) dere har blitt gravide med?

Jeg var nysgjerrig, og måtte høre med klinikken om den vi hadde på frys. Den er gradert til 4BB, og de sa det var godt kvalitet. På nett leser jeg at det er ganske gjennomsnittlig. Hva er deres erfaringer?

Fikk ikke slike fancy koder, men fikk beskjed om at blastoen var et prakteksemplar. (Hadde kun 1 blasto). Blastoen ble til tvillinger.

Jeg vet ikke hva våre er for fikk det ikke opplyst (har ikke forespurt heller, kanskje vi skal gjøre det). Men kom over denne for en god tid tilbake https://pacificfertility.ca/wp-content/uploads/2017/04/Guide-to-IVF-Lab-Results.pdf. Synes den var så oversiktlig. Har helt glemt av at man kan spørrre... vet ikke om jeg tørr:wideyed:
Ja, det er omtrent det jeg har lest, altså ganske gjennomsnittlig med en BB. Jeg var usikker på om jeg turte å spørre jeg også, men så tok jeg sjansen i dag. Forstod det slik at de ikke fryste de som ikke var av tilstrekkelig kvalitet på min klinikk.. Den skal jo uansett få en sjanse, men hadde nok blitt mest betrygget om den var en A og ikke en B. Nå er jeg jo ikke tjue lengre heller, så får kanskje være fornøyd med god kvalitet :joyful:

Jeg er blitt gravid med 2AA en gang (fersk) som ble baby, og 2 ganger med 2AA som jeg har mistet tidlig (fryst). Har også satt tilbake 1x 3AA og 2x 2BC (fryst) uten å bli gravid. Klinikken jeg brukte opplyste ikke om kvaliteten, men det sto i journalutskriften da jeg ba om å få den i forbindelse med bytte av klinikk, og jeg ble ganske fortvila jeg jeg forsto at de siste blastoene var nede på C-kvalitet uten at jeg hadde fått vite det. Da ville jeg nok heller prøvd nytt fersk med en gang, og det var fersk jeg ble gravid på til slutt ved ny klinikk, men der vet jeg heller ikke kvaliteten. Jeg hadde mange egg ut og fikk mange på frys, så jeg antar at kvaliteten på den de satt inn var veldig god.

Jeg fikk ikke vite noe om eggkvaliteten på blastoene selv om jeg spurte. De ville ikke oppgi det. Akkurat her synes jeg norske klinikker kan lære litt av utlandet :)

Last edited:
Jeg er blitt gravid med 2AA en gang (fersk) som ble baby, og 2 ganger med 2AA som jeg har mistet tidlig (fryst). Har også satt tilbake 1x 3AA og 2x 2BC (fryst) uten å bli gravid. Klinikken jeg brukte opplyste ikke om kvaliteten, men det sto i journalutskriften da jeg ba om å få den i forbindelse med bytte av klinikk, og jeg ble ganske fortvila jeg jeg forsto at de siste blastoene var nede på C-kvalitet uten at jeg hadde fått vite det. Da ville jeg nok heller prøvd nytt fersk med en gang, og det var fersk jeg ble gravid på til slutt ved ny klinikk, men der vet jeg heller ikke kvaliteten. Jeg hadde mange egg ut og fikk mange på frys, så jeg antar at kvaliteten på den de satt inn var veldig god.
Ja, det skjønner jeg. Det er noe med å vite, så man kan ta valget sitt deretter. Kjenner jeg blir litt stressa av at blastoen 'bare' er god kvalitet, men håper det kan bli baby likevel.

Jeg fikk ikke vite noe om eggkvaliteten på blastoene selv om jeg spurte. De ville ikke oppgi det. Akkurat her synes jeg norske klinikker kan lære litt av utlandet :)
Veldig merkelig! Skjønner godt at du vil vite!

Ja, det skjønner jeg. Det er noe med å vite, så man kan ta valget sitt deretter. Kjenner jeg blir litt stressa av at blastoen 'bare' er god kvalitet, men håper det kan bli baby likevel.

Såvidt jeg kan forstå er det ikke noen særlig forskjell på A og B, mens på C-nivå begynner det å bli lavere suksessrate, så med BB bør du ha gode odds altså!:) Masse lykke til!!

Såvidt jeg kan forstå er det ikke noen særlig forskjell på A og B, mens på C-nivå begynner det å bli lavere suksessrate, så med BB bør du ha gode odds altså!:) Masse lykke til!!
Tusen takk ❤️ Det føles godt å høre!

Jeg har fått rangering på kvalitet (hos Medicus og Hausken), noen ganger har de forklart rangeringer med top, good, intermediate og poor. Jeg har bedt om spesifiseringer og har alltid fått gode svar, har også blitt forklart og vist (på egne embryo) hva de vurderer ut i fra. Jeg har fått inn flere AA, men blir aldri gravid. De har kommet frem til et sannsynlig implantasjonsproblem. De som har delt seg etter boka og som ser helt perfekte ut, er jo ikke alltid levedyktige heller. Jeg mener å huske at jeg ble forklart at 50 % av kvaliteten ble vurdert ut fra det man ser og delinger/utvikling, resterende 50% (genmateriale) vet man ikke (grovt sett). Med mindre de foretar screening (ikke lovlig i Norge).

De fleste de har satt inn hos meg vært blasto, og en kan si mye mer om kvalitet da, enn ved 2 og 3-dagers, da det ved blasto blir vurdert ut fra flere kriterier enn ved tidligere «clevage stage». Men, hos Medicus fikk jeg vite utvikling daglig (veldig lærerikt) frem til blasto, og de som ble fine blastoer til slutt, hadde fått gode odds fra dag 2.

BB er slik jeg har forstått det, ganske synonymt med et embryo som er «good»! God kvalitet er jo bra.

Fikk inn et topp 2-dagers nå nettopp (første gang med to-dagers), og håper det blir et lykketreff!

Lykke til til deg! :Heartred

Jeg sitter her gravid og lykkelig etter innsett av 2BC. Klinikken sa at vi ikke skulle ha store forhåpninger, men at de satt ikke inn noe som ikke ga noen sjanse :) Jeg har en veldig aktiv baby i magen som er helt frisk:Heartred

Jeg sitter her gravid og lykkelig etter innsett av 2BC. Klinikken sa at vi ikke skulle ha store forhåpninger, men at de satt ikke inn noe som ikke ga noen sjanse :) Jeg har en veldig aktiv baby i magen som er helt frisk:Heartred
Hurra! Så godt å høre. Takk for håp ❤️

Ble gravid og fikk barn me en 5aa hatching. De jeg har på frys er 4ab og 3ab embryologen sa at alle ansees som topp embryo med god suksessrate. Allikevel er gradering subjektivt da det er observasjoner fra embryologen. Og noen blir ikke gravide med primablastoer men så klaffer fryseforsøket med den siste dårligst graderte. Så jeg ville tenkt at alle som fryses telles.

Ble gravid og fikk barn me en 5aa hatching. De jeg har på frys er 4ab og 3ab embryologen sa at alle ansees som topp embryo med god suksessrate. Allikevel er gradering subjektivt da det er observasjoner fra embryologen. Og noen blir ikke gravide med primablastoer men så klaffer fryseforsøket med den siste dårligst graderte. Så jeg ville tenkt at alle som fryses telles.

Det har jeg nemlig også lest. De gode embryoer kan utvikle seg dårligere, og de svake kan hente seg inn (på bakgrunn av deling og utvikling, ikke genmateriale, selvfølgelig). Så alt er mulig. Men så klart, det kommer an på oddsene.

Jeg skrev til ivf_explained på Instagram, da graderte de egget som ble til min sønn til 3Aa :) Fikk ikke bilde sist, så da fikk jeg ikke spurt, men var så heldig å bli gravid med det også :Heartred

Back
Topp